پاکدل: سایه سنگین بدهی‌ها از سر هندبال برداشته شد/ لغو مسابقات جوانان آسیا بدترین اتفاق ۹۹ بود

رئیس فدراسیون هندبال در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم درخصوص عملکرد این فدراسیون در سال گذشته و برنامه آنها برای سال ۱۴۰۰ مطالبی را بیان کرد.

پاکدل: سایه سنگین بدهی‌ها از سر هندبال برداشته شد/ لغو مسابقات جوانان آسیا بدترین اتفاق ۹۹ بود

علیرضا پاکدل ، در خصوص عملکرد هندبال سال 99 اظهار داشت: در سال 99 با توجه به شرایط خاصی که کرونا بر دنیا و ایران حاکم کرده بود، ورزش تحت الشعاع قرار گرفت. ما با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم و با درخواست زیاد بازیکنان و مربیان در خصوص شروع لیگ برتر و معشیت آنها، تلاش‌های زیادی را انجام دادیم و یک ماه نیم طول کشید تا با جلسات متعدد و تدوین پروتکل‌های بهداشتی که بر گرفته از سابقات قهرمانی جهان بود، با رایزنی‌ها مجوز لازم را گرفتیم و لیگ امسال را آغاز کردیم.
وی در ادامه افزود: اینکه مسابقات به صورت متمرکز برگزار شد، یک تجربه جدید بود و روشی بود که تا کنون در لیگ برتر هندبال اجرا نشده بود و سختی خود را داشت و چند برابر روش‌های دیگر مشکلات داشت. کمیته مسابقات، داوران و باشگاه‌ها زحمت زیادی کشیدند. باشگاه‌ها همکاری و همیاری لازم را داشتند. شرایط اقتصادی کشور تحت الشعاع کرونا بود و هزینه‌ها بالا و درآمدها پایین بود اما لیگ برگزار شد و تیم‌های برتر معرفی شدند.
**تمام بازی‌های حساس لیگ پخش زنده شد
رئیس فدراسیون هندبال تاکید کرد: فراز و فرود در لیگ وجود داشت و در کنار نقاط قوت و پویایی لیگ، نقاط ضعفی بود ولی پایان خوبی داشت و بعد از مدت‌ها شاهد یک اختتامیه درخور هندبال بودیم‌. لیگ هندبال در سال 99 بیش از 26 پخش زنده داشت این نقطه عطف هندبال بود و این رشته که مظلوم واقع شده بود داخل خانه‌ها رفت و بیشتر دیده شد. بازیکنان جوان و علاقه‌مندان دوست داشتند بازی‌های زیبا مثل دربی اصفهان، نیروی زمین شهید شاملی و مس کرمان، سپاهان و مس و همچنین دیدار فراز بام و سپاهان و .... را ببینند و تمام‌بازی‌های حساس پخش زنده شد و شبکه ورزش همکاری خوبی داشت و به هر 12 تیم پخش زنده رسید.
پاکدل در خصوص حضور اسپانسرها در لیگ گقت: مسئله دیگر اینکه اسپانسرها در لیگ دیده شدند و هندبال به سمت درآمدزایی رفت و حامیان مالی و اسپانسرها در سالی که به دلیل کرونا خیلی از رشته‌ها بعضا اسپانسرهای خود را از دست داده بودند، وارد هندبال شدند و شرایط لیگ بسیار خوب بود.
هندبال ,
**بیش از 500 مسابقه در سال 99 برگزار کردیم
وی در خصوص لیگ بانوان افزود: تیم اشتادسازه با سرمایه‌گذاری خوب وارد لیگ شد و به قهرمانی رسید و شهید شاملی و سپاهان هم در بانوان دوم و سوم شدند. در بخش بانوان، جوانان و نوجوانان خوبی شناسایی شدند و به آینده این رشته کمک می‌کند.
رئیس فدراسیون هندبال خاطرنشان کرد: درصد بالایی از تقویم فدراسیون را علی رغم شرایط موجود، اجرا کردیم و در شرایط سخت کرونا لیگ برتر و دسته یک مردان و زنان و نوجوانان و جوانان مردان و جوانان بانوان و ساحلی را برگزار کردیم که کار ساده‌ای نبود و در این مسیر هیئت‌ها و باشگاه‌ها کمک کردند و بیش از 500 مسابقه برگزار کردیم.
هندبال ,
** هیچ رشته توپی به اندازه هندبال اردو نداشت
وی در پاسخ به این سوال که در سال 99 در بخش ملی چه اقداماتی انجام شد، گفت: در بحث تیم ملی باید بگویم که به دلیل کرونا شرایط عادی نبود و باید در کنار برگزاری اردوها سلامت بازیکنان را حفظ می‌کردیم. خوشبختانه همزمان با مجوز لیگ، با همکاری وزارت ورزش و ستاد کرونا در ورزش و فدراسیون پزشکی مجوز اردوهای ملی را گرفتیم و در رده نوجوانان و جوانان سالنی، نوجوانان ساحلی، نوجوانان و جوانان دختر 30 اردوی آمادگی در همین‌چند ماه پایان سال برگزار کردیم و بعید می‌دانم هیچ رشته توپی در سال 99 چنین تعداد اردوهایی را برگزار کرده باشد. با برگزاری اردوها اول می‌خواستیم چرخ هندبال بچرخد و دوم اینکه تیم‌های ملی به خصوص نوجوانان و جوانان ساحلی و سالنی که قرار بود در مسابقات شرکت کنند، در آمادگی باشند و در کنار آن مسابقات بین‌المللی را هم در نظر گرفتیم.
* برگزاری تورنمنت یزد کنفدراسیون آسیا را وادار به تحسین کرد
برگزاری مسابقات بین المللی هندبال در یزد آن هم در این شرایط سخت و فضای موجود، همه را حتی کنفدراسیون‌ هندبال آسیا را وادار به تحسین کرد در حالی که در سال 99 هیچ رویداد بین‌المللی در سطح کشور برگزار نشده بود، عراق و ازبکستان در ایران حضور یافتند و نشان دادیم کشورمان حتی در شرایط سخت کرونایی توانایی برگزاری رویدادهای بین المللی‌ را دارد و از کشورهای توانمند در برگزاری مسابقات و امن‌ترین کشور خاورمیانه با مردمانی مهمان نواز و ورزش دوست و با فرهنگ هستیم که انعکاس خوبی در سایت فدراسیون هندبال آسیا داشت.
**تعویق مسابقات قهرمانی جوانان آسیا بدترین اتفاق سال 99 بود
پاکدل یادآوری کرد: ما به این اقدامات اکتفا نکرده بودیم و هماهنگ کرده بودیم 5 روز قبل از شروع مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در بحرین، اردویی در قطر داشته باشیم و 3 بازی تدارکاتی با جوانان این کشور داشته باشیم که متاسفانه به دلیل شرایط کرونا فدراسیون مسابقات جهانی نوجوانان و جوانان را لغو کرد و کنفدراسیون آسیا نیز به طبع آنها مسابقات هندبال قهرمانی آسیا در این دو رده را کنسل کرد و مسابقات نوجوانان‌ ساحلی هم به تعویق افتاد که به نظر من بدترین اتفاق سال 99 بود.
وی افزود: واقعا وقتی با بازیکنان و مربیان تیم جوانان صحبت کردم، ناراحت شدم. این بچه‌ها خیلی زحمت کشدند و در شرایط سخت کرونا و با دوری از خانواده در تعداد زیادی اردو شرکت کردند و هر 28 نفر جوانان ما در لیگ‌بازی می‌کردند و بلافاصله بعد از هر دوره از لیگ ، راهی اردو می‌شدند و شرایط سختی داشتند و هم قسم شده بودند تا هندبال ایران را جهانی کنند و تیم یکدستی داشتیم. مربیان این تیم هم زحمت کشیدند اما شرایط اجازه نداد مسابقات برگزار شود.
وی تاکید کرد: شاید در روزهای اول کسی به تیم جوانان امید نداشت اما بچه‌ها به قدری تلاش کردند که انتظارات ما را بالا بردند.
هندبال ,
**در بحث پشتوانه‌سازی در هندبال مشکل داریم
رئیس فدراسیون هندبال در خصوص توجه به امر استعدادیابی در سال 99 گفت: استعدادیابی از اهداف اصلی فدراسیون بوده چرا که در بحث پشتوانه‌سازی مشکل داریم. باید در این‌ امر کار کنیم و هم در بحث استعدادیابی و هم نگاه داشتن بازیکنان تلاش کنیم. این کار مهم نیازمند یک سری مسائل بود. در فراخوان ملی هندبال در بخش پسران نتیجه خوبی گرفتیم و 128 بازیکن مستعد در رده نونهالان و نوجوانان حضور داشتند و 38 نخبه استعدادیابی شدند و یک اتفاق بسیار خوب بود. در بخش زنان تعداد کمتری حاضر شدند اما افراد خوبی شناسایی شدند.
وی در ادامه تاکید کرد: تفاهم‌نامه خوبی با آموزش و پرورش و فدراسیون دانش آموزی داشتیم و قرار شد تعداد زیادی کانون رشته هندبال در استان‌ها به صورت هماهنگ در اختیار داشته باشیم و مسابقات برخی رده‌های سنی در طول سال برگزار شود. با این تفاهم قرار شد آموزش هندبال معلمان به عنوان ضمن خدمت از آنها پذیرفته شود.
رئیس فدراسیون هندبال عنوان کرد: تفاهم نامه‌ای با دانشگاه فرهنگیان امضا شد که به آینده هندبال کمک می‌کند. درس هندبال جزو دروس اجباری در سرفصل‌های درس‌های رشته تربیت بدنی در این دانشگاه قرار گرفت.
**مدارس و آکادمی‌های هندبال قارچ‌گونه رشد کردند
پاکدل یادآوری کرد: یک مشکلی که وجود داشت این بود که آکادمی‌ها و مدارس هندبال به صورت غیر نظام‌مند و قارچ گونه و خارج از چارچوبی که کمیته استعدادیابی ما به دنبال آن بود، در کشور در حال فعالیت بودند و آیین‌نامه‌ای در خصوص آنها وجود نداشت بعد از یکسال تحقیق و بررسی دستورالعمل مجوز آکادمی‌ها و مدارس هندبال تدوین و به تایید هیئت رئیسه رسید و تاسیس آکادمی و مدارس هندبال باید بر اساس چارچوب‌های تعین شده باشد و مجوز‌ها نیز توسط فدراسیون صادر می‌شود. در سال 1400 در حدود 10 تا 12 پایگاه قهرمانی هندبال در سراسر کشور خواهیم داشت که‌کمک می‌کند مکمل آکادمی‌ها و مدارس هندبال باشند.
وی خاطرنشان کرد: در پایان سال 99 بعد از یک سال تلاش اساتید دانشگاه خوارزمی، شهید بهشتی و علوم تحقیقات برنامه استراتژیک 5 ساله فدراسیون تدوین شد و به تصویب رسید. هندبال ما با توجه به اینکه در سال‌های گذشته به صورت مدام رئیس و سرپرست عوض کرده بود و به دلیل عدم‌ثبات مدیریت برنامه‌ای نداشت و با توجه به ریل‌گذاری‌ها تلاش می‌کنیم برنامه محور و بر اساس اهداف و برنامه استراتژیک حرکت کنیم‌.
پاکدل در خصوص لزوم‌بحث آموزش در هندبال عنوان کرد: در بحث آموزش باید بگوییم‌ لازم است دانش مربیان و بازیکنان را بالا ببریم و وبینارهای خوبی برگزار شد و یک دوره بین‌المللی با حضور مدرسان خوب دنیا داشتیم. 5نفر از مربیان در کلاس B جهانی شرکت کردند و با مجوز فدراسیون جهانی کلاس D جهانی را با حضور یکی از مدرسان خوب دنیا برگزار می‌کنیم.
هندبال ,

**سایه سنگین بدهی‌ها از سر هندبال برداشته شد
رئیس فدراسیون هندبال در پاسخ به این سوال که بدهی‌های فدراسیون در چه مرحله‌ای است، تاکید کرد: خوشبختانه بالاخره این داستان مالیات‌ها و بدهی‌ها که سایه سنگینی بر سر فدراسیون داشت، برداشته شد. پرونده مالیات‌ها از سال 91 تا 97 بسته شد که یک‌کار کم‌نظیر بود و امروز هندبال بدهی ندارد و تراز مالی ما مثبت است. علی رغم‌ اینکه نیازمند حمایت‌های بیشتری از سوی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هستیم، مثل سال قبل بیش از دو برابر تعهد خود آورده داشتیم. اسپانسرهای خوبی هم وارد هندبال شدند.‌ وزارت و کمیته هم با توجه به اینکه هندبال یک رشته گروهی است، شرایط بهتری را برای این رشته فراهم خواهند کرد.
وی در خصوص داوری‌های لیگ و سطح داوران کشور گفت: در لیگ زنان و مردان داوران زحمت زیادی کشیدند. داوران کسانی هستند که از سوی مربیان در باخت‌ها بدون منطق لازم به عنوان مقصر شناخته شدند. این قشر همواره در کنار هندبال زحمت کشیدند. ما دو کوبل خوب داوری داریم که موسویان و کلاهدوزان به عنوان تنها کوبل آسیایی در مسابقات جهانی قضاوت کردند. باید تلاش کنیم تا به داوران توجه شود. از لحاظ مسائل مالی هم باید به آنها توجه کنیم. در اوایل حضورم در فدراسیون افزایش دستمزد داوران را داشتیم که البته کافی نیست و قول می‌دهم در سال 1400 در حد توان در این بخش باز هم افزایش داشته باشیم.
هندبال ,
وی افزود: در بحث روابط عمومی عملکرد خوبی داشتیم و شاهد رشد 65درصدی هندبال در رسانه‌ها هستیم‌ و پخش مسابقات انجام شد و نیمه نهایی و فینال لیگ بانوان هم پخش مستقیم داشتیم که اتفاق خوبی بود. تلاش کردیم با توجه به اینکه هندبال در سال‌های گذشته به جایگاه خود نرسیده، در این مسیر رشد کنیم.
رئیس فدراسیون هندبال در ادامه گفت: ما دنبال توسعه هندبال و همگانی کردن این رشته هستیم و در سال 99 تجهیزاتی را برای استان‌ها اختصاص دادیم و استان‌ها کارهای زیادی انجام دادند و چند رشته جدید را وارد هندبال کردیم.
* در بخش بانوان با سطح اول آسیا فاصله داریم
وی در خصوص فعالیت‌ها در بخش بانوان تصریح کرد: در بحث بانوان کادر فنی تیم‌های ملی را مشخص کردیم و دو اردو در نوجوانان و جوانان برگزار شد. رویکرد ما این است که در یک بازه زمانی منطقی و با پشتوانه‌سازی و توجه به تیم‌های پایه سطح هندبال بانوان را به سطح اول آسیا نزدیک کنیم. با سطح اول آسیا فاصله داریم و باید این واقعیت را بپذیریم. زمانی فقط چین، کره و ژاپن بودند اما امروز ازبکستان و قزاقستان و استرالیا هم از ما فاصله گرفتند.‌ شاید آنطور که باید به بانوان توجه نشده است. دختران ما توانمندی زیادی داریم. اینکه تلاش کردیم اواخر سال 99 اردوی نوجوانان و جوانان را برگزار کنیم به این دلیل بود که در سال جدید با قوت بیشتری اردوها را ادامه دهیم‌. در این زمینه اسپانسرهایی هم آمدند و اشتادسازه نیز کنار تیم‌ جوانان قرار گرفت. تلاش می‌کنیم برای بانوان برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم تا دختران ما بتوانند به سطح اول آسیا نزدیک شوند. سال 1400 را با شرایطی متفاوت‌تر نسبت به سال‌های قبل برای بانوان برنامه‌ریزی می‌کنیم.
پاکدل افزود: روسای استان‌ها به عنوان بازوان توانمند در سال 99 در کنار بودند و اگر هیئت‌ها پای کار نباشند، در سطح کلان راه به جایی نخواهیم برد. اگر قصور و نقطه ضعفی داشتم، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم با نظرات سازنده خود کمک کنند تا کمبودها و کاستی‌ها از بین برود.
**لژیونرها سفیران ورزش و هندبال ما در دنیا هستند
رئیس فدراسیون هندبال در خصوص حمایت‌ها از این رشته گفت: از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تشکر می‌کنم چرا که به این باور رسیدند که هندبال می‌تواند در صورت حمایت به جایگاه واقعی خود در آسیا برسد. ما لژیونرهای خوبی داریم که سفیران ورزش و هندبال ما در دنیا هستند. اینها بازیکنان با اخلاقی هستند که سالها زحمت کشیدند. در زمان مدیریت من هر جا لازم بوده به هندبال کمک کردند و امیدوارم عزم خود را جزم کنند تا در سال 1400 در قهرمانی آسیا بدرخشیم و جهانی شویم.
پاکدل افزود: در کنار همه ابعاد دیگر، در مباحث فرهنگی نیز کار خواهیم کرد چرا که حلقه مفقوده ورزش، فرهنگ است. کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. نامگذاری لیگ برتر مردان و زنان به نام شهید پورجعفری و شهدای مدافعان‌ سلامت و برگزاری سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی همزمان با توزیع بسته‌های معیشتی و همچنین آزادسازی زندانیان جرایم غیر نقدی بخشی از این اقدامات است.
وی اظهار داشت: هندبال ساحلی ما در آسیا جایگاه خوبی دارد و سابقه حضور در مسابقات جهانی را دارد با وجود استعدادهای زیاد در هندبال ساحلی، اکثر مشکلات استانها مربوط به زمین ساحلی است که با مدیران کل استان‌ها صحبت و در بسیاری موارد منجر به افتتاح زمین ساحلی شد.
رئیس فدراسیون‌ هندبال افزود: سفرهای استانی زیادی در سال 99 داشتم که دستاوردهای زیادی داشت و مشکلات استان‌ها بررسی و با مدیران کل مطرح شد. در خیلی موارد کمک‌های مالی قابل توجه برای تیم‌های باشگاهی گرفتیم. تلاش می‌کنم در سال 1400 نیز سفرها ادامه داشته باشد.
هندبال ,
**لغو مسابقات جوانان آسیا بدترین اتفاق 99 بود
وی درخصوص بهترین و بدترین اتفاقات هندبال در سال 99 گفت: بهترین اتفاقات هندبال در سال 99 این بود که با وجود مشکلات و شیوع کرونا لیگ و تورنمنت یزد را برگزار کردیم. همچنین طرح بزرگ و ملی استعدادیابی انجام شد. بدترین اتفاق نیز این بود که مسابقات نوجوانان و جوانان آسیا لغو شد. این موضوع به ما آسیب زد چون امیدوار به کسب مقام بودیم.
پاکدل در پایان تاکید کرد: برای سال‌1400 آرزو می‌کنم شر ویروس کرونا از جهان و ایران برداشته بود و آرزوی سلامتی برای تمام مردم دارم. امیدوارم در هندبال در سال 1400 در قهرمانی آسیا نتیجه خوبی بگیریم و جهانی شویم و در سطح کلان ورزش بتوانیم در المپیک موفق باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار