بی‌ثباتی قیمت در بازار میوه امان مردم اردستان را بُریده است

با توجه به مشخص شدن قیمت روزانه میوه از طریق سامانه میادین استان باز هم مردم با مشکلاتی از جمله گرانی قیمت میوه و تره‌بار مواجه هستند چراکه شهرستان‌ها نمی‌تواند درتعیین قیمت‌ها دخالتی داشته باشند.

مردم همیشه برای رفاه حال خانواده خود از صبح تا شب زحمت می‌کشند تا مایحتاج خود را تهیه کنند که در این بین بالا بودن قیمت‌ها بر مشکلات مردم افزوده و بعضی خانواده‌ها به جای اینکه هفته‌ای چندبار خرید کنند فقط یک بار به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

موضوعی که با شیوع کرونا ذهن مردم را مشغول کرده است بالا بودن قیمت میوه در اردستان است که مردم همیشه در این خصوص مطالبه دارند و می‌گویند آیا نهادی نیست که به این موضوع رسیدگی کند در حالی که وقتی موضوع پیگیری می‌شود آن را به گرانی کلی و کشوری ربط می‌دهند که اصلاً درست نیست چراکه در یک شهر هر مغازه‌ای قیمت متفاوتی ارائه می‌دهد.

میوه‌فروشانی در این بین نیز هستند که با انصاف بوده و قیمت میوه‌های خود را در بهترین شکل ارائه می‌دهند و مردم هم از این بابت راضی هستند و تقریباً برای مردم هم مشخص شده هستند هر چند گرانی میوه قدرت خرید مردم را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

محمدعلی در گفت‌وگو با خبرنگارتسنیم در اردستان، اظهار داشت: بنده یک خانواده پنج نفره هستم که باید در هفته حداقل دوبار میوه را برای خانواده بخرم که با گران شدن میوه این قدرت خرید کمتر شده و حداقل هر ده روز یکبار میوه می‌خرم آن هم خیلی کم برای چند وعده که مصرف شود و اگر مهمانی به ما برسد که باید هزینه سنگینی را بپردازم.

وی افزود: بارها شده که درب مغازه‌های داخل شهر میوه گران‌تر از بازار یا دست‌فروشان است که موضوع را به مسئولان مربوطه اعلام می‌کنیم که می‌گویند باید شاکی خصوصی باشد تا ما به آن ورود پیدا کنیم که در واقع این یکی از وظایف آن‌ها است که خودشان موضوع را مستقیم رسیدگی کنند که گویا گوش شنوایی نیست.

ثبات قیمت در بازار میوه وجود ندارد

ابراهیم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان اظهار داشت: بنده یک کارگر ساختمانی هستم و با توجه به اوضاع کرونا و نبود کار هفته‌ای چند بار بر سر کار می روم و از پس مخارج منزل بر نمی‌آیم حالا گرانی میوه و خوراک روزانه را هم به آن اضافه کنید ببینید چه کسی باید پاسخگوی ما باشد.

وی افزود: قبلا هفته‌ای یکبار میوه را برای منزل می‌خریدم اما الان شاید هر دو هفته این کار را بکنم و در واقع خجالت زن و بچه را می‌کشم که مسئولان حداقل باید به فکر ما بیچارگان و زحمت‌کشان جامعه باشند ما گناهی نکرده‌ایم که باید با حقوق پایین در این بین بسوزیم و نتوانیم اعتراضی هم داشته باشیم.

علیرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: در بازار میوه اصلاً ثبات قیمت وجود ندارد و یک کیلو میوه از یک نوع را به چند قیمت می‌فروشند که این نشان می‌دهد نظارتی وجود ندارد چراکه یک بوم و دو هوا نمی‌شود زیرا تفاوت قیمت زمین تا آسمان است که باید در این خصوص یک فکر جدی بکنند.

وی افزود: قیمت میوه در اردستان درب هر مغازه‌ای یک قیمت خاص خود را دارد و به ندرت میوه‌ای را پیدا می کنید که قیمت آن یکی باشد و اگر نظارتی باشد قطعاً این مشکل برطرف می‌شود و نباید مردم دچار سردرگمی شوند و این برای یک شهر کوچکی مثل اردستان خوب نیست و اگر فردی از بیرون برای خرید مراجعه کند کاملاً مشخص است که نظارتی وجود ندارد.

میوه‌فروشان ملزم به ارائه فاکتور هستند

رئیس اتحادیه صنف میوه فروشان، قصابان، مرغ و ماهی شهرستان اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان ضمن اشاره به قیمت صعودی میوه در روزهای اخیر اظهار داشت: مشکلاتی در ارتباط با قیمت میوه بلکه بقیه کالاهای اساسی در ارتباط با این اتحادیه وجود دارد و قیمت‌ها در ماه‌های اخیر به صورت صعودی بوده است.

مرتضی فدایی افزود: گرانی این اقلام خود دارای دلایلی بوده است که می‌توان گران شدن دلار و پایین آمدن ارز کشور در گرانی این اقلام اثر داشته و دارد و متأسفانه نظارتی هم که باید می‌بود اصلاً در یک سال گذشته وجود نداشته است و در جلسات متعددی هم که حضور داشته‌ایم کسی در خصوص نظارت بر قیمت‌ها صحبتی نکرده‌اند چرا که قیمت میوه‌ها به ارز کشور برمی‌گردد و قیمت‌ها در میادین تعیین می‌شود.

فدایی گفت: موضوع قاچاق هم در گرانی اقلام موثر است که برای نمونه در بحث قاچاق دام مشاهده کردیم که خوشبختانه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیرشدند در حالی که سود آن در جیب قاچاقچیان ریخته می‌شد.

وی ابراز داشت: اگر میوه از کشور صادر نمی‌شد و جلوی آن گرفته شود 100 درصد میوه ارزان می شد و نسبت به سال قبل شاید 10 درصد میوه گران شده بود نه اینکه یک میوه داخلی کشور نسبت به سال گذشته باید با سه برابر قیمت توسط مشتری خریداری شود.

فدایی با بیان اینکه قیمت‌ها از بازار تعیین می‌شود و هر روز هم برای میوه فروشان و صنف ارسال می‌شود، گفت: هرچند نظارت بر قیمت‌ها با اتحادیه نیست اما اگر از اتحادیه قیمت‌ها را خواستند طبق جدول قیمت‌ها می‌توانیم برایشان ارسال کنیم و یا در صورت خواستن نرخ قیمت به صورت پیشنهادی ارائه می‌شود و هیچ اتفاقی در این مورد انجام نشده است و بازرسان هم به جهت اینکه از بالا نظارتی نبوده دستشان برای بازرسی بسته است و قیمت‌ها بی‌رویه بالا رفته است.

وی افزود: بعضی از فاکتورهای صادره در میادین صوری است که همین موضوع نظارت‌ها را سخت می‌کند و خود موجب افزایش قیمت بعضی از کالاها شده است و میوه فروشان موظف هستند در صورتی که مشتری از آن‌ها فاکتور خواست فاکتور ارائه دهند و فرمانداری می‌تواند از اتحادیه، اداره صنعت و معدن و اصناف بخواهد تا کارگروهی جهت بررسی قیمت‌ها تشکیل شود و طبق مصوبات موضوعات را پیگیری کنند.

لیست قیمت‌ها هر روز از میادین میوه ارسال می‌شود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان اظهار داشت: کلاً قیمت میوه امسال در کشور نسبت به سال گذشته سرسام آور بوده و لیست قیمت‌ها هر روز از میدان برای صنعت و معدن ارسال می‌شود و در آن قیمت‌های عمده فروشی و خرده فروشی مشخص شده است.

محمدرضا باقری ضمن اشاره به نظارت بر واحدهای صنفی عرضه میوه به صورت دوره‌ای افزود: نظارت و بازرسی از میوه فروشان در سطح شهرستان اردستان به صورت دوره‌ای توسط بازرسان انجام می‌شود و با متخلفان در خصوص گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم ارائه فاکتور برخورد قانونی می‌شود.

باقری گفت: هر نوع میوه در انواع مختلفی ارائه می‌شود و به همین جهت قیمت‌های متفاوتی دارد که بازرسان همین موضوع را در بازرسی‌ها مد نظر قرار داده تا حق مشتری ضایع نشود و قیمت‌ها طبق قیمت دریافتی استان و همچنین محاسبه هزینه‌ها و سود در نظر گرفته می‌شود.

34 میوه‌فروش در اردستان دارای پروانه کسب هستند

رئیس اتاق اصناف شهرستان اردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: اجناس در بازار کلاً به قیمت روز ارائه می‌شود و میوه‌فروشی هم طبق قیمت ارسالی از میادین میوه را به صورت خرده و عمده فروشی طبق سود حاشیه‌ای و نوع میوه به فروش می‌رساند.

مهدی بهفر افزود: ارائه قیمت ربطی به شهرستان نداشته و طبق فاکتور خرید میدان سود و هزینه حمل آن محاسبه می‌شود و طبق عرف اتحادیه اتیکت زده می‌شود و شاید در این بین افرادی هم باشند که بخواهند در کنار آن سوء استفاده‌های داشته باشند که با آن‌ها طبق بازرسی که انجام می‌شود برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

بهفر گفت: بازرسی‌ها به صورت دوره‌ای و هفتگی انجام می‌شود و به ندرت مشخص می‌شود میوه‌ای را گران بفروشند به خاطر اینکه ورود کالا از میادین قیمت آن مشخص شده و معمولاً قیمت‌ها بالا است و در شهرستان اردستان 34 واحد میوه‌فروشی پروانه‌دار در حال فعالیت هستند و مابقی به صورت سیار و دوره‌گردی این کار را انجام می‌دهند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار