افزایش ۱۵ درصدی برداشت بادام در اصفهان

کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: میزان برداشت محصول بادام استان اصفهان درسال ۹۸ به حدود ۱۰ هزار تن برسد که این میزان در مقایسه با تولید سال گذشته حدود ۱۵ در صد افزایش دارد.

سعادت شاهپوری کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت گو با باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: استان اصفهان با برداشت سالیانه ۷ هزار تن بادام درختی، هشتمین تولید کننده این محصول در سطح کشور می‌باشد، پیش بینی می‌شود امسال میزان برداشت محصول بادام استان اصفهان به حدود ۱۰ هزار تن برسد که این میزان در مقایسه با تولید سال گذشته حدود ۱۵ در صد افزایش داشته است.

او افزود: برداشت بادام از ۱۰ هزار هکتار باغات بارور بادام استان از نیمه دوم تیرماه سال جاری آغاز شده و تا نیمه دوم شهریورماه ادامه دارد.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سطح کل باغات بادام ایران ۱۵۵۰۰۰ هکتار و سهم استان اصفهان از این باغات ۱۰ هکتار است که دو هزار و ۳۰۰ هکتار آن را باغات دیم تشکیل می‌دهد و یک هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات بادام این استان در مرحله قبل از باردهی قرار دارد.
او عمده ارقام بادام تولیدی این استان را مامایی، ربیع، محب علی، شاهرودی بیان کردو افزود: عمده باغ‌های بادام این استان در شهرستان‌های تیران و کرون، لنجان و نجف آباداست.
شاهپوری میانگین برداشت بادام در هر هکتار را ۱ ونیم تن اعلام کرد و گفت: از مجموعه باغات این استان ۷ هزار هکتار از باغات به صورت آبی و ۳ هزار هکتار به صورت دیمی است.
او افزود: وسعت و فراگیری کار بادام در استان اصفهان بسیار زیاد است، زیرا باغداران علاوه بر بادام می‌توانند محصول برداشت شده رابه صورت فرآوری به خارج از کشور، استان‌ها و شهر‌های دیگر صادر و درصنایع غذایی، داروسازی و آجیل مورد استفاده قرار دهند و کسب در آمد ۲ میلیارد تومان در استان اصفهان است.

سعادت شاهپوری گفت: در استان اصفهان تولید محصول بادام زمینه اشتغال ۱۵ هزار نفر را به طور مستقیم و حدود ۱۰ هزار نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است. کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان فلاورجان گفت: در شهرستان فلاورجان بیش از ۵۰ هکتار باغ وجود دارد که بابرداشت سالانه ۵۰۰ تن بادام بادام به عنوان یکی از تولید کننده بادام دراستان شناخته شده است.

شهباز افزود: با محاسبه انجام شده از هر درخت میانگین ۳۰ کیلو گرم بادام به روش مکانیزه برداشت و روانه بازار می‌شود که روشی به صرفه است.

در سال جاری بیش از یک میلیون و پانصد تن بادام در جهان برداشت می‌شود که ایران با تولید سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰ هزار تن به عنوان پنجمین تولید کننده این محصول در دنیا بعد از کشور‌های آمریکا، اسپانیا، سوریه، ایتالیا قرار دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار