غروب آسیایی فوتبال ایران و کره جنوبی

چهره چهار تیم راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا در حالی هفته گذشته مشخص شد که از ایران و کره جنوبی نام در میان دیده نمی‌شود.

امیرحسین احتشامی -اصفهان امروز: دو تیم ژاپنی ارواردز و کاشیما آنتلرز به همراه السد قطر و الهلال عربستان چهار نماینده آسیا در فینال لیگ قهرمانان به شمار می‌روند. نکته جالب این‌که در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان فصل جاری کره جنوبی دو نماینده داشت و ایران یک نماینده که از این سه تیم هیچ‌کدام حتی به مرحله یک‌چهارم نهایی هم نرسیدند تا شاهد غروب فوتبال باشگاهی این دو کشور در فصل جاری لیگ قهرمانان باشیم. البته شیوه برگزاری چند فصل این رقابت‌ها کره‌های ها را در شرایط ویژه‌ای قرار داده چراکه آن‌ها تا پیش از قانون جدید با عبور از سد تیم‌های غرب آسیا تا مرحله نیمه‌نهایی بدون مشکل پیش می‌آمدند اما در شکل جدید مسابقات که تنها در فینال تیم‌های شرق و غرب آسیا باهم بازی می‌کنند تیم‌های کره‌ای رقیبی جدی چون تیم‌های چینی متمول را پیش روی خودشان می‌بندند. به‌طور مثال در همین فصل جاری تیم کره‌ای چونبوک موتورز در سد شانگهای چین گرفتار آمد و نتوانست به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند. دیگر تیم کره‌ای یعنی اولسان هیوندای هم در تقابل با اوراواردز ژاپن راه به‌جایی نبرد و با شکست برابر حریف از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. با این دوشکست پرونده حضور تیم‌های کره‌ای در فصل جاری لیگ قهرمانان بسته شد تا یکی از غول‌های قدیمی فوتبال آسیا نماینده‌ای در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان نداشته باشد. اما گل سرسبد فوتبال باشگاهی ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا تیم فوتبال ذوب‌آهن بود که در کمال شگفتی توانست از مرحله گروهی عبور کرده و به مرحله یک‌هشتم نهایی برسد. این در حالی بود که تیم‌های پرسپولیس و استقلال در مرحله گروهی راه به‌جایی نبردند و امتیاز لازم برای را به دست نیاوردند. ذوبی‌ها که با عنوان سر گروهی پای به مرحله حذفی گذشته بودند مردادماه گذشته در دو بازی رفت‌وبرگشت مقابل النصر عربستان به میدان رفتند و با شکست مقابل حریف قدرتمندی صعودی وداع زودهنگامی با این مسابقات داشتند. با شکست ذوب‌آهن، فوتبال باشگاهی ایران هم همچون کره جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی بدون نماینده ماند تا سرنوشت این دو کشور صاحب سبک فوتبال یکسان باشد.

سنت‌شکنی پرسپولیس در لیگ قهرمانان

تیم‌های فوتبال باشگاهی ایران و کره جنوبی در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا عملکرد درخشان‌تری را نسبت به فصل جاری از خودشان نشان دادند. در فصل گذشته این دو کشور هرکدام با چهار سهمیه در رقابت‌ها حاضر شدند. چونبوک هیوندای موتورز، اولسان هیواندای، ججو یونایتد وسوان سامسونگ چهار نماینده کره‌ای‌ها در مرحله گروهی به شمار می‌رفتند. از این چهار تیم تنها جیجو یونایتد نتوانست به مرحله حذفی راه پیدا کند و سه تیم دیگر راهی یک‌هشتم نهایی شدند. در این میان سوان سامسونگ تا مرحله نیمه‌نهایی هم پیش آمد اما مقابل کاشیما آنتلرز مغلوب شد و به بازی فینال راه پیدا نکردند. اما فوتبال ایران هم همچون کره‌ای‌ها با چهار نماینده پای به مرحله گروهی گذاشتند و سه تیم پرسپولیس، استقلال و ذوب‌آهن به مرحله جام حذفی رسیدند. در مرحله یک‌هشتم نهایی دو تیم استقلال و ذوب‌آهن به‌حکم قرعه باهم روبرو شدند که استقلال در دو بازی رفت‌وبرگشت موفق به شکست ذوب‌آهن شدند و به یک‌چهارم نهایی راه پیدا کردند. پرسپولیس هم به هر زحمتی بود توانست الجزیره امارات را از پیش رو بردارد و یکی از تیم‌های یک‌چهارم نهایی لقب بگیرد. در یک‌چهارم نهایی استقلالی‌ها مقابل السد قطر مغلوب شدند تا پرسپولیس با برتری برابر الدحیل پرچم‌دار فوتبال ایران در لیگ قهرمانان 2019 آسیا باشد. در نیمه‌نهایی هم سرخ‌پوشان ایرانی شگفتی بزرگی را رقم زدند و توانستند السد قطر را با حضور ستاره‌هایش حذف کنند. بدین ترتیب یکی از نماینده‌های فوتبال باشگاهی کشورمان راهی فینال رقابت‌ها شد تا فوتبال ایران پس از سال‌ها ناکامی در لیگ قهرمانان موفقیت بزرگی را تجربه کند. البته پرسپولیسی‌ها بازی نهایی را به کاشیما آنتلرز واگذار کردند تا پس از سپاهان و ذوب‌آهن سومین تیم ایرانی لقب بگیرند که به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه پیداکرده‌اند.

سه قهرمانی کره و ایران هیچ

فوتبال باشگاهی ایران و کره جنوبی در 16 دوره اخیر لیگ قهرمانان آسیا به‌گونه‌ای متفاوت عمل کرده‌اند. کره‌ای در این 16 سال توانسته‌اند سه بار عنوان قهرمانی رقابت‌ها را به خودشان اختصاص دهند در حالی تیم‌های باشگاهی ایران هنوز با این کار نشده‌اند. این تفاوت بزرگ نشان می‌دهد فوتبال باشگاهی کره به نسبت ایران در دو دهه اخیر از رشد بیشتری برخوردار بوده هرچند در فصل جدید این دو کشور در لیگ قهرمانان مشابه همدیگر عمل کردند و نمایندگان ایران و کره در همان مرحله یک‌هشتم نهایی وداع تلخی با این رقابت‌ها داشتند. حالا نمایندگان کشورهای عربستان، قطر و ژاپن برای قهرمانی در هفدهمین دوره این مسابقات باهم می‌جنگند از تیم‌های ایرانی و کره‌ای در نیمه‌نهایی خبری نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار