جاذبه‌های گردشگری اطراف اصفهان

شهر تاریخی اصفهان مملو از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری است و سالانه مسافران زیادی برای بازدید از این شهر زیبا به آن سفر می‌کنند. پیش از سفر به اصفهان این نکته را مدنظر داشته باشید که بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان نیازمند چندین روز اقامت است.

جاذبه‌های گردشگری اطراف اصفهان

رپرتاژ آگهی: ایران کشوری چهارفصل با جاذبه‌های گردشگری فراوان است. به همین خاطر هر مسافری که دنبال مقصدی دیدنی و خاص بگردد، با گزینه‌های متنوعی روبرو می‌شود. درمیان شهرهای مختلف ایران، اصفهان یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین شهرهایی است که هر گردشگری برای بازدید انتخاب می‌کند. شهر تاریخی اصفهان مملو از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری است و سالانه مسافران زیادی برای بازدید از این شهر زیبا به آن سفر می‌کنند. پیش از سفر به اصفهان این نکته را مدنظر داشته باشید که بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان نیازمند چندین روز اقامت است. هر بار که به این شهر قدم بگذارید، همچنان به گشت‌وگذار در کوچه‌های تاریخی آن علاقه خواهید داشت. درصورتی‌که مرکز شهر را به خوبی گشته‌اید و دنبال مرکز گردشگری جدیدی می‌گردید، این مطلب را بخوانید تا با جاذبه‌های گردشگری اطراف اصفهان هم آشنا شوید.


مختصری بر تاریخ معاصر اصفهان


اصفهان در دوره‌های تاریخی مختلف مرکزی مهم در امور کشورداری بوده؛ اما مهم‌ترین دوره آن، دوره صفویه است که یکی از باشکوه‌ترین دوره‌های تاریخی ایران به‌حساب می‌آید. در این برهه از تاریخ این شهر به‌عنوان پایتخت ایران ثبت شده است. به همین خاطر بخش عمده‌ای از آثار تاریخی در اصفهان به زمان حکومت صفویه برمی‌گردد. کنار آثار تاریخی و اسلامی اصفهان، منطقه‌ای به نام ارامنه ایران ثبت شده که امروزه یکی از مهم‌ترین محله‌های اصفهان است. محله جلفا را در پی اسکان دادن شاه عباس اول به ارامنه در زمان جنگ عثمانی‌ها شکل داده‌اند. این محله در طی زمان اشکال گوناگونی به خود گرفته؛ اما کلیسای وانک در میان محله جلفا همچنان به قوت خود باقی است. بنابراین یکی از مناطق تاریخی که هر گردشگری بازدید از آن را در سفر به اصفهان باید در برنامه خود داشته باشد، بازدید از کلیسای وانک در محله جلفا است.


کلیسای وانک؛ ترکیبی از دین و هنر کلیسای وانک

ترکیب ایرانی و ارمنی محله جلفا به‌اندازه کافی جذاب است؛ اما درصورتی‌که به سبک زندگی و هم‌زیستی زیبای مردم این منطقه علاقه دارید، قدم زدن در محله جلفا و سر زدن به کوچه پس کوچه‌های آن می‌تواند جذبتان کند. محله جلفا نمادی است از هنر، معماری و روایت‌‎های دینی که آن را با محوریت کلیسای وانک و بیت‌اللحم ساخته‌اند.

ساخت کلیسای وانک در سال 1655 میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم به یاری مردم خیر جلفا شروع شد و در سال 1664 میلادی به پایان رسید. در طول سال‌های بعد بناهای دیگری هم به مجموعه وانک اضافه شد. از جمله کتابخانه و موزه کلیسای وانک که در حال حاضر به یکی از جاذبه‌های گردشگری محله جلفا تبدیل شده است. اکثر گردشگران برای دیدن کلیسای وانک به این محل وارد می‌شوند؛ اما بازدید از بافت تاریخی و قدیمی این محله هم می‌تواند نظر هر گردشگری را جلب کند.

به‌غیر از محله زیبای جلفا که در مجاورت مرکز شهر اصفهان قرار دارد، گزینه‌های دیگری هم پیش‌رو دارید. برای مثال اگر فصل بهار است و دلتان یک محیط سرسبز می‌خواهد، از اصفهان خارج شوید و به سمت خوانسار حرکت کنید.

دشت لاله‌های واژگون در خوانسار

خوانسار شهری کوهستانی و خوش آب‌وهوا است که 160 کیلومتر از اصفهان فاصله دارد. این شهر یک مقصد گردشگری مناسب برای فصل بهار است؛ چون در این فصل باغ‌های گل در زیباترین حالت قرار می‌گیرند و از همه مهم‌تر لاله‌های واژگون باز می‌شوند. گردشگران زیادی برای بازدید از دشت لاله‌های واژگون به خوانسار سفر می‌کنند. اگر شما هم برای این مقصد زیبا تصمیم به سفر گرفتید، بازدید از غرفه‌های صنایع دستی و تجربه سوغاتی‌های خوراکی خوانسار را فراموش نکنید.


کبوترخانه‌های نجف آباد

اگر در اصفهان ساکن شده‌اید و نمی‌خواهید خیلی از شهر دور شوید، بازدید از کبوترخانه‌ها و شهر نجف‌آباد گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این شهر که در 27 کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته، به کبوترهایش معروف است. و بزرگ‌ترین عصارخانه ایران معروف به عصارخانه آقا را در مرکز آن می‌بینید.


کویر مصر در استان اصفهان

کویر مصر

یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای سفر در طول پاییز و زمستان، سفر کویرنوردی‌ است. از جمله جاذبه‌هایی که اطراف اصفهان قرار گرفته، روستای مصر به‌شمار می‌رود که طی چند سال گذشته به یکی از پرطرفدارترین کویرها برای گردشگران تبدیل شده است. این کویر مرکزی ایران فضای مناسبی برای اقامت و کمپینگ به‌نظر می‌رسد و مسافران از سراسر ایران برای تجربه اقامت در کویر به این منطقه سفر می‌کنند. کویر مصر در 45 کیلومتری شهر جندق واقع شده و چشم‌اندازی بی‌نظیر دارد. رمل‌های طلایی رنگ این کویر هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

اگر قصد سفر به کویر مصر را دارید، سعی کنید امکانات کافی برای کویرنوردی را همراه داشته باشید. بدون راهنما به مصر نروید و تا جایی که ممکن است، به‌صورت گروهی سفر کنید. کویر مصر یک تجربه بی‌نظیر برای گردشگران است. آسمان پرستاره کویر و سکوت فوق‌العاده آن باعث شده نام کویر مصر در صدر لیست گردشگران علاقه‌مند به کویرنوردی قرار بگیرد. همان‌طورکه گفته شد اصفهان مملو از جاذبه‌های گردشگری است و اگر بازدید از شهر اصفهان را به پایان رسانده باشید، جاذبه‌های اطراف اصفهان در برنامه‌های آتی شما قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار