افزایش میزان کُشندگی کرونا در هوای آلوده/ واکسن کرونا اجباری نیست

رئیسی گفت: میزان کشندگی کرونا در هوای آلوده حدود ۸ تا ۹ درصد بیشتر می‌شود.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: اظهارات ضد واکسن از سوی برخی گروه های خاص ضد علم و ضد تکنولوژی است. در همین راستا شاهد بودیم که در همین کشور کتاب مرجع پزشکی را هم سوزانده اند و این مباحث چیز تازه ای نیست.
او افزود: گروه‌هایی که با زدن واکسن مخالف هستند فقط مربوط به کشور ما نیست و در کشور‌های مختلف وجود دارند. دو نوع مخالف وجود دارد، به طوریکه یک عده کلا مخالف زدن واکسن هستند و یک عده به دلیل اطمینان نداشتن از نتیجه آن مخالف تزریق واکسن هستند.
رئیسی با بیان اینکه این اظهارات هیچ تاثیری در برنامه ریزی وزارت بهداشت برای خرید واکسن ندارد، ادامه داد: واکسن کرونا باید در دسته‌ واکسن‌های آنفلوانزا نگاه شود که به گروه‌های پر خطر تزریق می‌شود و اجباری در آن نیست. نوع دیگر تزریق واکسن همانند واکسن فلج اطفال است که روتین است. کسانی که دوست ندارد واکسن تزریق کنند، مختار هستند.
رئیسی ادامه داد: اقدامات زیادی برای خرید واکسن انجام شده تا واکسنی خریداری شود که مطمئن باشد. در صحبت‌های رئیس جمهور و وزیر بهداشت گفته شد که کشور ما سیاستش این نبود که وارد فاز یک و دو انسانی تزریق واکسن توسط کمپانی‌های خارجی شود. برخی کشور‌ها واکسن را در فاز آزمایشی تزریق کردند و کشور ما این امر را نپذیرفت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ارتباط با عوارض آلودگی هوا در روزهای کرونایی، گفت: آلودگی هوا در انتشار ویروس تاثیر ندارد اما می‌تواند وضعیت بهبودی افراد مبتلا به کرونا را به تاخیر بیندازد و حال بیماران را بدتر کند.
رئیسی تاکید کرد: میزان کشندگی کرونا در هوای آلوده حدود ۸ تا ۹ درصد بیشتر می‌شود.
واکسن خارجی برای ما کمتر از ۱۰ دلار خواهد بود
او ادامه داد: شروط ما این بود که این واکسن یا باید قبلا وارد تست انسانی شده باشد و یا باید با یک کشور دیگر شریک شویم که این گونه واکسن تزریق شود. یک راه تامین واکسن، کوواکس است تا عدالت در توزیع واکسن را داشته باشیم. قیمت واکسن‌های خارجی بین ۲.۱۹ تا ۴۴ دلار متغییر خواهد بود و این بسته به نوع کشور، فرق می‌کند.
او ادامه داد: واکسن‌هایی که به کوواکس می‌آیند با توجه به اینکه که به کدام کشور تخصیص یابد قیمتش تعیین می‌شود. قطعا واکسنی که وارد کشور می‌شود زیر ۱۰ دلار است. قبل از شروع سال ۱۴۰۰ خواهیم توانست تعدادی واکسن وارد کنیم تا بر اساس اولویت تزریق شوند.
محدودیت‌های تردد تا پایان سال ادامه دارد
رئیسی درباره محدودیت‌های کرونایی توضیح داد: محدودیت‌های کرونایی به این دلیل اعمال می‌شود تا از شیوع مجدد کرونا جلوگیری کنیم. محدودیت‌های شبانه به عنوان کم هزینه‌ترین و موثرترین عامل می‌تواند مانع شیوع کرونا شود، زیرا جلوی دورهمی‌های خانوادگی را می‌گیرد. محدودیت‌های تا زمانی ادامه دارد که موثر باشد. در فصل زمستان به دلیل سردی هوا در و پنجره‌ها بسته است و اگر دورهمی خانوادگی داشته باشیم میزان انتشار آلودگی بیشتر می‌شود، به همین دلیل محدودیت‌های ادامه می‌یابد. این محدودیت‌ها از ۹ شب به بعد در کل کشور بدون توجه به مناطق زرد، قرمز و نارنجی انجام می‌شود. یکی از مهترین بحث‌های همه گیری تغییر سبک زندگی است. خیلی از برنامه‌های قبل کرونا دیگر وجود ندارند. برخی از این تغییر سبک زندگی‌ها موقت است، ولی برخی از سبک زندگی‌ها ادامه پیدا می‌کند. تا پایان امسال محدودیت‌های تردد شبانه ادامه پیدا می‌کند.
کاهش مرگ و میر به زیر ۹۰ نفر در روز
او ادامه داد: میزان ورودی بیمارستان‌ها در چند هفته اخیر یک چهارم شده است. دو هفته پیش بالای ۶۰۰ بستری در روز داشتیم، ولی الان میزان بستری زیر هزار نفر شده است. نتیجه این کاهش دو هفته دیگر مشخص می‌شود و میزان مرگ و میر خیلی پایین‌تر خواهد رفت. تا ۱۰ روز آینده میزان مرگ و میر به زیر ۹۰ نفر در روز می‌رسد. مسائل زیادی در کاهش این مرگ و میر موثر بوده است. در مهر ماه میزان تست‌ها از ۲۲ هزار تا به ۴۰ هزار تست رسید. ۵ آبان ۴۳ شهر، ۱۴ آبان ۶۴ شهر و یک آذر ۶۰ شهر را قرمز اعلام کردیم.
معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: بعد از ۲۸ آذر ما شاهد افت بیماری بودیم که همزمان طرح شهید قاسم سلیمانی هم آغاز شد و همه این عوامل باعث شد میزان رعایت دستور العمل‌های بهداشتی بالای ۸۶ درصد شود که تا قبل از این حدود ۲۷ درصد بود. خروجی این اقدامات، مدیریت بیماری شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار