مراسم آئینی نخل پوشان در نطنز برگزار شد

همزمان با شب هفتم ماه محرم، مراسم آئینی نخل پوشان در کوی مزرعه خطیر نطنز برگزار شد.

به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان در نطنز، همزمان با شب هفتم محرم‌الحرام، بر اساس یک سنت دیرینه مراسم آئینی نخل پوشان در کوی مزرعه خطیر نطنز برگزار شد. در این مراسم که هرسال شب هفتم محرم‌الحرام برگزار می‌شود، پیرغلامان با پوشیدن لباس‌های عزا و در دست داشتن شمع و پرچم به همراه سینه‌زنی جوانان و نوای سنج و دمام، نخل قدیمی کوی مزرعه خطیر را سیاه‌پوش می‌کنند.
در همین خصوص جواد رجبی، رئیس هیئت حضرت ابوالفضل العباس(ع) کوی مزرعه خطیر نطنز به خبرنگار ایسنا، گفت: در شب هفتم محرم، طبق یک سنت 200 ساله نخل قدیمی کوی مزرعه خطیر نطنز سیاه‌پوش می‌شود.
وی افزود: در ابتدای مراسم نخل بدون پوشش داخل حسینیه به همت جوانان به حرکت در می‌آید و با نوحه و نوای سنج و دمام همراه است که پشت سر نخل پیرغلامان حسینی این هیئت حرکت می‌کنند.
رئیس هیئت کوی مزرعه خطیر نطنز، گفت: سپس نخل را میان حسینیه قرار داده و پیرغلامان، سیاه پوش شدن نخل را انجام داده و جوانان نیز اطراف حسینیه ایستاده و به سینه‌زنی مشغول می‌شوند.
وی تصریح کرد: سپس صبح روز هفتم محرم، نخل را به همراه دسته سینه‌زنی به سمت حسینیه مرکز شهر نطنز حرکت داده و بعد از چرخاندن در حسینیه، در جایگاه مخصوص در حسینیه مرکز شهر نطنز به عنوان گرو و امانت قرار می‌دهند.
رجبی خاطرنشان کرد: سپس دوباره روز عاشورا هیئت کوی مزرعه خطیر به حسینیه مرکز شهر نطنز رفته و بعد از عزاداری نخل را به همراه خود به حسینیه کوی مزرعه خطیر باز می‌گردانند.
وی پیرامون علت امانت گذاشتن و گرو نگه‌داشتن این نخل در حسینیه مرکز شهر نطنز، گفت: از بزرگان کوی مزرعه خطیر اینگونه شنیده‌ایم که در زمان رضاشاه که عزاداری‌ها ممنوع بود، در کوی مزرعه خطیر به صورت مخفیانه مراسم عزاداری برپا بود.
رئیس هیئت کوی مزرعه خطیر نطنز افزود: جمعی از حسینیه مرکز شهر نطنز و حسینیه حاجی‌های نطنز برای عزاداری به کوی مزرعه خطیر می‌آمدند و بعد از آزاد شدن مراسم عزاداری، از این هیئت برای حضور در حسینیه مرکز شهر نطنز در روز هفتم محرم‌الحرام دعوت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه مجدداً هیئت کوی مزرعه خطیر نطنز، روز عاشورا هم در حسینیه مرکز شهر نطنز حضور داشته باشد، نخل این هیئت را به عنوان امانت و گرو نزد خود نگه می‌دارند تا دوباره روز عاشورا هیئت کوی مزرعه خطیر در حسینیه مرکز شهر نطنز حاضر شده و ضمن عزاداری، نخل خود را با خود برگردانند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار