قیمت لپ‌تاپ؛ نیازی از جنس سخت‌افزار

این روزها یافتن لپ‌تاپ ارزان کار بسیار سختی شده چرا که میزان تقاضا در بازار بالا رفته و به همان نسبت افزایش قیمت محصولات نیز اتفاق افتاده است.

لپ‌تاپ هم مانند سایر لوازم الکترونیکی که به طور ۱۰۰درصدی وابسته به واردات است با افزایش نرخ دلار به شدت دچار نوسان قیمت شد و افزایش قیمت لپ‌تاپ هم از موضوعاتی است که مورد توجه همه قرار دارد. به این دلیل که لپ‌تاپ در مقابل رایانه‌های رومیزی قیمت مناسب‌تری دارد و همچنین قابل حمل است.
در بازار انواع مختلف برند مدل‌های متفاوتی را ارائه کرده‌اند که هر کسی بنا به نیاز خود می‌تواند از آنها بهره ببرد. البته همانطور که گفته شد نوسان دلار باعث رشد سریع قیمت لپ‌تاپ در بازارهای مختلف شده است. این موضوع با توجه به کاهش قدرت خرید مردم سبب شد تا خیلی‌ها نتوانند نیاز خود را جبران کنند. به همین دلیل هم بازار لپ‌تاپ دسته دوم شکل گرفت تا بلکه کسانی‌ که توان مالی زیادی ندارند از این بازار خرید کنند. لپ‌تاپ‌های نو قیمت بسیار بالایی دارند و از طرفی با افزایش قیمت کامپیوترهای رومیزی، این مدل‌ها می‌تواند مقرون به‌صرفه باشد.
لپ‌تاپ نقش مهمي را در حيطه زندگي مردم به‌ويژه آنهايي که نياز به آموزش از راه دور دارند، ايفا کرد. رشد روز افزون قيمت دلار قيمت هر کالايي را که وابسته به آن بود تغيير داد. البته در هفته‌هاي اخير با ثبات نسبي‌اي که در بازار ارز ايجاد شده قيمت انواع لپ‌تاپ هم تقريبا در حدود قيمتي خاصي ثابت ماند.
اين نوسان با توجه به حرکت قيمت دلار به سمت بالا يا پايين تغيير مي‌کند که البته چسبندگي قيمت‌ها در لوازم الکترونيکي نظير لپ‌تاپ که تماما وابسته به واردات است، وجود دارد. اين چسبندگي همواره در ساير بازارهاي اقتصادي ايران نيز ديده مي‌شود، اما در لوازمي‌ که وابستگي کامل به واردات دارند اين موضوع بيشتر است.
از ابتداي امسال تا کنون شاهد رشد قيمت در بازارهاي مختلف هستيم که يکي از دلايل اصلي آن نوسانات قيمت دلار بوده است. چه واردکنندگان و چه فروشندگان لپ‌تاپ هم مشتريان خود را به اين موضوع توجه مي‌دهند که لپ‌تاپ‌ها با دلار تهيه شده و به همين دليل هم قيمت‌ها بالا رفتند، ولي به هر حال اين موضوع را مي‌دانيم که در کشور ما حتي اگر جنسي با دلار 10 هزار توماني هم خريداري و انبار شود زماني‌که دلار به بالاترين سطح قيمت برسد آن کالا هم با همان قيمت، يعني قيمت روز دلار فروخته خواهد شد.
کاهش قيمت رويايي!
با فراگير شدن آموزش‌هاي آنلاين و مجازي، دورکاري و ... ميزان استفاده از لپ‌تاپ در يک سال اخير افزايش چشمگيري به نسبت سال‌هاي قبل داشته و اين مساله بر هزينه‌هاي سبد خانوار نيز افزوده است، اما با وجود اينکه نرخ دلار تقريبا از نوسان ماه‌هاي گذشته فاصله گرفته و حتي احتمال افت قيمت بيشتر هم وجود دارد، قيمت لپ‌تاپ همچنان براي مردم بالاست.
البته هميشه يک بازاري براي بازه‌هاي قيمتي خاص وجود دارد؛ به‌ويژه در حوزه لپ‌تاپ‌هاي دست دوم. به اعتقاد فعالان بازار محصولات ديجيتال، بازار خريد و فروش لپ‌تاپ همچنان مشتريان خود را دارد؛ هرتعداد معاملات محصولات دست دوم و کارکرده نيز بيشتر شده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در بازار مي‌توان محصولات ارزان‌قيمتي يافت که با اقتصاد خانواده سازگارتر است هرچند نبايد فراموش کرد که اين محصولات ارزان داراي معايبي هم هستند، اما با توجه به گران‌ بودن محصولات با کيفيت، به‌نظر مي‌رسد خانواده‌ها چاره‌اي جز خريد لپ‌تاپ‌هاي ارزان قيمت موجود در بازار را ندارند.
نیازی از جنس سخت‌افزار

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار