مرمت کاشی‌های مسجد سید در اولویت

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: تعدادی از کاشی‌های در پشتی مسجد سید مفقود و تعدادی از کاشی‌های در جلویی ازمیان‌رفته است و بر این اساس مرمت کاشی‌های مسجد سید در اولویت کار ما قرار دارد.

فریدون الله یاری در گفت‌وگو با مهر، در مورد اینکه به چه دلیل سال‌هاست بخش‌هایی از دیواره بخش داخلی مسجد تاریخی سید اصفهان کاشی ندارد و گچ کاری شده است، اظهار داشت: مسجد سید یکی از مهمترین بناهای ساخته‌شده در ابتدای دوره قاجار در شهر اصفهان است و ازلحاظ تزئینات و به‌خصوص نقوش کاشی‌کاری مهم است و ساخت آن به زمان فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد.

او افزود: ساخت این بنا توسط حجت‌الاسلام حاج سید محمدباقر شفتی از روحانیان بزرگ اصفهان شروع‌شده که کاشی‌کاری آن را هم به عهده داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه نقوش تزیینات هنر ایرانی و اسلامی در کاشی‌کاری‌های مسجد سید بارز است، ابراز داشت: در یک دهه گذشته، تعدادی از کاشی‌های در پشتی مسجد سید مفقودشده و تعدادی از کاشی‌های در جلویی به علت اتصال برق و آتش‌سوزی آسیب‌دیده که در اولویت مرمت قرار دارد.

او بابیان اینکه بهره‌برداری از مسجد سید اصفهان در اختیار هیئت‌امنای مسجد، اداره کل اوقاف و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان است، تصریح کرد: بنای مسجد سید بسیار مستحکم است اما برای حفاظت کاشی‌ها و نگهداری مسجد باید دقت بیشتری توسط این نهادها لحاظ شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار