آخرین تصمیمات برای ساماندهی "گذر آقا نورالله نجفی"

میدان نقش جهان یکی از با ارزش ترین پهنه های فرهنگی و تاریخی اصفهان از دیرباز با حواشی میراثی متعددی مانند عبور خط دوم مترو، احداث برج جهان نما، تردد خودروها و... در حریم خود مواجه بوده و موجب نگرانی دوستداران میراث شده است؛ یکی از این چالش ها که از سال ۱۳۹۲ مطرح شده گذر آقانور الله نجفی است.

به گزارش ایمنا، در اواسط دهه ۸۰ تملک و آزادسازی های گذر آقانورالله نجفی توسط مدیریت شهری آغاز و اوایل دهه ۹۰ بخش عمده‌ای از آزاد سازی‌ها انجام شد؛ طبق صورت جلسه کمیسیون ماده پنج شهر اصفهان که در سال ۱۳۹۴ تنظیم شد خیابان سازی آقانورالله نجفی در دستور کار قرار گرفت، طبق این صورت‌جلسه گذر آقانورالله نجفی با عرض ۱۴ متر مورد تائید استاندار، شهردار، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان قرار گرفت و در تیرماه ۱۳۹۴ احداث گذر از سوی استاندار وقت به شهرداری ابلاغ شد.

احداث گذر آقانورالله نجفی اعتراضات زیادی را از سوی علاقه‌مندان به میراث فرهنگی نسبت به عملیاتی شدن این طرح به همراه داشته است، آنها معتقدند گذر آقا نور الله نجفی که به صورت L مانند خیابان حافظ را به خیابان نشاط متصل می کند، حریم درجه یک میدان نقش جهان را نقض خواهد کرد و موجب تخریب بافت تاریخی پشت مسجد شیخ لطف الله و بناهای تاریخی ارزشمند و ثبت ملی شده این بافت تاریخی می‌شود. این در حالی است که تا دی ماه سال ۱۳۹۷ اعتراض و مخالفتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان با این پرو‍ژه نشده بود.

چندی پیش دوستداران میراث با راه اندازی کمپین «نه به ایجاد گذر آقا نورالله نجفی» و ارسال نامه‌ هایی به رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولان وزارت راه خواهان توقف عملیات اجرایی این گذر شدند، اما از سوی دیگر شهرداری اصفهان نیز که میراث دار این پرو‍ژه شده با درخواست و فشار ساکنان و کاسبان منطقه مواجه است که پیگیر ساماندهی هر چه سریع تر محل زندگی و کسب و کار خود هستند.

با پیگیری‌های صورت گرفته مدیریت شهری چهارشنبه هفته گذشته _۱۳ شهریور ماه_ معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، «ناهید تاج‌الدین» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، شهردار اصفهان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان از گذر آقانورالله نجفی بازدید کردند. در این بازدید مقرر و تاکید شد که «هیچ تملک و تخریب جدیدی در گذر انجام نشود تا حقوق مکتسبه بعدی به وجود نیاید.» آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی ایمنا با مدیران پس از بازدید از گذر آقا نورالله نجفی است.

صادق‌مالواجرد: گذرآقانورالله نجفی به زودی از بلاتکلیفی خارج می‌شود

فرزانه صادق‌مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در خصوص نتیجه بازدید و گفت و گو در خصوص وضعیت گذر آقانورالله نجفی گفت: متأسفانه اقداماتی که در مدیریت شهری قبلی انجام شده و آثار آن به طور کامل هویدا است، یک نکته را خیلی مشهود و بارز می کند و آن عدم توجه به زندگی در بافت تاریخی است.

وی با تاکید بر اینکه اتفاقی که در گذر آقانورالله نجفی افتاده به هیچ عنوان قابل دفاع نیست، ادامه داد: در حال حاضر و پس از بازدید از این گذر، مقرر و تاکید شد که هیچ تملک و تخریب جدیدی در گذر انجام نشود تا حقوق مکتسبه بعدی به وجود نیاید.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: باید آنچه که در وضعیت فعلی وجود دارد، تثبیت شود، تملک یا تخریبی به وجود نیاید و در طرح مرمت شهری که ساماندهی را در کنار مرمت این بافت تاریخی دارد، در اولویت قرار گیرد؛ همچنین قرار شد در دو هفته آینده جلسه‌ای با حضور نخبگان معماری و میراث فرهنگی، NGO ها، برگزار و مطالبات مردم فهیم اصفهان بررسی و بر روی رویکردها تأکید شود.

صادق‌مالواجرد افزود: اگر قرار است طرحی تهیه شود، باید باتوجه به تمام ویژگی‌های بافت تاریخی شکل بگیرد و در تهیه طرح نیز از نخبگان کمک گرفته شود تا آنچه دو هفته آینده درباره این طرح به شورای عالی شهرسازی اعلام و بررسی می‌شود، لازم‌الاجرا شود. در این فاصله زمانی هیچ اتفاقی که بخواهد تخریب بیشتری در گذرآقانورالله نجفی انجام شود، شکل نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه طرح گذرآقانورالله نجفی به زودی از بلاتکلیفی خارج می‌شود، ادامه داد: مدیران فعلی شهر اصفهان به میراث تاریخی اهمیت بسیاری می دهند و با بافت‌ تاریخی که با زندگی مردم عجین است و اصالت و برگه‌های شناسنامه آنها است، رفتار خوبی خواهند داشت.

نوروزی: حفظ منافع همه جانبه شهر و میراث در گذر آقانورالله نجفی

گفت: دستاوردهای تصمیم‌گیری در خصوص گذر آقانورالله نجفی منافع همه جانبه شهر، میراث تاریخی و حقوق مربوط به آمد و شد مردم را لحاظ می کند.

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهاندر حاشیه بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از گذر آقانورالله نجفی اظهارکرد: تصمیماتی از سوی مراجع مربوطه از سال های گذشته راجع به این گذر گرفته و اقداماتی در خصوص این گذر نیز انجام شده بود.

وی با تاکید بر اینکه اخیرا اعتراضاتی از سوی علاقه‌مندان به میراث فرهنگی نسبت به این گذر اعلام شده است، افزود: این علاقه مندان نگران آثار سوء ادامه احداث این گذر بوده و نسبت به آن دغدغه داشتند؛ بنابراین قرار شد این پروژه فعلا متوقف بماند و به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که نه میراث تهدید شود و نه آثار تاریخی این محل آسیب ببیند.

شهردار اصفهان ادامه داد: لازم است در خصوص این گذر به گونه‌ای تصمیم‌گیری و راهکار ارائه شود که دستاورد آن بتواند منافع همه جانبه شهر، میراث تاریخی و حقوق مربوط به رفت و آمد مردم را لحاظ کند.

وی تصریح کرد: شهرداری در گذر آقانورالله نجفی به دنبال احداث یک خیابان عمومی برای همه نوع رفت و آمدی نیست، بلکه به گونه‌ای عمل می‌کند تا ضمن حفظ آثار تاریخی، تسهیلاتی نیز برای رفت و آمد مردم در نظر گرفته شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: قرار است در خصوص گذر آقانورالله نجفی بررسی‌های لازم صورت گرفته و نتایج آن به زودی اعلام شود.

الهیاری: گذر آقانورالله نجفی یک گذر امتداد یافته نخواهد بود

فریدون الهیاری، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهارکرد: شهرداری اصفهان در دهه ۸۰ بدون مصوبه قانونی عملیات احداث گذر آقانورالله نجفی را آغاز کرد.

وی افزود: تصمیم ایجاد یک گذر بین حافظ و نشاط مربوط به زمانی است که قرار بوده برای پیاده‌راه‌سازی میدان امام یک گذر پیش بینی شود، اما محل گذر با فاصله بیشتر از میدان نقش جهان بوده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان در اواخر دهه ۸۰ تملک و آزادسازی های گذر آقانورالله نجفی را آغاز و اوایل دهه ۹۰ بخش عمده‌ای از آزاد سازی‌ها را انجام داده است، تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی از سال ۹۲ با اجرای این طرح اعلام مخالفت کرده و در سال‌های ۹۲ و ۹۳ مکاتبات متعددی از سوی میراث استان و کشور در این زمینه انجام و مخالفت خود را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است.

وی ادامه داد: موضوع گذر آقانورالله نجفی سال ۹۴ در کمیسیون ماده پنج مطرح و اعلام می شود یک گذرپیاده‌راه با حداکثر ۱۴ متر عرض اجرا شود، البته میراث فرهنگی ۱۰ شرط برای اجرای این طرح اعلام و در ذیل صورت جلسه قید می‌کند که طرح با شرایطی باید آماده و در استان و پس از آن در معاونت میراث فرهنگی کشور بررسی شده و مصوبه شورای عالی معماری شهرسازی را دریافت کند که متأسفانه این فرایند طی نشد.

الهیاری گفت: در سال ۹۷ مباحثی پیرامون گذرآقانورالله نجفی مطرح و در کمیسیون ماده پنج توقف اجرای آن اعلام شد و پس از آن شهرداری اصفهان به نتیجه رسید که باید با یک جمع‌بندی، طرحی را معطوف به مرمت شهری و احیاء بافت آماده کند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبات موجود گذر آقانورالله نجفی یک گذر امتداد یافته و پیوسته نبوده و در دستورکار نیست، اظهارکرد: در حال حاضر مقرر شده مبتنی بر گذرهای موجود پیشین تا پنج متر عرض، یک پیاده راه ایجاد و پیرامون آن مرمت شهری انجام شود.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان بدنه گذرآقانورالله نجفی کاربری تجاری نخواهد داشت، بلکه مرمت شهری انجام خواهد شد.

طغیانی: آجر روی آجر گذاشته نمی شود تا تصمیم قاطع شورای راهبری

شیرین طغیانی، رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: گذر آقا نورالله نجفی که در سال‌های گذشته نقش خود را در طرح تفصیلی پیدا کرده و طرحی بوده که به درست یا اشتباه مصوبات لازم را از کمیسیون ماده پنج دریافت کرده، یکی از خطوط حاضر در طرح تفصیلی است، اما بحث‌های زیادی در مورد آن وجود داشته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه گذر آقانورالله نجفی بافت پیرامونی مسجد امام(ره) و میدان نقش جهان را به نوعی تخریب می کرد و بافت را از هم می‌شکافت، از ابتدای فعالیت شورای پنجم شهر اصفهان در دستور کار بود به این گذر نباید به عنوان گذر ترددی نگاه شود و صرفا برای تردد عابران پیاده باشد.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بررسی ها نشان می‌دهد که در دو سال گذشته هیچ خانه‌ای در گذرآقانورالله نجفی تخریب نشده و تمام تخریب‌ها مربوط به سال‌های گذشته بوده است، افزود: با بحث‌های زیادی که مطرح شد، از چند هفته پیش کمیسون عمران شورا به صورت جدی وارد بحث گذر آقانورالله نجفی شد و پس از برگزاری جلسات متعدد، مقرر شد شورای راهبری برای این گذر تشکیل و بررسی مجدد نسبت به بافت آن انجام شود زیرا ممکن است گذر تغییراتی پیدا کند.

وی ادامه داد: در بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از گذر آقانورالله نجفی مقرر شد شورای راهبری تشکیل و نظرات متخصصان و منتقدان بررسی و مجدداً این مسیری که ایجاد شده مورد بازنگری قرار گیرد و البته تا جایی که امکان داشته باشد، از مسجد امام (ره) فاصله گرفته و حضور ماشین در این بافت را محدود کنیم.

طغیانی گفت: تلاش می‌شود تا حد امکان محورهای گذر آقانورالله نجفی پیاده راه شده و مسیر تردد عمومی خودروها نباشد، بلکه صرفا تردد خودروها برای دسترسی ساکنان این گذر امکان‌پذیر باشد.

وی تصریح کرد: در این گذر اتفاقاتی از قبل افتاده و فضاهایی تملک شده که باید برای آن برنامه طراحی شهری ایجاد شود زیرا این فضاها نمی‌تواند به شکل موجود باقی بماند و مردم در این فضاها تردد داشته باشند.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: با نگرش‌های طراحی شهری و مرمت شهری، برای فضاهایی که قبل از دوره پنجم شورای اسلامی شهر تملک و تخریب انجام شده، باید اندیشه‌ای در بحث طراحی شهری شده و اقداماتی متناسب با بافت صورت بگیرد، البته با توجه به اینکه هنوز جلسه شورای راهبری برگزار نشده، نمی‌توانیم به صورت دقیق اعلام نظر کنیم و در آینده متهم به تناقض‌گویی شویم.

وی ادامه داد: تاکید شده در محدوده گذرآقانورالله نجفی آجر روی آجر گذاشته نشود و مسئولان منتظر بمانند تا نتایج شورای راهبری که قرار است تصمیم قاطعانه برای این گذر بگیرد، مشخص شود.

طغیانی اظهارکرد: ای کاش این فضاها و این صحبت‌ها چندسال قبل که گذرآقانورالله در طرح تفصیلی خود را نشان داد، یا در زمانی که چهار سال پیش مدیریت شهری به این گذر ورود پیدا کرد و تخریب‌ها انجام شد، این دقت نظرها و حساسیت ها وجود داشت؛ متأسفانه جدیداً متوجه می‌شویم کسانی به این موضوعات وارد می شوند که در قبل هیچ حساسیتی نداشتند و متاسفانه نسبت به موضوعاتی که در گذشته اتفاق افتاده، حساسیت های امروز را نشان می دهند.

معاون شهرسازی شهردار: حفظ و صیانت از میراث ارزشمند بافت تاریخی شهر، اولویت شهرداری

«سیداحمد حسینی‌نیا» معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهاندر این خصوص گفت: شهر موزه اصفهان با دربرگیری حدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار محدوده بافت تاریخی، سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منحصر به فردی دارد که نیازمند حفظ هویت، ارتقاء زیست‌پذیری و ظرفیت‌سازی مداوم است.

وی افزود: در این راستا، حفظ و صیانت از میراث ارزشمند بافت تاریخی شهر اصفهان و احقاق حقوق شهروندی، ملی و بین‌المللی در این زمینه از اولویت‌های اصلی شهرداری اصفهان است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: در بازدیدی که به همراه معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی از گذر آقا نورالله نجفی واقع در شرق میدان امام(ره) انجام گرفت، تصمیم گرفته شد که هر گونه تملک و تخریب در مسیر متوقف و همچنین شرایط وضع موجود تثبیت شده و برداشت وضع موجود صورت گرفته و براساس آن طرح مرمت شهری با تاکید بر مداخلات حداقلی و نرم افزاری برای ارتقاء هویت و جایگاه و عملکرد بافت تاریخی مجاور میدان امام تهیه شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه، یکی از دغدغه‌های مهم سیاست‌گذاران و مدیران شهری، مشارکت سازنده ذی‌نفعان و ایجاد تعادل بین خواسته‌های مختلف و گاه متناقض ایشان در شرایط محیطی پیچیده و دارای عدم قطعیت، جهت تحقق اهداف و رفع موانع احتمالی موفقیت طرح‌ها و سیاست‌ها شهری بوده است و بدون شناخت ذینفعان، هدف‌گذاری صحیح، شناسایی موضوعات، اولویت‌ها و میزان سهم در رسیدن به نتایج امکان پذیر نیست، لذا در این راستا، از ایدهها و طرح‌های تمامی ذی‌نفعان و ذی مدخلان استقبال میشود تا با در نظر گرفتن معیارهای کیفی مبتنی بر هویت بافت، ایده‌ها و طرح‌های خود را در زمینه سیمای شهری، جداره ها و زمین طرح ارائه کند به طوری که ضمن تثبیت شرایط وضع موجود و هویت فرهنگی و تاریخی مجموعه، مسائل دسترسی شهروندان نیز مرتفع شود.

حسینی‌نیا خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته در زمینه آگاهی‌رسانی به عموم شهروندان، متخصصان و دلسوزان میراث ارزشمند تاریخی، زمینه‌ای مناسب برای همفکری و تشریک مساعی همه ذینفعان ایده پردازی و طراحی کیفی خلاقانه فراهم شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار