فیروزجا: رقابتم با حریف آلمانی بسیار پیچیده بود/ در آخر حریفم اشتباه کرد

نابغه جوان شطرنج جهان می گوید که رقابتش در دور ششم مسابقات تاتا استیل مقابل حریف آلمانی بسیار پیچیده بوده است.

فیروزجا: رقابتم با حریف آلمانی بسیار پیچیده بود/ در آخر حریفم اشتباه کرد

شب گذشته رقابت های حضوری شطرنج تاتا استیل برگزار گردید که در مهم ترین دیدار، علیرضا فیروزجا به مصاف نابغه ایرانی شطرنج جهان به مصاف استاد بزرگ آلمانی رفت. فیروزجا که در این مسابقات با ریتینگ ۲۷۴۹ شرکت کرده است، در مقابل الکساندر دونچنکو با ریتینگ ۲۶۶۸ به پیروزی ارزشمند رسید.
این پیروزی درحالی برای فیروزجا به دست آمد که در دور ششم این رقابت ها تنها دو بازی به پیروزی منجر شد.
بازی این دو شطرنج باز از ابتدا بسیار جذاب دنبال شد. حریف آلمانی فیروزجا در حرکت چهارم خود حدود هشت و نیم دقیقه تفکر کرد و فیروزجا برای پاسخ به آن پنج دقیقه زمان گذاشت. طبق گفته کارشناسان، با توجه به گذشت زمان زیاد در اوایل بازی به نظر میرسید که هر دو شطرنج انتظار همچون حرکاتی از هم نداشتند و این باعث شده بود بازی بسیار جذاب دنبال شود.

فیروزجا که موفق شد پیروز این دیدار شود، گفت: فکر می کنم در برخی از زمان بازی حریفم خیلی عالی بازی می کرد. او کمی از من بهتر بود اما بازی بسیار پیچیده و مشکل بود.
او ادامه داد: ما هر دو مشکل تنگی زمان داشتیم و حریفم آخرین اشتباه را مرتکب شد و با این تفاسیر من بازی را در دست گرفتم.
فیروزجا در دیداری بعدی این رقابت‌ها مقابل یان کریشتف دودا بازی خواهد کرد.
در دیگر دیدارهای مهم این رقابت‌ها در شب ششم، کارلسن باز هم مقابل یان کریشتف دودا مساوی کرد. این پنجمین تساوی متوالی این ستاره نروژی است. پیش از این انتقاداتی به کارلسن بابت این تساوی ها شده بود.
با این نتایج فیروزجا با سه تساوی، دو برد و یک شکست ۳.۵ امتیازی است و با پوئن شکنی در رده هفتم این رقابت ها قرار دارد. کارلسن از دیگر شطرنج‌بازانی است که اکنون ۳.۵ امتیاز دارد.
صدرنشین این رقابت ها در کمال ناباوری نیلز گرندلیوس استاد بزرگ سوئدی با چهار امتیاز است. این شطرنج باز رقابت بسیار خوبی در این تورنمنت داشته و باید دید که آیا می تواند همچنان صدر نشینی را حفظ کند یا خیر؟
با توجه به شیوع کرونا بیشتر رقابت‌های حضوری شطرنج لغو و به زمان دیگری موکول شد که در این دوران شطرنج‌بازان برای حفظ آمادگی خود در رقابت‌های آنلاین شرکت کردند. البته در بعضی از کشورها هم به دلیل آمار کم کرونا، رقابت‌های شطرنج به‌ صورت حضوری پیگیری شد.
در جدیدترین مسابقات ۱۴ شطرنج باز برتر جهان در سوپرتورنمنت تاتا استیل با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این مسابقات به صورت حضوری در شهر ویک‌آن‌زی هلند کار خود را آغاز کرده است.
در این مسابقات چهره‌های برتر شطرنج جهان دست به مهره شده‌اند. مگنوس کارلسن، نفر اول شطرنج جهان، فابیو کاروانا، آنیش گیری، ماکسیم واشیه لاگرا، یان کریشتف دودا و آرین طاری و علیرضا فیروزجا، دو شطرنج‌باز جوان ایرانی حضور دارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار