حفاظت از بناهای تاریخی و آثار بجا مانده از گذشتگان حفاظت از هویت ملی جامعه است

موذنی فعال اجتماعی گفت: گره زدن سرنوشت حفاظت از آثار ملموس  و ناملموس به جریان زندگی مردم، تنها راه حفظ آنهاست.

میلاد موذنی در نشست با بخشدار باغبهادران اظهار کرد: انسان‌ها همواره در ادوار مختلف تاریخ از زمان انسان های اولیه گرفته تا دوران معاصر در تلاش بوده اند تا نسل های بعد از خود را از فرهنگ، آداب و رسوم و سبک زندگیشان آگاه کند و ردی از خود در دنیای فانی به یادگار بگذارد.
وی با بیان اینکه آثار و ابنیه تاریخی به جا مانده از گذشته هویت، معماری، فرهنگ و سبک زندگی گذشتگان را به تصویر می کشد، افزود: امروزه در هر خانه‌ای کتابی، فرش، گلدانی، تابلو و یا میراثی از پدربزرگان و مادربزرگان و گذشتگان ما وجود دارد که با حساسیت خاصی از انها نگهداری کرده و برای اعضای آن خانه از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار بوده چرا که این آثار و یادگاری ها نشان‌دهنده هویت فرهنگی، میراث خانوادگی و ارزش‌های یک خاندان است.
این فعال اجتماعی تصریح کرد: مردم شهرها و روستاهای شهرستان لنجان نیز در طول تاریخ پر فراز و نشیب این شهرستان با خلاقیت و استعداد منحصر به فردی که داشتند تمدن و فرهنگ درخشانی را از خود بجای گذاشتند که همه ما باید میراث داران این فرهنگ و تمدن باشیم.
وی ادامه داد: ارزش آثار تاریخی به جا مانده از دوران مختلف نیز تنها معطوف به مباحث مادی این بناها نبوده بلکه باید به عنوان هویت تاریخی و میراث ارزشمندِ انسان به آنها نگریست تا حساسیت‌های عمومی نسبت به محافظت از آثار، بناها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی برانگیخته شود.
موذنی با بیان اینکه حفاظت از بناهای تاریخی و آثار بجا مانده از گذشتگان حفاظت از هویت ملی جامعه به شمار می آید، اضافه کرد: انجمن حافظان میراث لنجان به دنبال افزایش حساسیت های مردم و مسئولان برای حفاظت و بازسازی معدود آثار کهن باقی مانده در شهرستان لنجان وارد میدان عمل شد تا موضوع حفاظت از میراث فرهنگی به تدریج به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود.
وی عنوان کرد: طی سال های اخیر شاهد بوده ایم که دغدغه مرمت و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی زمانی وجود دارد که مشکلات اقتصادی کاهش یافته و یا به دوران شکوفایی رسیده باشیم و چنانچه برنامه ریزی لازم در این حوزه انجام نگیرد این مسئله قطعا سبب خواهد شد بسیاری از داشته های میراث ملموس خود را از دست بدهیم.
این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد:خوشبختانه امروز شاهد هستیم که شهرداری زرین شهر در مسیر مرمت باغ برجی ریز و بخشداری باغبهادران و فرمانداری شهرستان لنجان نیز با تامین اعتبار گام های موثری را در بازسازی و احیاء برج تاریخی کبوتر خانه قلعه ترکی برداشته اند.
وی تاکید کرد: تدوین تقویم گردشگری شهرستان لنجان، تدوین اطلس غذاهای سنتی و همچنین جمع آوری تاریخ شفاهی شهرستان لنجان در دستور کار انجمن حاظان میراث لنجان قرار دارد و در این مسیر شاهد رونمایی از فاز نخست تقویم گردشگری شهرستان لنجان بودیم.
موذنی با بیان اینکه گره زدن سرنوشت حفاظت از آثار ناملموس به جریان زندگی مردم، تنها راه حفظ آنهاست، یادآور شد: متاسفانه امروزه شاهد هستیم که در بسیاری از جوامع آداب و رسوم ملی و محلی کنار گذاشته شده‌اند، میراث فرهنگی نادیده گرفته شده‌ و ارزش‌های خانوادگی و بومی در حال از بین رفتن هستند از این رو امیدواریم آحاد مردم شهرستاان لنجان انجمن حافظان میراث این شهرستان را در ثبت و ضبط تاریخ شفاهی همراهی کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار