دو روی سکه برای فوتبال اصفهان

تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن در پایان هفته دوم لیگ برتر به‌گونه‌ای متفاوت عمل کرده‌اند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز:هر چه سپاهانی‌ها در این دو هفته باصلابت پیش‌آمده‌اند و نشانه‌هایی از خیز بلندشان برای قهرمانی را بروز داده‌اند برعکس ذوبی‌ها متزلزل عمل کرده و از تیم سرحال نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم هیچ خبری نیست. دو پیروزی شیرین در دو هفته نخست برای صدرنشینی شاگردان امیر قلعه‌نویی کفایت می‌کرد و دو بردی که با به ثمر رساندن چهار گل و بدون باز شدن دروازه حاصل شد. در نقطه مقابل ذوبی‌ها پس از شکست دور از انتظار مقابل سایپا در فولادشهر با دشواری فراوان توانستند یک امتیاز از پارس جنوبی بگیرند و نخستین امتیاز فصل را دشت کنند. با این نتایجی که در دو هفته اخیر رقم خورد سپاهانی‌ها با کسب شش امتیاز بر صدر جدول تکیه زده‌اند اما ذوبی‌ها که یک امتیاز بیشتر اندوخته ندارند رتبه‌ای بهتر از یازدهمی را به خودشان اختصاص نداده‌اند تا شرایط جدولی برای این دو تیم در هفته‌های ابتدایی لیگ نوزدهم اختلاف 10 پله‌ای را نشان دهد.

سپاهان باقدرت پیش می‌رود

دو هفته ابتدایی لیگ نوزدهم از اهداف بلند پروازانه امیر قلعه‌نویی برای قهرمانی در لیگ نوزدهم پر برداشته است. تیمی که با نظر مستقیم پرافتخارترین مربی لیگ بسته‌شده و تقریبا تمام بازیکنان موردنظر سرمربی سپاهان جذب شدند تا جای هیچ‌گونه گله و شکایتی باقی نماند. قلعه‌نویی که از لیگ هجدهم درس‌های لازم را گرفته بود فرمان خروج بازیکنان مازاد را هم صادر کرد تا تیمی بر اساس اندیشه‌های تاکتیکی خودش بسازد. تیمی که چه در حمله و چه در دفاع هماهنگ عمل کرده و با کمترین افت به کارش ادامه دهد. نگاهی به دو بازی ابتدایی سپاهان در لیگ نوزدهم هم نشان می‌دهد شاگردان قلعه‌نویی تا حدودی توانسته‌اند تفکرات تاکتیکی سرمربی نشان را در زمین پیدا کنند هرچند هنوز زمان بیشتری لازم است تا این تیم به هماهنگی کامل دست پیدا کند. البته هنوز هم اساس برنامه‌های تاکتیکی سپاهان استفاده از ارسال‌های بلند روی دروازه حریفان و استفاده از قدرت سرزنی بازیکنان است. اتفاقی که در همین دو بازی گذشته بارها و بارها تکرار شده به‌ویژه آن‌که مدافع سرزن دیگری به جرج ولسیانی هم این فصل به جمع طلایی پوشان اضافه‌شده است. در پیشانی حمله هم استنلی کی روش قرار دارد که همچون فصل پیش مترصد استفاده از ارسال‌های هوایی است تا دروازه حریفان را باز کند. علی قربانی و سجاد شهبازاده هم همچون کی روش در نبردهای هوایی بازیکنان باکیفیتی محسوب می‌شوند و با حضور این سه بازیکن بلندقامت و سرزن طبیعی است که سیستم بازی سپاهان بر اساس استفاده از ضربات سر پایه‌گذاری شود. همچنین سپاهانی‌ها این فصل با جذب محمد منصوری هافبک هجومی فصل پیش پدیده جایگزینی مناسبی برای مهرداد محمدی پیداکرده‌اند و این بازیکن در دیدار مقابل ماشین‌سازی نشان داد از توانایی لازم برای نفوذ به کناره‌ها و ارسال هدفمند برخوردار است.

ذوب‌آهن هیچ نشانی از گذشته ندارد

ذوب‌آهن در دو بازی ابتدایی لیگ نوزدهم هیچ نشانی از آن تیم جنگنده نیم‌فصل لیگ هجدهم بروز نداده است. تیمی که نیمه دوم لیگ فصل پیش عنوان بهترین را به خود اختصاص داد و همه چشم‌ها را خیره کرد. تیمی که در میان تعجب همگان نه‌تنها از مرحله پلی اف به مرحله گروهی لیگ قهرمانان رسید بلکه از مرحله گروهی هم به‌عنوان تیم نخست صعود کرد تا تنها نماینده راه‌یافته ایران به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان لقب گیرد. ذوبی‌ها هرچند در این مرحله گوی رقابت را به الاتحاد عربستان واگذار کردند اما هیچ‌کس تصور نمی‌کرد این تیم در دو بازی ابتدایی لیگ نوزدهم چنین شرایطی را تجربه کند. تیمی که درخانه‌بازی دو بر صفر باخته را به شکست سه بر دو عوض می‌کند و در جم هم با خوش‌شانسی یک امتیاز از پارس جنوبی می‌گیرد. البته ذوبی‌ها یک روز پیش از شروع لیگ با شوک بزرگی روبرو شدند و ظاهرا اثرات تغییر بد هنگام هنوز گریبان آن‌ها را رها نکرده است. عوارض کناره گذاشتن سعید آذری مدیرعامل باشگاه در همان بازی با سایپا نمایان شد و سبزپوشان اصفهانی در نیمه دوم چنان ازنظر روحی دچار مشکل شدند که سه امتیاز حساس این بازی خانگی را به میهمان تقدیم کردند. در آنالیز این شکست آنچه بیشتر به چشم آمد به‌هم‌ریختگی روانی بازیکنان بود که با ضعف مفرط درون دروازه هم همراه شد تا شاگردان منصوریان لیگ نوزدهم را با شکست آغاز کنند. در بازی جمعه‌شب گذشته مقابل پارس جنوبی هم همین شرایط حکمرفا بود اما این بار چاشنی شانس با آن‌ها همراه شد تا دومین شکست فصل را متحمل نشوند. تیمی که 90 دقیقه زیر فشار حریف قرار داشت و تنها به حفظ دروازه خودش می‌اندیشید. تیمی که در شب غیبت ارسلان مطهری کمترین خط را بروی دروازه میهمان ایجاد کرد تا مدافعان پارس جنوبی با فراغ بال بیشتری جلو کشیده و ذوبی‌ها را تحت‌فشار قرار دهند. فشاری که خوشبختانه به گل منجر نشد تا سبزپوشان اصفهانی به هر زحمتی بود نخستین امتیاز فصل را کسب کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار