تندیس سلمان فارسی
حسین غزالی| در خبرها بود که سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، در نظر دارد تندیس سلمان فارسی را در ابتدای خیابانی که به نام اوست (مشتاق دوم) نصب کند. من نمیدانم برای تهیه این تندیس یا سردیس، از چه منابعی استفاده خواهد شد و چگونه تصویری از این صحابه راستین پیامبر اکرم (ص) بهدستآمده که بر اساس آن مجسمهای ساخته شود که به چهره او که در 1500 سال پیش میزیسته نزدیک بوده و شباهت داشته باشد. اصولاً تهیه تندیس یا سردیس بزرگان معاصر، به علت آنکه تصاویر آنها موجود است بهراحتی مسیر خواهد بود اما به نظر میرسد طراحی و ساخت مجسمهای از شخصیتی که به روایتی سیصد و شانزده سال قبل از هجرت متولد شده و سپس در آستانه هجرت در محضر پیامبر گرامی (ص)، اسلام را پذیرفته و بر اساس روایات موجود گفته میشود بین سیصد و پنجاه تا چهارصد و پنجاه سال عمر کرده است، بسیار مشکل خواهد بود. میدانیم که سلمان، فرزند یکی از دهقانان اصفهان بود و به روایتی در گی یا جی (اصفهان قدیم) متولد شد و روزبه نام داشت و چون خانواده وی دین زرتشتی داشتند با باورهایی میترایی و مانوی آشنا شد و پس از آشنایی با باورهای مسیحی و یهودی، در یثرب به حضور حضرت رسول
اکرم (ص) رسید و با عقاید و اصول اسلام آشنا شد و در محضر پیامبر اسلام، مسلمان شد و حضرت محمد (ص) او را به نام سلمان محمدی نامیدند. وی در جنگ خندق، پیشنهاد کرد که پیرامون شهر را خندق حفر کنند که در پیروزی سربازان اسلام نقش مؤثری داشت. تاریخ مرگ وی مشخص نیست اما بر اساس روایات موجود، وی در سال 38 هجری وفات کرده و آرامگاه او در مدائن عراق و در جوار ایوان مدائن قرار دارد که در زمان ولادت پیامبر اسلام (ص) ترک برداشت و این ترک همچنان بهعنوان یک معجزه الهی، جلوهنمایی میکند. البته نامگذاری خیابانی که به زادگاه او منتهی میشود، (گی یا جی) که حدود پل شهرستان فعلی بوده است، انتخاب و اقدام بسیار شایستهای است، در ساخت تندیس یا سردیس او نیز باید بررسیهای کارشناسی ویژهای صورت بگیرد که با نشانههایی که از او در روایات وجود دارد منطبق باشد. یادآوری میکنم که در کنار آرامگاه او مجسمهای وجود دارد و تصاویری نیز از او در محل دفن وی نصبشده که تماماً خیالی است، درعینحال در فیلمها و سریالهای تاریخی چهرههایی از سلمان به نمایش گذاشته شده است که آنها نیز کاملاً خیالی است./
*روزنامه نگار پیشکسوت
*روزنامه نگار پیشکسوت