اختتامیه جشنواره ملی "رویش" در اصفهان برگزار شد

اختتامیه چهارمین جشنواره کشوری رویش به میزبانی دانشگاه پیام نور استان اصفهان برگزار و بر ضرورت فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منصور غفاری صبح امروز در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره کشوری رویش با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی دانشجویی به عنوان یکی از بزرگترین عرصه فعالیت فرهنگی دانشجویان شناخته می‌شود، اظهار داشت: با توجه به تنوع فعالیت، سلایق مختلف را در چهارچوب مجموعه‌ای از کنش‌های دانشجویان شاهد هستیم و بخش مهمی از زندگی تحصیلی و حوزه‌ای مهمتر از حوزه حرفه‌ای دانشجویان را باید در فعالیت‌های کانونی دانشجویان جستجو کنیم.
وی با اشاره به اینکه مجموعه کانون‌های فرهنگی در حوزه‌های ادبی، دینی، هنری و تاریخی فعالیت دارند، بیان کرد: در این سال‌ها نزدیک 7 هزار کانون در دانشگاه‌های کشور فعالیت دارند که نقش ویژه‌ای در فرهیختگی دانشجویان دارند و در واقع سرمایه‌ای که دانشجویان در کنار سرمایه علمی بدست می‌آورند، حاصل این کُنش‌گری است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وقتی صحبت از فراگیری و دانش می‌کنیم از دو زاویه باید ردیابی کنیم، تصریح کرد: یکی در حوزه رسمی و برنامه درسی است اما در کنار برنامه درسی برنامه دیگری است که این بار با فعالیت داوطلبانه دانشجو تعریف و عملیاتی می‌شود. باید بپذیریم ارزش این بخش از آموزش، از عرصه‌ای که از طریق برنامه درسی تدوین می‌شود بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه هرگاه کشور با مسئله‌ای مواجه شده ما حضور کُنش‌گر دانشجویان را داشته‌ایم و شاهد حضور موفق دانشجویان بوده‌ایم، تصریح کرد: این حس تعهد نسبت به خارج از دانشگاه را می‌رساند و باید بدانیم دانشگاه فقط مامور آموزش نیست، بلکه باید حس تعهد و مسئولیت‌پذیری و کیفیت زندگی جامعه و شهروندان جامعه را ارتقا دهد و فعالیتهای حوزه کانون‌های دانشجویی سهم بی‌بدیلی را در این حوزه دارند.

تاکید بر فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان اصفهان نیز در این برنامه پیرامون ضرورت کار فرهنگی اظهار داشت: کار فرهنگی بر بینش ما تاثیر می‌گذارد و در مقابل کار آموزشی نیست بلکه حاکم بر تمام فعالیت‌های دانشگاه است.
حجت الاسلام حسن عارضی با بیان اینکه فعالیت فرهنگی فوق برنامه نیست، بیا کردن: باید تعریف دقیق‌تری از فعالیت‌های فرهنگی شکل بگیرد، چنانکه وقتی استادی در بینش دانشجو تاثیر دارد که می‌تواند نقش مهمی در ساخت کشور داشته باشد و او را امیدوارانه تقویت کند در واقع کار فرهنگی انجام داده است.
وی ادامه داد: دانشگاه نباید از فعالیت فرهنگی غفلت کند و در کار فرهنگی باید به لوازم و برنامه‌ریزی هدفمند دقت کرد تا فعالیتهای فرهنگی تحت الشعاع مشکلات جامعه قرار نگیرد و افت نکند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان اصفهان با اشاره به اینکه در قرآن انواع قول‌ها وجود دارد، افزود: یک موقع کار فرهنگی باید قول سدید باشد و نقطه ضعف‌های جامعه را برطرف کند و یک زمان باید قول احسن باشد تا نقشه‌های دشمن را ابطال کند، گاهی باید کار سلبی انجام داد و گاهی کار ایجابی.
وی با بیان اینکه ما در کار فرهنگی باید به تاکتیک‌های دشمن دقت کنیم، گفت: پوشش فطرت قابل پذیرش است اما وقتی دشمن این فطرت را تحت الشعاع قرار می‌دهد که علاقه به پوشش کم رنگ شود. باید ببینیم او از چه طریقی این کار را انجام می‌دهد و ما با همان ابزار با او مبارزه کنیم تا بتوانیم هدایت را در جامعه انتشار دهیم.
وی با اشاره به اینکه باید توجه ویژه‌ای به فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه پیام نور شود ،خاطرنشان کرد: پتانسیل و ظرفیت ویژه‌ای در دانشگاه پیام نور وجود دارد چنانکه می‌بینیم باوجود مشکلات در ایام کرونا، فعالیت دانشگاه نه تنها کمتر نشده بلکه به گواه استقبال ویژه از این جشنواره این پتانسیل افزایش یافته و لازم است به فعالیتهای فرهنگی نیز توجه ویژه‌ای شود.

استقبال ویژه دانشجویان از جشنواره امسال
رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان در این آیین با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نوربا طراحی جشنواره‌های مختلف زمینه رقابت سالم و بروز استعدادهای دانشجوها را فراهم کرده است، اظهار داشت: چهارمین جشنواره رویش امسال به طور ویژه مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت و باوجود اینکه تمام جشنواره‌ها به دلیل شرایط کرونا با ریزش همراه بوده ولی جشنواره رویش با دریافت حدود یک هزار اثر بیشتر از سال گذشته توانست مخاطبان زیادی را جذب کند.
محمدرضا جلالی با اشاره به ارسال 2 هزار و 422 اثر به دبیرخانه جشنواره افزود: به گفته کمیته داوران در حوزه‌های مختلف آثار فاخری از سوی دانشجویان سراسر کشور واصل شد و در دو بخش فردی و گروهی بصورت کانون‌های فرهنگی اجتماعی عرضه شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار