جمعی از مردم ایران خواهان آزادی پرفسور مسعود سلیمانی از زندان امریکا شدند

جمعی از مردم اصفهان، اندیشمندان، دانشجویان، استادان دانشگاه‌ها، خبرنگاران و روسای برخی از انجمن های علمی کشور با امضای طوماری خواهان آزادی پرفسور مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا شدند.

به گزارش ایرنا، آنان روز دوشنبه در جریان برگزاری مراسم هفتمین روز درگذشت معصومه جوانی سفید دشتی مادر پرفسور مسعود سلیمانی در مسجد امام صادق (ع) کوی امام صادق اصفهان این طومار را که خطاب به نهادهای بین المللی نوشته شده بود، امضا کردند.

آنها همچنین از وزارت امور خارجه کشور خواستند با فعالیت بیشتر در عرصه دیپلماسی، زمینه آزادی این دانشمند ایرانی که اکنون در بند دولت آمریکاست، فراهم کند.

خواهر این دانشمند ایرانی در حاشیه برگزاری این آیین در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه درباره آزادی برادرش با مقامات وزارت امور خارجه گفت و گو شده است، گفت: وزارت امور خارجه تا حد امکان پیگیری های لازم را انجام داده اما این پیگیری‌ها باید ادامه یابد و جدی تر دنبال شود.

فرزانه سلیمانی افزود: برادرم به منظور انجام تحقیقات تخصصی و علمی به دعوت یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی به این کشور سفر کرد بنابر این بازداشت و زندانی شدن ایشان از سوی دولت آمریکا مغایر با قوانین بین المللی است و از نهادهای علمی، ملی و بین المللی می خواهیم تلاش خود را برای آزادی این استاد دانشگاه به کار گیرند.

وی با بیان اینکه برادرم به بیماری IBS مبتلاست و به دارو نیاز دارد اظهار داشت: در این خصوص مذاکراتی را با نهاد بین المللی صلیب سرخ انجام داده‌ایم تا از این طریق دارو به دست ایشان برسد اما مسئولان آمریکایی مانع رسیدن دارو به ایشان شده‌اند.

خواهر پرفسور سلیمانی با اشاره به اینکه برای آزادی برادرش مکاتباتی با انجمن‌های علمی بین المللی انجام شد، از دانشمندان داخلی و خارجی خواست که با فشار به دولت آمریکا زمینه آزادی دکتر مسعود سلیمانی از زندان آمریکا را فراهم کنند.

همچنین رئیس انجمن ژنتیک ایران که در مراسم هفتمین روز درگذشت مادر پرفسور سلیمانی شرکت داشت به ایرنا گفت: سلیمانی از معدود دانشمندان برجسته کشور در بخش هماتولوژی و سلول‌های بنیادین است که باید زمینه آزادی وی از زندان آمریکا هرچه سریع‌تر فراهم شود و دولت آمریکا نباید به این اقدام غیرقانونی خود نسبت به این دانشمند ایرانی ادامه دهد.

دکتر محمود تولایی افزود: فعالیت مجموعه دانشمندانی از جمله سلیمانی، نام ایران را در همه بخش ها در اقصی نقاط دنیا با افتخار بالا نگه داشته است و به همین دلیل دشمنان ملت ایران از جمله دولت آمریکا این موفقیت را تحمل نمی‌کند و قصد دارد با تحریم و اقدام های غیرقانونی، دانشمندان ایرانی را محدود کند.

وی اضافه کرد: بازداشت و زندانی کردن یک دانشمند و محقق ایرانی که بنا به دعوت یکی از موسسه‌های تحقیقاتی آمریکا به آن کشور سفر کرده توسط دولت آمریکا در راستای محدود کردن فعالیت‌ های علمی بشر دوستانه ملت ایران انجام شده است و ما از استادان دانشگاه‌های جهان از جمله آمریکایی‌ها و آزادمردان دنیا می‌خواهیم نسبت به این رفتارهای غیرانسانی دولتمردان آمریکا واکنش نشان دهند.

رئیس انجمن ژنتیک ایران اظهار داشت: نیاز است تا دیپلماسی فعالی برای آزادی این دانشمند ایرانی از زندان آمریکا انجام شود.

دکتر «مسعود سلیمانی» یکی از محققان برتر هماتولوژی( خون شناسی)، سلول ‌های بنیادی و نانو که برای سفری علمی و تحقیقاتی به امریکا سفر کرده بود، به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در این کشور بازداشت و در زندان به سر می‌برد.

این دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان، چند ماه پیش در قالب فرصت مطالعاتی عازم آمریکا شد، که از سوی پلیس این کشور دستگیر و زندانی شد.

این دانشمند ایرانی از سوی مؤسسه آمریکایی به نام «مایو کلینیک» که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، برای انجام تحقیقات تخصصی به این کشور دعوت شد که برخلاف تمامی پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، از سوی پلیس آمریکا دستگیر شده است.

سلیمانی با ویزای رسمی تحقیقاتی و با هماهنگی دانشگاه تربیت مدرس، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد، اما آمریکا در اقدامی غیرقانونی و با زیر پا گذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، پیش از ورود دکتر سلیمانی به خاک آمریکا، وی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.

دکتر مسعود سلیمانی از محققان برتر هماتولوژی، سلول های بنیادی و نانو ۱۲ شهریور امسال همراه با دکتر محمد حسین صنعتی از سوی انجمن بیوتکنولوژی ایران به عنوان چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی، انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت و جایزه مرحوم کاظمی آشتیانی توسط انجمن بیوتکنولوژی ایران در قالب سومین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی در سالن همایش های رازی به نماینده این محقق برتر ایرانی اهدا شد.

انجمن بیوتکنولوژی ایران هر ۲ سال از ۲ چهره تاثیرگذار حوزه بیوتکنولوژی در قالب جایزه کاظمی آشتیانی تقدیر می کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار