مشق شهر برای دانش آموزان اصفهان

آموزش مفاهیم شهروندی در قالب کتابی با عنوان «کلاس شهر» به دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی

مینا عباسپور| روز گذشته هم‌زمان با صدمین سال تأسیس آموزش‌وپرورش اصفهان، زنگ شکوفه‌ها در دبستان دخترانه حسین امین 1 توسط مادر شهید محمدی از شهدای این دبستان طنین‌انداز شد.

در جریان برگزاری این مراسم تفاهم‌نامه همکاری بین آموزش‌وپرورش استان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان به امضای محمد اعتدادی مدیرکل آموزش‌وپرورش و محمد عیدی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان رسید.

توسعه و ترویج مهارت‌های شهروندی در نوآموزان پیش‌دبستان و دانش آموزان دوره ابتدایی و ارتقای سطح علمی و آگاهی مدیران، مربیان و آموزگاران و استمرار یادگیری‌ها و انتقال آنها به دانش آموزان و افزایش آگاهی اولیای آن‌ها در زمینه مهارت‌های شهروندی از اهداف این تفاهم‌نامه به مدت یک سال بیان شده است. محمد عیدی دراین‌باره اظهار داشت: هدف از تدوین و امضای این تفاهم‌نامه هم‌افزایی بین شهرداری و آموزش‌وپرورش بود تا فصل نوینی توأم با کنار نگاه تکلیف محور با آموزش‌های شهروندی برای دانش آموزان و شهروندان خلاق باشد. او افزود: اگر بخواهیم شهر فرهنگی، زیست پذیر و معناگرا داشته باشیم باید تمام ادارات فعال در حوزه فرهنگ دست‌به‌دست هم دهیم تا در آینده شهروندان پرنشاطی داشته باشیم. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تشریح کرد: مدرسه شهر طرح ویژه‌ای است که در معاونت اجتماعی ما تدوین‌شده و نیروی‌های ما در این معاونت به مدارس شهر اصفهان می‌روند و برای اجرای سرفصل‌هایی که با آموزش‌وپرورش تنظیم کردند، یک روز مدرسه را در اختیار می‌گیرند. باید اشاره داشت که طرح بسیار بدیعی بوده و برای نخستین بار است که اجرا می‌شود. مبنای آن نیز ارائه آموزش‌های شهروندی از کودکی و در مدارس است تا به‌این‌ترتیب بتوانیم شهری داشته باشیم که در آن بهزیستی فرهنگی متبلور می‌شود. مرتضی رشیدی معاون اجتماعی و شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و شهرداری اصفهان نیز در حاشیه عقد این تفاهم‌نامه گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه آموزه‌های مهم شهروندی در بخش‌های محیط‌زیست، حمل‌ونقل و ترافیک و استفاده صحیح از فضای مجازی در قالب کتابی با عنوان «کلاس شهر» به دانش‌آموزان پایه اول دبستان آموزش داده می‌شود. او با بیان اینکه محتوای این کتاب توسط کارشناسان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری کارشناسان آموزش‌وپرورش استان پس از چهار ماه کار پژوهشی تهیه شده است، گفت: این کتاب امسال به‌صورت آزمایشی در ۴۰ کلاس از مدارس شهر اصفهان به دانش آموزان تدریس می‌شود. معاون اجتماعی و شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و شهرداری اصفهان ابراز امیدواری کرد: کتاب کلاس شهر حاوی آموزش‌های مرتبط با محیط‌زیست، حمل‌ونقل و ترافیک و استفاده صحیح از فضای مجازی بوده و امید است پس از رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آن در سال جاری، در سال تحصیلی آینده در تمام مقاطع ابتدایی شهر اصفهان تدریس شود.

آموزش از سنین پایین تأثیرگذارتر است

در ادامه معاون حمل‌ونقل و ترافیکی شهردار اصفهان اظهار داشت: اتفاقی که امروز شاهد آن بودیم رونمایی از تألیف کتاب‌های آموزش فرهنگ شهروندی بود و اعتقاد ما بر این است آموزش از سنین پایین بسیار ماندگارتر و درازمدت است. علیرضا صلواتی افزود: اگر ما بتوانیم آموزش‌های شهروندی را در حوزه‌هایی مانند ترافیک، قانونمندی، پسماند، آتش‌نشانی، ایمنی و هر حوزه‌ای که به رفتارهای شهروندی مربوط است از سنین پایه شروع کنیم کار ثمربخش بوده و اثرات خود را در 10-20 سال آینده نشان خواهد داد. درواقع تجربه نشان داده هر جا آموزشی را از مدرسه و کلاس‌های درس شروع کرده‌ایم تأثیر مثبتش در سطح جامعه ملموس بوده است؛ بنابراین می‌توان خیلی از رفتارهای ترافیکی را این‌گونه نهادینه کرد تا کودکان ما مراقب بزرگ‌سالان خود باشند و به آنها آموزش دهند. معاون حمل‌ونقل و ترافیکی شهردار اصفهان اظهار داشت: وقتی کودک از پدرش مطالبه گری کند تأثیر آن از هزاران اعمال قانون بیشتر است؛ بنابراین رونمایی از این کتاب در کلاس شهر را به فال نیک گرفته و امید است این همکاری بین سازمان‌های مرتبط ادامه پیدا کند. این اتفاق می‌تواند باعث شود هزینه‌های خیلی زیاد دولت کاهش پیداکرده و تأثیرات هم‌افزایی دستگاه‌ها را شاهد باشیم. ما معتقدیم کودکان امروز با کودکان دهه‌های قبل متفاوت‌اند و آنچه در اختیار دارند آنها را متفاوت کرده که امید است با این تفاوت‌ها بتوانیم آثار و نتایج خوبی را شاهد باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار