جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۱۱ اسفندماه ۹۹

شاخص بورس امروز با وجود اخبار مثبت شب گذشته کار خود را با روند نزولی آغاز کرد و در ابتدای معاملات سه هزار و ۸۰۰ واحد کاهش داشت، اما در ادامه شرایط بهتری را شاهد بودیم. تا جایی که بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از آغاز معاملات، روند نزولی شاخص کل به هزار و ۷۰۰ واحد محدود شده. در این ساعات شاهد جمع‌آوری صف‌های فروش و حتی افزایش قیمت سهام در برخی نماد‌ها هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به فولاد، فخوز، اپال و کاوه اشاره کرد که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشته‌اند. هرچند فملی، شستا و وغدیر همچنان تاثیر منفی روی شاخص کل دارند و مقصر اصلی کاهش ۱۴ صدم درصدی آن هستند. شاخص هم‌وزن هم در این ساعات ۱۳ صدم درصد کاهش پیدا کرده است.  

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۱۱ اسفندماه ۹۹

کاهش شاخص کل در عین امیدواری


به گزارش فرارو، در ساعات ابتدایی بازار امروز دوشنبه ۱۱ اسفندماه از مجموع ۲۸۰ نماد معامله شده در بورس، شاهد کاهش قیمت سهام در ۲۵۲ نماد هستیم و حدود ۲۸ نماد روند صعودی در پیش گرفته‌اند. در بازار فرابورس هم از مجموع ۱۷۰ نماد معامله شده در ساعات ابتدایی، ۱۵۲ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و ۱۸ نماد با رنگ سبز به تابلو بازار آمده‌اند. هرچند امروز هم حدود ۸۵ درصد نماد‌ها قرمزرنگ هستند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط کمی بهتر از روز‌های گذشته است و صف‌های فروش کمتری در بازار تشکیل شده.
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 11 اسفندماه 99 نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید) بررسی نقشه بازار امروز نشان می‌دهد چند نماد بزرگ در کنار دو نماد تازه وارد گارد صعودی گرفته و از صف فروش جدا شده‌اند. در ساعات ابتدایی معاملات امروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF بالاترین آمار معاملات را به خود اختصاص داده و بهترین شرایط را تجربه می‌کنند. حتی صندوق‌های دولتی هم امروز سبزپوش شده و شاهد افزایش سه درصدی قیمت واحدهای دارا یکم و پالایش هستیم. دیگر صندوق‌های سهامی بین دو تا پنج درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته‌اند. استخراج کانه‌های فلزی تحت تاثیر معاملات عجیب اپال در رتبه دوم برترین گروه صنعت از نظر ارزش معاملات قرار دارند. اپال امروز هم با فشار فروشنده‌ها روبرو شد و در سومین روز معاملات ثانویه شاهد ریزش صف خرید بود اما خریدارها قدرت بیشتری داشتند و مجدد شاهد تشکیل صف خرید برای اپال بودیم. فملی در گروه فلزات اساسی حجم معاملات چشمگیری را شاهد است. این نماد به سختی توانسته صف فروش را جمع‌آوری کند و در دقایق ابتدایی بازار خود را به قیمت روز گذشته برساند. فولاد، فخور، کاوه و ارفع دیگر نمادهای سبزرنگ گروه هستند. کزغال که روز گذشته روند صعودی آن بعد از عرضه اولیه متوقف شده بود و شاهد تشکیل صف فروش برای آن بودیم، امروز شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند و در ساعات ابتدایی بازار شاهد رنج مثبت در این نماد بودیم. در گروه فرآورده‌های نفتی شپنا و شتران همچنان در صف فروش قرار دارند اما شبندر و شبریز با جمع‌آوری صف فروش به رنگ سبز درآمده‌اند. در بین بانک‌ها، نمادهای بزرگ وبملت وبصادر و وتجارت همچنان قرمزپوش هستند اما دو نماد ونوین و سامان روند صعودی به خود گرفتند. شستا هم امروز موفق شده از صف فروش جدا شود. در بین محصولات شیمیایی هم شاهد افزایش قیمت سهام در برخی نمادها از جمله فارس هستیم. در سوی مقابل، سیمانی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، خدمات فنی مهندسی، بیمه‌ها، دارویی‌ها، حمل و نقل، غذایی‌ها، خودرویی‌ها و عرضه برق و گاز از جمله گروه‌هایی هستند که همچنان در مدار نزولی حرکت می‌کنند.

سرمایه‌گذاری ۴۵ هزار میلیاردی صندوق‌ها در بازار سهام

هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه شب گذشته تصمیماتی برای حمایت از بازار گرفتند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به افزایش حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهام است. بر این اساس صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۱۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد از ارزش کل دارایی‌های خود در سهام شرکت‌های بورسی هستند. این اولین بار در امسال است که حدنصاب حداقل برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سهام تعیین می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت باید تا پایان اسفندماه حدنصاب تعیین شده را رعایت کنند. آن‌ها تا آخر سال وقت دارند تا حداقل سه درصد سرمایه‌گذاری خود در سهام را افزایش دهند. از آنجا که ارزش کل دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود، رعایت حدنصاب حداقل ۱۵ درصد به این معنا است که تا پایان سال شاهد سرمایه‌گذاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی صندوق‌های درآمد ثابت در بازار سهام خواهیم بود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار