از سرطان نترسیم/ قابل پیشگیری و درمان است

از سرطان نترسیم/ قابل پیشگیری و درمان است

از سرطان نترسیم/ قابل پیشگیری و درمان است
5 بهمن 1399, 10:44 / کد خبر:749351
براساس اسناد سازمان بهداشت جهانی، ۴۰ درصد سرطان‌ها، قابل پیشگیری است و در مواردی هم پیشگیری از آنها امکانپذیر نیست، با مداخلات درمانی به موقع درمان پذیر هستند.
طبق اسناد سازمان بهداشت جهانی، ۴۰ درصد سرطان‌ها، قابل پیشگیری است و مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش‌های تشخیصی و درمانی و مراجعه به موقع و زود هنگام، تشخیص داه شوند، درمان پذیرتر هستند.
شاید اگر بدانید که دست کم نیمی از سرطان‌ها با درمان مناسب، علاج خواهند شد، زودتر به علائم مشکوک خود توجه کنید. اما چه باید کرد؟
یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان، خودداری از مصرف دخانیات است، چراکه استفاده از هریک فرآورده‌های توتون، مانند سیگار، پیپ و قلیان خطرناک بوده و موجب انواع سرطان از جمله؛ ریه، مثانه، کلیه و دهانه رحم می‌شود، حتی جویدن توتون هم خطرناک است و احتمال سرطان‌های دهان و لوزالمعده را افزایش می‌دهد.
اگر سیگار نمی‌کشید، از نشستن در جا‌هایی که افراد دیگر سیگار می‌کشند خودداری کنید، چون ترک سیگار، شاید مهم‌ترین تصمیم زندگی‌تان باشد، آثار ترک سیگار از همان ساعت‌های اولیه ترک، آشکار می‌شود. هر چه زودتر سیگار را ترک کنید، سود بیشتری می‌برید.
فعالیت بدنی منظم در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد، فعالیت بدنی منظم، احتمال سرطان‌هایی، چون پستان و روده بزرگ را کاهش می‌دهد، به همین خاطر روزانه ۳۰ دقیقه، ورزش کنید، به طوری که ضربان قلب شما بالا رود و در کنار آن، تمرین‌هایی برای تقویت عضلات داشته باشید، اگر نمی‌توانید به اندازه مطلوب، ورزش کنید، مطمئن باشید که حتی چند دقیقه ورزش کردن، بهتر از ورزش نکردن است، پس از نشستن طولانی مدت پرهیز کنید.
وزن خود را در حالت ایده ال نگه دارید. وزن بالا، احتمال ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه باید به مصرف تغذیه سالم توجه کرد و مصرف مواد غذایی نشاسته‌ای را کم کرده و از رژیم‌های غذایی که از نظر میوه‌جات و سبزی‌جات تازه غنی هستند، استفاده کنید، از نوشیدنی‌های شکر دار بپرهیزید، به اندازه مناسب غذا بخورید، سعی کنید وعده‌های اصلی غذا حذف نشود، زیرا در این صورت ناچار به ریزه‌خواری خواهید شد.
غذا را در کمال آرامش صرف کنید و در حالت استرس و اضطراب، غذا نخورید، از غذا‌های کم چرب و تا حد امکان فاقد چربی‌های حیوانی استفاده کنید، مصرف روزانه ۵ وعده از انواع سبزیجات و میوه‌ها را فراموش نکنید، از روش‌های صحیح پخت، مانند کبابی، بخارپز، آب پز و پخت ملایم در حرارت کم استفاده کرده و از مصرف غذا‌های نیم سوخته و سوخته پرهیز کنید، از مصرف انواع گوشت‌های دودی شده، نمک سود شده یا فرآوری شده با مواد شیمیایی و نگه‌دارنده مانند سوسیس، کالباس و کنسرو بپرهیزید. مصرف قند و شکر تصفیه شده را کاهش دهید و مصرف نمک را محدود کنید و برای طعم‌دار کردن غذا از ادویه و چاشنی گیاهی استفاده کنید.
خو