مدرسه محوری در دستور کار آموزش‌وپرورش

تعطیلات تابستانی رو به پایان است و بزودی سال تحصیلی جدید آغاز خواهد شد. پیش بینی می شود که جمعیت کلاس اول نسبت به جمعیت کل ابتدایی تا 98/1 صدم درصد رشد داشته باشد و این در حالی است که تا کنون بیش از 5/1 میلیون کلاس اولی ثبت نام کرده‌اند

گروه جامعه: تعطیلات تابستانی رو به پایان است و بزودی سال تحصیلی جدید آغاز خواهد شد. پیش بینی می شود که جمعیت کلاس اول نسبت به جمعیت کل ابتدایی تا 98/1 صدم درصد رشد داشته باشد و این در حالی است که تا کنون بیش از 5/1 میلیون کلاس اولی ثبت نام کرده‌اند؛ با پایان یافتن ساماندهی مدارس و ثبت نام‌ها در اول مهر، آمار دقیق کلاس‌ها و تعداد مدارس را به تفکیک دوره‌ها اعلام می‌شود. در استان اصفهان دست کم ۹۰۰ هزار دانش‌آموز سال تحصیلی جدید را در بیش از پنج هزار واحد آموزشی آغاز خواهند کرد. در این راستا مسائل مختلف از کیفیت محتوای آموزشی گرفته تا مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی جزو برنامه‌ریزی‌های کلان در سطح استان و البته سراسر کشور است. این در حالی است که پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره محسن حاجی میرزایی بر مسند وزارت آموزش‌وپرورش نشست. او در تازه‌ترین اظهارنظر خود یکی از مهمترین مأموریت‌های آموزش‌وپرورش را تجهیز افراد برای زندگی سالم دانست و گفت: تکیه بر حافظه و دیدن ذهن دانش‌آموزان به‌عنوان مخزنی که در آن اطلاعات بریزیم تفکر منسوخی است. ما باید دانش‌آموزان را برای مواجهه با آسیب‌ها تجهیز کنیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی واقعیت تلخی است که وجود دارد گفت: همه‌کسانی که دلسوز جامعه هستند وظیفه دارند برای چاره‌جویی اقدام کنند. مسئولان کشور تأکید دارند که پدیده آسیب‌های اجتماعی موردتوجه جدی قرار گیرد. اگر بنا باشد به موضوع آسیب‌ها به شکل ریشه‌ای‌تر و بنیادی‌تر توجه شود، آموزش‌وپرورش جایگاه مهمی دارد، آموزش‌وپرورش از ظرفیت بالایی برخوردار است. وزیر آموزش‌وپرورش افزود: از کارکردهای مهم آموزش‌وپرورش آماده‌سازی افراد برای مواجهه مؤثر و فعال با تغییرات محیط است تا افراد بتوانند در برابر هجوم وضعیت‌های ناشناخته تشخیص درست دهند و از زندگی خود محافظت کنند.

مدیر باید خودش تغییر ایجاد کند

اما از لحاظ محتوای آموزشی باید به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اشاره داشت که با مشارکت بیش از ۵۵۰ نفر از صاحب‌نظران و متخصصان امر و بر اساس یک فرآیند علمی و کارشناسی و در راستای عدالت آموزشی در سال ۹۰ تدوین شد و زمینه ارتقای کیفیت آموزش‌وپرورش را متناسب با شرایط زمان و در پاسخ به نیازهای کنونی فراهم کرده است. این سند، نقشه راه و نسخه قانونی تعلیم و تربیت اسلامی و ملی است که مسیرهای قانونی خود را طی کرده و به تصویب رسیده است. در همین راستا روز گذشته مدیرکل آموزش‌وپرورش اصفهان تأکید کرد در سال تحصیلی جاری، مدیران باید بر اساس سند تحول بنیادین و نیازها و شرایط مدرسه حوزه خود را برنامه‌ریزی، تدوین و عملیاتی کنند. محمد اعتدادی با اشاره به پایان یافتن کار تدوین برنامه اجرایی سال ۹۸ مستند به سند تحول بنیادین در این اداره کل و مناطق مربوطه به ایرنا گفت: در این مرحله کار تدوین برنامه‌ها در مدارس و آموزشگاه‌ها آغاز شده است. برنامه اجرای تدوین‌شده در فرودین ماه با شرح وظایف و مأموریت هرکدام از معاونت‌ها و ادارات داخلی آموزش‌وپرورش استان در اجرای سند تحول تصویب و مشخص شد و پس از بررسی در شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول استان و تصویب در شورای آموزش‌وپرورش استان به‌صورت رسمی به مناطق و نواحی ابلاغ شد. مدیرکل آموزش‌وپرورش اصفهان ادامه داد: پس از برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های توجیهی، کار تهیه برش منطقه‌ای این برنامه با مشارکت و همکاری کمیته‌های تدوین برنامه در هر اداره آموزش‌وپرورش آغاز شد. او خاطرنشان کرد: ازآنجاکه رویکرد جدید حاکم بر فرآیند برنامه‌ریزی استان، حرکت از برنامه‌های تفکیکی و جزیره‌ای به سمت برنامه‌های تلفیقی و یکپارچه و کاهش مکاتبات و ساماندهی به طرح‌هاست مجموعه برنامه‌های در هر ناحیه و منطقه با توجه به نیازها و مؤلفه‌های فرهنگی و اولویت‌ها تدوین و متناسب‌سازی شده است. اعتدادی با بیان اینکه چهار کارگروه تخصصی به تفکیک دوره‌های تحصیلی و با شرکت کارشناسان ادارات مناطق و نواحی و نمایندگان مدیران و معلمان و انجمن اولیا تشکیل شد، گفت: در این کارگروه‌ها ضمن بررسی مجدد برنامه‌ها، هماهنگی بین بخشی و حذف طرح‌ها و برنامه‌های موازی با نظر اعضا تیم انجام و در پایان در قالب یک مجموعه راهنمای عمل که نشان‌دهنده خط‌مشی‌ها و انتظارات منطقه و ناحیه از مدارس است، به مدیران هر ناحیه و منطقه ابلاغ می‌شود. او تأکید کرد: پس از ابلاغ این مجموعه‌های چهارگانه به مدارس دوره‌های مختلف، مدیران باید برنامه‌های خود را متناسب با شرایط و نیاز خود تدوین و در سال ۹۸ عملیاتی کنند. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان پرداختن به مدرسه محوری را جزو یکی از تأکیدات سند تحول بنیادین تحول آموزش‌وپرورش دانست و گفت: امروز مدرسه محوری در دستور کار آموزش‌وپرورش استان اصفهان قرارگرفته و سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را بر اساس این اصل دنبال می‌کنیم، اختیاراتی به مدیران واحدهای آموزشی داده خواهد شد که مدیران بدانند که خودشان می‌توانند در مدرسه تصمیم گرفته و تغییر بدهند و تنها شاهد تغییر و بخشنامه نباشند. او با اشاره به فراهم شدن بستر اجرایی شدن این طرح افزود: بر این اساس مدیر باید خودش تغییر ایجاد کند و منتظر ایجاد تغییر نباشد؛ در طرح مدرسه محوری شرایط انتخاب مدیر هم بر اساس چهارچوب‌ها رقم می‌خورد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار