لطیفی: هواداران از نوع بازی استقلال ناراضی هستند

علی لطیفی، پیشکسوت تیم فوتبال استقلال درباره نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال توضیحاتی را بیان کرد.

لطیفی: هواداران از نوع بازی استقلال ناراضی هستند
علی لطیفی، کارشناس فوتبال کشورمان ، در مورد نیم فصل اول مسابقات لیگ برتر فوتبال ، اظهار کرد: با توجه به سرمایه گذاری عظیم تیم‌های گل گهر سیرجان و تراکتور، یارگیری خوب استقلال خلاف فصل‌های گذشته و شخصیت قهرمان گونه پرسپولیس، تصور بر این بود که این تیم‌ها در حد مدعی قهرمانی بازی کنند. تیم‌های سپاهان و شهرخودرو از سرمربیان جوانی استفاده کردند که تردیدها را زیاد کرده بود.
او افزود: بخش دیگری از تیم‌ها مثل ذوب آهن و ماشین سازی از مربیانی استفاده کرده بودند که تجربه مربیگری در لیگ برتر را نداشتند. سپاهان با وجود این که سینوسی نتیجه گرفت، اما فراتر از انتظار ظاهر شد. تیم محرم نویدکیا در بعضی از مسابقات بسیار عالی کار کرد، اما در تعدادی از مسابقات بد بود. سجاد شهباززاده در سپاهان بهترین فصل فوتبالی خود را پشت سر گذاشت.
لطیفی ادامه داد: تراکتور هم با تغییراتی که روی نیمکت خود داشت، انتظارات را برآورده نکرد. مثل سال‌های گذشته بالا و پایین شدن‌ در جدول را ادامه داد و در نهایت باخت‌هایی داد که به نظر من برای تراکتور با این همه سرمایه گذاری یک شکست بزرگ محسوب می‌شود.

اگر شهرخودرو درست مدیریت نشود، یکی از مدعیان سقوط خواهد بود

او اضافه کرد: شهرخودرو هم که ابتدای فصل تصور می‌شد یکی از تیم‌های مدعی باشد، با توجه به اتفاقاتی که افتاد، نتایج باب میل هواداران نبودند. بی تجربگی مهدی رحمتی هم مزید بر علت شد؛ اما اتفاقی که برای مالک شهرخودرو افتاد، بیشترین ضربه را به این تیم زد. تیمی که طی ۲ فصل گذشته پول‌های آن چنانی خرج می‌کرد، به یک باره از لحاظ مالی دچار مشکل شد. اگر شهرخودرو درست مدیریت نشود، یکی از مدعیان سقوط خواهد بود.
لطیفی در ادامه بیان کرد: ماشین سازی هم تکلیفش مشخص است. پیش بینی می‌شد این تیم با توجه به بازیکنان و مربی جوان، نتواند نتایج خوبی بگیرد که این گونه هم شد. سپس سرمربی جوان دیگری هدایت ماشین سازی را قبول کرد که او هم کنار رفت. تیم‌های تازه وارد آلومینیوم اراک و مس رفسنجان بسیار عالی کار کردند.

هواداران از نوع بازی استقلال ناراضی هستند

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص عملکرد استقلال و پرسپولیس ، تصریح کرد: اسکلت پرسپولیس به این تیم کمک کرد تا با وجود افت مقطعی بعد از شکست در فینال آسیا، به صدر جدول برسد. استقلال محمود فکری می‌توانست به راحتی در صدر جدول قرار بگیرد؛ زیرا در هر پست ۲ بازیکن شاخص داشت. امسال نه تنها اسکلت اصلی تیم حفظ شد، بلکه چند بازیکن شاخص دیگر هم اضافه شدند. انتقادات از محمود فکری زیاد شده است؛ زیرا هواداران از نوع بازی استقلال ناراضی هستند. از طرفی نتایج خوب پرسپولیس فشار را روی فکری بیشتر می‌کند.

استعداد در فوتبال ایران وجود ندارد

او اضافه کرد: بابت منظم برگزار شدن بازی‌ها باید به سازمان لیگ تبریک گفت اما چیزی که من را آزار می‌دهد، این است که استعداد در فوتبال ایران وجود ندارد. از تنها پدیده‌ای که می‌توان در این چند سال نام برد، یک اوت انداز از پیکان است که با دست کار می‌کند. این مورد می‌تواند برای فوتبال ایران زنگ خطر باشد. دیگر خبری از پدیده‌های بزرگی مثل علی دایی، خداداد عزیزی، علی کریمی و .... نیست. بها دادن به تیم‌های پایه و حضور مربیان بزرگ در این رده، دلایل پرورش این استعدادها بود. البته مربیان هم به بازیکنان جوان میدان می‌دادند. در حال حاضر مربی‌ها خیلی زود تغییر می‌کنند و امکان استفاده از بازیکنان جوان را ندارند.
لطیفی ادامه داد: متاسفانه حضور کی روش با وجود فوایدی که در زمینه ساختار دفاعی برای فوتبال ما داشت، در کارهای هجومی مشکلاتی را ایجاد کرد. کی روش مقابل تیم‌های قوی و ضعیف از ساختار دفاعی مستحکم استفاده می‌کرد. این موضوع در ذهنیت مربیان ایرانی نهادینه شد. تیم‌ها فقط به فکر گل نخوردن هستند و طبیعتا نمی‌توانیم ظهور ستاره‌ها را شاهد باشیم. لیگ ما به لحاظ آمار گلزنی یکی از ضعیف ترین لیگ‌های جهان است.

مدیران غیر فوتبالی برای حفظ جایگاه خودشان، خیلی چیزها را فدا می‌کنند

سرمربی چوکای تالش در مورد تغییرات زیاد روی نیمکت تیم‌ها اعتقاد داشت: مدیران غیر فوتبالی ما برای حفظ جایگاه خودشان خیلی چیزها را فدا می‌کنند. این مدیران دستشان برای آوردن پول باز است، اما بلد نیستند آن را خرج کنند. در چنین شرایطی مدیر به سرمربی فشار می‌آورد که باید نتیجه بگیری! سرمربی هم برای نتیجه گرفتن، ابتدا سعی می‌کند تیمش گل نخورد. در این نوع فوتبال بیشتر از بازیکنان تخریب‌گر استفاده و تاکتیک اکثر تیم‌ها در دوندگی خلاصه می‌شود.
او اضافه کرد: طی سالیان گذشته ما شاهد این موضوع بوده‌ایم که مربیان تیمی را به لیگ یک می‌فرستادند و سال بعد تیم بهتری در لیگ برتر می‌گرفتند. برانکو زمانی باخت پشت باخت می‌داد و در آستانه اخراج بود اما اکنون قطب پرسپولیس شده است. پرسپولیس برانکو از لحاظ فنی شرایط خوبی داشت اما به دلیل این که خارجی بود، تغییر پیدا نکرد. باید در نوع مدیریت فوتبال تجدید نظر صورت بگیرد. ما از لحاظ سخت افزاری مشکل داریم اما می‌توان آن را پوشش داد.

چند مدیر برنامه قوی بازیکنان و مربیان را جا به جا می‌کنند

لطیفی در مورد جا به جایی مربیان از تیمی به تیم دیگر در اواسط فصل، گفت: رسول خطیبی با آلومینیوم نتیجه گرفت و تبریزی است؛ بنابراین به تراکتور پیوست اما رفتن مجتبی حسینی از نفت مسجدسلیمان به ذوب آهن با این شکل و شمایل را نمی‌پسندم. مدیران نفت و مجتبی حسینی علیه یکدیگر صحبت کردند که اتفاق خوبی نبود. به طور کلی اگر مربیان نتیجه بگیرند و جا به جا شوند، مشکلی نیست اما اگر یک مربی باعث سقوط تیمی شود و فصل بعد هدایت تیم سوم لیگ برتر را بر عهده بگیرد، حرف و حدیث خواهد داشت. چند مدیر برنامه قوی بازیکنان و مربیان را جا به جا می‌کنند.
او افزود: استراماچونی از اینتر به استقلال رسید و سیر نزولی را طی کرد. در فوتبال اروپا نمی‌توان نتیجه نگرفت و در سطح یک مربیگری کرد. مدیران اگر می‌خواهند مربیان را بشناسند باید از بازیکنان بپرسند. بازیکنان به خوبی مربیان را می‌شناسند. این یک واقعیت است که مدیران باید بدانند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار