اشتغال‌زایی ۷۰۰ نفری در صنایع‌دستی آقاجانی

اصفهان امروز: صنایع‌دستی جزو مزیت‌های نسبی کشور ما و به‌ویژه استان اصفهان به شمار می‌رود. تنوع بی‌نظیر صنایع‌دستی ثبت‌شده، به همراه حضور استادکاران چیره‌دست در زمینه تولید و ابداع جلوه‌های نو و ماندگار از هنر ملی ایرانیان، امکان توسعه وسیع بازار تولید این صنعت را فراهم ساخته است.

اشتغال‌زایی ۷۰۰ نفری در صنایع‌دستی آقاجانی

در سال‌های اخیر توجه به معرفی و استانداردسازی صنایع‌دستی سبب شناخت بیشتر شهروندان و گردشگران شده است. از میان این صنایع‌دستی، هنر فیروزه‌کوبی و شاخه‌های جدید به وجود آمده از آن که با هم‌نشینی فیروزه، خاتم، فلز و اجزای دیگر، ترکیب رنگی جذاب و نویی را به وجود می‌آورد، از گمنامی به شهرت چشمگیری رسید. به‌گونه‌ای که از اواخر دهه هفتاد در بیشتر دیدارهای رسمی رؤسای جمهور ایران و مقامات سایر کشورها و در چیدمان اتاق‌های اجلاس در بهترین نقطه استفاده می‌شد و با جلوه‌گری در تصاویر مخابره شده، نماینده و معرف صنایع‌دستی ایران و اصفهان شد. فیروزه کوبی با ترکیب دو رنگ مسی و آبی فیروزه‌ای زمین و آسمان را جلوه‌گر می‌شود. در سایر صنایع‌دستی نیز با تلاش برای اصالت بخشی و همچنین بازاریابی صحیح، بر اساس شرایط جدید، کارآفرینان با برنامه‌هایی نو برای رشد بازار صنعت وارد عرصه تولید و رقابت شدند.

با توجه به سیاست‌های کلان کشور برای رونق تولید، اشتغال‌زایی، توجه به آمایش سرزمین، جلوگیری از مهاجرت و توانمندسازی فعالان صنایع‌دستی، در کنار همه مشکلات، شرایطی نو برای توسعه و گسترش فراهم شد.

روزنامه اصفهان امروز در برنامه‌ای نو و در آستانه سال جدید در مطالب دنباله‌داری با نام «اصفهان ۱۴۰۰ » زمینه‌ای برای معرفی و بررسی زمینه‌های رونق اقتصادی و توسعه استان فراهم کرده است. در این راستا برای نخستین بخش از این سلسله گزارش‌ها، با توجه به اشتغال‌زایی گسترده و برنامه‌های توسعه‌ای خلاقانه، صنایع‌دستی آقاجانی برای معرفی فعالیت‌ها انتخاب شد.

به گفته مدیرعامل این مجموعه، صنایع‌دستی آقاجانی مجموعه‌ای است که در فضای پر از نقش‌ونگار سنتی شهر اصفهان فعالیت خود را آغاز کرده است. امیر آقاجانی می‌گوید: این مجموعه در سال ۱۳۸۴ ابتدا با تمرکز بر تولید و عرضه هنر فیروزه‌کوبی تأسیس شده و با برنامه‌ریزی بلندمدت مدیران و تلاش هنرمندان خود توانست به‌سرعت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فیروزه‌کوبی کشور شناخته شود. مدیرعامل صنایع‌دستی آقاجانی ادامه می ‎ دهد: پس از آن با توجه به نیاز بازار، خط تولید مس و خاتم و مس و پرداز نیز به تولیدات اضافه شد.

برند و شناسنامه، زمینه رشد صنایع‌دستی ایران

یکی از مشکلاتی که همواره سبب بی‌اعتمادی و توسعه محدود صنایع‌دستی ایرانی شده است، بی‌توجهی به برند، استانداردهای تولید و اصالت بوده است. امیر آقاجانی در این زمینه می‌افزاید: ما هویت برند خود را در طول ۱۵ سال حفظ کردیم تا با تداوم تولید و توزیع محصولات صنایع‌دستی در این حوزه پیشتاز بمانیم.

امضایی برای اصالت و اعتماد| تمامی محصولات با امضای شخصی استاد آقاجانی تولید می‌شود

و هنردوستان با دیدن این امضا که اکنون به برند صنایع‌دستی آقاجانی تبدیل شده

این محصولات را به‌عنوان یک اثر ماندگار تهیه می‌کنند



اشتغال‌زایی گسترده در شرایط دشوار

صنایع‌دستی یکی از زمینه‌های حل مشکلات کشور در زمینه اشتغال است. در این بخش با توجه به وابستگی فراوان به نیروی انسانی در سطوح گوناگون، در صورت حمایت ویژه و بلندمدت دولت و حل مشکلات، می‌توان طیف وسیعی از جوانان علاقه‌مند را مشغول به کار کرد. امیر آقاجانی در این زمینه می‌گوید: با مدیریت کارآمد، در حوزه بسیار مهم اشتغال روستایی

بیش از ۴۰۰ نفر را به‌کارگیری کردیم و در برنامه سال ۱۴۰۰، به دنبال ایجاد ۷۰۰ فرصت شغلی جدید هستیم.

.


گسترش فعالیت در ایران و جهان

مدیرعامل صنایع‌دستی آقاجانی پیرامون شیوه‌های بهبود و ارتقای این هنر می‌افزاید: جذب مجموعه‌ای از هنرمندان چیره‌دست، تنوع‌بخشی و افزایش چند برابری فرم‌های معمول و طراحی زیرساخت‌های متنوع در شکل‌های خلاقانه بر پایه هنر ایرانی، توجه به همه جنبه‌های یک کارآفرینی موفق، نظیر به‌کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد در تمامی واحدهای تولید، فروش، تبلیغات و مارکتینگ موجب شده‌اند تا مجموعه صنایع‌دستی آقاجانی در میان فعالان این حوزه پیشرو باشد. فعالیت بیش از ۲۰۰۰ نفر از هنرمندان گستردگی خط تولید مجموعه را نشان می‌دهد و فعالیت ۴۴ نمایندگی داخلی و ۵ نمایندگی در خارج از کشور نشانگر عرضه موفق تولیدات صنایع‌دستی آقاجانی و اقبال مخاطبان به این آثار است.


افتتاح بزرگ‌ترین خط تولید در سال جهش تولید

امیر آقاجانی استقبال چشمگیر از فروشگاه‌های مرکزی تهران و اصفهان و همچنین غرفه‌های نمایشگاهی برند آقاجانی را گواه رضایت‌مندی مشتریان از کیفیت و نوآوری این مجموعه می‌داند و ادامه می‌دهد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید، افتتاح بزرگ‌ترین خط تولید صنایع‌دستی آقاجانی به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع به‌عنوان عظیم‌ترین واحد تولید صنایع‌دستی کشور، با فعالیت در زمینه تولید محصولات فیروزه‌کوبی، اقدام بزرگ این مجموعه در سال ۹۹ بوده است.

او می‌افزاید: این واحد تولیدی با نوآوری خود، باکیفیت‌ترین و متنوع‌ترین محصولات را با حجم تولید گسترده روانه بازار می‌کند و عناوین و افتخارات درخشان کسب شده، نشانگر ارزش‌های حاکم بر مجموعه آقاجانی است بخشی از آن‌ها شامل این موارد است:

- دارنده نخستین نشان استاندارد در زمینه تولید که نشانگر کیفیت فنی محصولات است.

- دریافت گواهینامه ثبت برند که نشانگر تعهد مجموعه به حفظ کیفیت آثار خود است.

- کسب عنوان فروشگاه‌های برتر در سال ۱۳۹۴ که نشانگر احترام به حقوق مصرف‌کننده است.

- کسب عناوینی چون کارآفرین برتر استان اصفهان در سال ۱۳۹۴ - ۱۳۹۸ و همچنین کارآفرین برتر کشور در سال ۱۳۹۴، نشان از ایجاد اشتغال با ثبات و حفظ حقوق کارکنان و تأمین رضایت شغلی ایشان است.

- همچنین اهدای ضمانت‌نامه روی تمام محصولات نشان از اعتماد بالای این مجموعه بر روی کیفیت و ارزش افزوده آثار خود است.

- حفظ اصالت هنری و کیفیت فنی تولیدات و همچنین احترام به حقوق مصرف‌کننده، اثباتی بر پایبندی برند آقاجانی به حفظ ارزش‌های فرهنگی و هنری ایران‌زمین است.

آقاجانی در توصیفی متفاوت از فعالیت‌های این مجموعه می‌گوید: صنایع‌دستی آقاجانی همانند ققنوسی برخاسته از خاکستر هنر و تمدن ایرانی است و ما در مجموعه هنر ایرانی و دستان هنرآفرین اساتید را به کمک گرفته‌ایم تا آغازگر فصلی تازه از درخشش این مرزوبوم باشیم.


فیروزه‌کوبی چیست؟

فیروزه‌کوبی هنری است که با خلق لایه‌ای از سنگ‌های فیروزه نیشابور بر سطح بدنه‌های فلزی، ظروف و زیورآلات بسیار باارزشی را می‌سازد. فیروزه‌کوبی در ایران به گونه‌ای که امروزه کار می‌شود جزء هنرهای معاصر ۱۰۰ سال اخیر است؛ اما مانند دیگر هنرهای موجود دارای پیشینه کهن است. تکنیک کنار هم قراردادن سنگ‌های فیروزه نیشابور رنگی نه‌تنها در ایران بلکه در جهان قدمتی دیرینه دارد. این نبوغ هنرمند است که با جایگزینی عناصر کاربردی خود می‌تواند طرحی نو را ایجاد نماید. در این مجموعه تنوع حداکثری در فرم‌های محصولات، استفاده از مرغوب‌ترین سنگ‌های معادن فیروزه نیشابور و نیز مواد به‌کاررفته درجه‌یک در تمامی مراحل تولید از ساخت بدنه تا لایه محافظ و... از شاخص‌ترین امتیازهای قابل ارزیابی است.


مس و پرداز

پرداز را می‌توان نقاشی روی بدنه مسی تعریف کرد. هنرمندان برای طراحی تزئین قسمت‌های موردنظر بدنه، از طرح‌های سنتی و ایرانی و معمولا با رنگ‌های آبی لاجوردی و فیروزه‌ای استفاده می‌کنند که نمایان گر فرهنگ کهن و اصیل ایرانی است. این هنر یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های صنایع‌دستی ایران است که در سال‌های اخیر به‌خاطر تلفیق سبک جدید و قدیم روی محصولات، پرداز روی مس طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. می‌توان آن را تلفیقی از هنر میناکاری با مس پرداخت شده در نظر گرفت. این محصولات گزینه مناسب، ارزشمند و چشم‌گیری برای هدیه دادن محسوب می‌شوند. مجموعه بزرگ صنایع‌دستی آقاجانی مبدع و خالق این سبک از محصولات صنایع‌دستی ایرانی است.


خاتم و مس، هم‌نشینی نوین دو هنر

با استفاده از مرغوب‌ترین مواد در زمینه تهیه خاتم و همچنین زیرساخت فلزی آن‌ها، محصولات خاتم‌کاری بر روی مس ابداع شده است. دارا بودن بیشترین تنوع محصولات زیرساخت باعث شده همواره پیشرو و ارائه‌دهنده برترین‌ها در صنایع‌دستی ایران باشیم.


هم‌نشینی سنگ و فلز

ظروف مسی، زیبایی و جلوه خاصی دارند، درخشش آن‌ها، جلوه خیره‌کننده‌ای به محیط و فضا می‌دهد. حال در ظروف مسی فیروزه کوب، زیبایی و هیجان رنگ مس با رنگ زیبای فیروزه‌ای ترکیب شده است تا طرح و نقشی بی‌نظیر و به‌غایت زیبا بیافرینند.


پیشینه تاریخی

مس از گذشته عنصر دوست‌داشتنی فلزکاران و هنرمندان بوده است. فیروزه به‌عنوان سنگی معدنی، زیبا و گران‌قیمت از زمان‌های بسیار دور در جواهرات و زیورآلات مورداستفاده قرار می‌گرفته است. اما فیروزه‌کوبی، به‌عنوان هنری نوظهور در حدود هفتادسال پیش در مشهد پا به دنیای صنایع‌دستی ایران گذاشت.

مدتی بعد اصفهان طلایه‌دار هنر فیروزه‌کوبی کشور شد و تاکنون نیز در این جایگاه مانده است. اکنون نیز فیروزه‌کوبی به‌طور محدود و تنها در چند کارگاه هنری در شهر اصفهان انجام می‌شود. صنایع‌دستی آقاجانی یکی از پیشگامان این عرصه است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار