رعایت پوشش مناسب برای ورود به مسجد امام(ره) اصفهان الزامی است

مدیر پایگاه جهانی میدان امام(ره) اصفهان گفت: رعایت پوشش مناسب برای ورود به مسجد امام(ره) اصفهان الزامی و این موضوع در تابلوی قوانین ورود به این بنای تاریخی درج شده است.

فریبا خطابخش روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: ورود به مسجد تاریخی امام(ره) اصفهان مانند سایر مکان‌های مذهبی و دینی تاریخی در کشورمان و سایر کشورهای دنیا، مستلزم رعایت قوانین و شئوناتی است که یکی از آنها داشتن پوشش مناسب است.

وی با بیان این که این قوانین در اماکن تاریخی و مذهبی از جمله مسجدها و حتی کلیساهای کشورهای دیگر دنیا نیز وجود دارد، اظهار داشت: تعداد کمی گردشگران ایرانی یا خارجی داخل مسجد امام(ره) اقدام به آوازخوانی یا تصویربرداری با حجاب نامناسب می‌کنند و سپس عکس یا فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر می شود.

خطابخش در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درباره نصب تابلوی جدید در ورودی مسجد امام(ره)، توضیح داد: این تابلو توسط یکی از بخش‌های دیگر میراث فرهنگی اصفهان نصب شده بود اما جمع آوری شد.

روز گذشته تصویری از تابلوی ورودی در مسجد امام(ره) اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن از گردشگران خواسته شده برای ورود به این مکان قوانینی را رعایت کنند که از جمله آن، ممنوعیت هرگونه عکاسی فَشِن و مُدلینگ و به همراه آوردن وسایل موسیقی بود.

خطابخش ادامه داد: یک تابلو مربوط به قوانین و شئونات ورود به مسجد امام(ره) در این مکان از سال‌های گذشته نصب بود و در تابلوی جدید برخی مباحث به مفاد قبل اضافه شد.

مدیر پایگاه جهانی میدان امام (ره) اصفهان با بیان اینکه نیازی برای نصب تابلوی جدید نبود، خاطرنشان کرد: این مباحث به طور کلی و خلاصه تر در تابلوی قدیمی وجود داشت.

وی درباره ممنوعیت آواز خوانی در مسجد امام(ره) نیز گفت: این کار به میراث فرهنگی آسیب نمی رساند و گفتن اذان در آنجا اشکال ندارد اما بر اساس قوانین ورودی، آوازخوانی ممنوع است.

از جمله قوانین ورودی به مسجد امام(ره) می توان به این موارد اشاره کرد: الزامی بودن رعایت پوشش اسلامی جهت ورود و حضور در این مکان و ممنوعیت استفاده از تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری بدون مجوز، پخش هرگونه موسیقی از طریق موبایل و وسایل الکترونیکی و انجام هرگونه حرکات نمایشی (کوبیدن پا، دست زدن و آواز خواندن ) در گنبدخانه و سایر فضاهای مسجد.

مسجد امام(ره) واقع در ضلع جنوبی میدان امام (نقش جهان) اصفهان که پیش از این به نام‌های مهدی، جامع، سلطانی، شاهی، جامع کبیر عباسی و شاه معروف بود، یکی از زیباترین مساجد ایران و جهان متعلق به دوران صفوی، از بناهای مهم معماری اسلامی به‌شمار می‌رود که به‌دلیل تزئیناتِ بسیار شگفت‌انگیزش، شهرتِ جهانی دارد.

این بنا، شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است.

مسجدِ امام(ره) اصفهان در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شد.

این مسجد همراه با میدان امام(ره) یا نقش جهان به‌عنوان یکی از بناهای میراث جهانی در یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار