طوفان کرونایی دور از انتظار نیست/ فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه کارآمد مقابله با کرونا + نقشه و نمودار

درحالی که آمارها بیانگر افزایش تعداد بیماران و همچنین روند صعودی تعداد موارد فوتی است متخصصان بهداشت و سلامت بروز طوفان کرونایی در فروردین ماه را دور از انتظار نمی‌دانند.

طوفان کرونایی دور از انتظار نیست/ فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه کارآمد مقابله با کرونا + نقشه و نمودار

با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا در استان خوزستان و افزایش تعداد مبتلایان در این استان ظاهرا سرعت انتقال ویروس جهش یافته به اندازه‌ای بوده که سایر نقاط ایران را هم به نوعی درگیر کرده و احتمال بروز طوفان کرونایی آنهم در آستانه شب عید را دور از انتظار نکند.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد سیر صعودی افزایش ابتلا در سراسر کشور قابل توجه بوده و به همین دلیل تعداد موارد بستری و همچنین متوفیان بیماری کرونا دوباره به صدر اخبار بازگشته است.
این درحالی است که بررسی‌های میدانی مسئولان ستاد ملی کرونا نشان می‌دهد علی‌رغم هشدارهای منتشر شده نسبت به اهمیت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برخی از استان‌ها مثل خوزستان درصد همکاری بسیار پایینی داشته و همین موضوع دلیلی به افزایش تعداد بیماری در منطقه شده است به عنوان مثال در استان یزد فاصله گذاری اجتماعی تقریباً توسط 49 درصد جامعه رعایت می‌شود و تنها 61 درصد مردم این استان از ماسک استفاده می‌کنند.
در چنین شرایطی با درنظر گرفتن این سطح از رعایت پروتکل‌ها احتمال بروز طوفان کرونایی در نوروز 1400 واقعاً دور از انتظار نیست چون به دلیل نزدیک شدن تعطیلات سال نو و آغاز جنب جوش‌های مردم در کوچه و خیابان بدون درنظر گرفتن پروتکل‌ها افزایش یافته و سرایت ویروس منحوس هم تصاعدی بالا رفته است.

نظری کوتاه به شرایط رنگبندی کرونایی استان‌ها نشان می‌دهد که اگرچه تنها محدوده قرمز کرونایی اکنون در استان خوزستان است اما واقعیت امر اینجاست که گشت و گذار ویروس کرونای جهش یافته به تأیید مقامات بهداشتی کشور در اقصی نقاط ایران چرخیده و اکنون درصورت بی‌توجهی هموطنان می‌تواند سراسر ایران را یک‌باره با بحران مواجه کند.
در این زمینه آمارهایی که از استان اردبیل منتشر شده نشان می‌دهد در این استان 4 شهرستان زرد و 7 شهرستان آبی وجود دارد و در یک هفته گذشته این استان تنها دو روز بدون فوتی ناشی از کرونا داشته است.
از سوی دیگر استان گیلان هم 2 شهر نارنجی کرونایی داشته و 11 شهر زرد و 4 شهر آبی به خود دیده که در این استان طی یک هفته گذشته هیچ روز بدون فوتی ثبت نشده است. این درحالی است که کمی پایین‌تر از استان گیلان در استان همدان هم 9 شهر زرد کرونایی و تنها با یک روز بدون فوتی در دوره یاد شده ثبت شده است.
وضعیت در شرق کشور کمی متفاوت شده چون آمارهای رسمی منتشر شده از استان خراسان جنوبی نشان می‌دهد که این استان 8 شهر زرد کرونایی و 3 شهر آبی به خود دیده اما خوشبختانه در یک هفته گذشته شش روز آن بدون ثبت فوتی ناشی از بیماری کرونا ثبت شده، درحالی که استان بوشهر که کمی به کانون بحران کرونایی یعنی خوزستان نزدیک است آمارها 5 شهر زرد و 5 شهر آبی را نشان می‌دهد که در یک هفته گذشته این استان تنها 3 روز بدون فوت کرونایی به خود دیده تا نشان دهنده احتمال آغاز بحرانی تازه در اطراف استان خوزستان باشد.
به این ترتیب آمارهای کلی از سراسر ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر 11 شهرستان قرمز ، 32 شهرستان نارنجی ، 251 شهرستان زرد و 154 شهرستان آبی هستند. و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند

دستورالعمل‌ها چه می‌گوید؟
به گفته مسئولان بهداشت و درمان کشور ماسک همچنان مهمترین عامل بازدارنده در انتقال ویروس کروناست، بنابراین استفاده درست از ماسک و آموزش همگانی آن بسیار مهم است و هنگام استفاده از ماسک باید دقت شود که ماسک، پاره، مرطوب یا آسیب دیده نباشد.
این درحالی است که قبل از دست زدن به ماسک باید دست‌ها را به مدت 20 ثانیه شست و شو دهید و از پوشاندن دهان، چانه و اطراف آن بدون شکاف مطمئن شوید. همچنین هنگام استفاده از ماسک از هر گونه لمس آن خودداری کنید.
هنگام صحبت کردن با دیگران به هیچ وجه ماسک را بر ندارید و به محض مرطوب شدن ماسک آن را با یک ماسک تمیز جایگزین کنید. ماسک استفاده شده را در سطل در دار بیندازید و بدون تماس آن با خود و سطوح اطراف آن را دور بیندازید.
لازم است دقت داشته باشید پس از تعویض ماسک از دست زدن به صورت و چشم خودداری کنید. دست ها را با آب و صابون بشویید یا با الکل ضدعفونی کنید.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
لازم به یادآوری است که جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار