سن طلایی برای ارتودنسی /چگونه بفهمیم به ارتودنسی نیاز داریم؟

شاید شما هم از خودتان بپرسید آیا ارتودنسی محدودیت سنی دارد؟ بسیاری از اعمال پزشکی که ما درطول زندگی انجام می‌دهیم، به دلیل محدودیت‌های جسمی که ما در دوره‌های مختلف سنی داریم، دارای محدودیت سنی است.

سن طلایی برای ارتودنسی /چگونه بفهمیم به ارتودنسی نیاز داریم؟

شهره طاهری مقدم متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،گفت: ارتودنسی نیز مانند دیگر انواع درمان‌ها بهتر است تا به صورت پیشگیرانه انجام گیرد، از این رو می‌توان بیان داشت که بهترین زمان برای مراجعه به متخصص ارتودنسی در سنین کودکی و قبل از سن بلوغ می‌باشد تا از پیشرفت ناهنجاری‌ها جلوگیری شود و روند جا به جایی دندان‌ها سریعتر صورت می‌گیرد.
او با اشاره به اینکه سنین بین ۷ تا ۸ سالگی بهترین سن برای ارتودنسی می‌باشد افزود: درمان ارتودنسی به دو دسته تقسیم می‌شود: درمان‌هایی که در سنین رشد انجام می‌شود این نوع درمان جهت اصلاح رشد فکین که پلاک‌های متحرکی هستند و فرد مشکل در فک داشته باشد (فک بالا عقب یا فک پایین جلو است) بر اساس نظر دندانپزشک پلاکی را برای جلو آوردن فک بالا قرار می دهد که این نوع درمان در سنین ۸ تا ۱۱ سالگی انجام می شود.
این متخصص ارتودنسی ادامه داد: پلاک‌هایی که برای جلو اوردن فک پایین استفاده می‌شود در مواردی که فک پایین عقب‌تر قرار گرفته یا کوچکتر است یا پلاک‌هایی که برای کنترل فک بالای بزرگتر یا جلو آمده استفاده می‌شوند معمولا حدود سنین بلوغ کاربرد دارند.
طاهری مقدم بیان کرد: اولین معاینه همیشه در سنین ۷ تا ۸ سالگی ضروری است و پس از آن بر اساس طرح درمانی که دندانپزشک مشخص می‌کند چکاب‌های شش ماهه تا یک ساله بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی ثابت حدود سن ۱۲ سالگی تا ۱۳ سالگی است زمانیکه تقریبا بیشتر دندان‌های دائمی رویش پیدا کرده باشند.
بهترین سن ارتودنسی /چگونه بفهمیم به ارتودنسی نیاز داریم؟
او تصریح کرد: هیچگونه محدودیتی در مورد زمان انجام درمان ارتودنسی وجود ندارد و همیشه تا سنین ۵۰ سالگی هم می‌شود درمان ارتودنسی ثابت را انجام داد بر اساس اینکه بیمارمشکل استخوانی نداشته باشد تا سنین بالاتر هم امکان انجام درمان ارتودنسی وجود دارد.
اینویزالاینر‌ چیست؟
اینویزالاینر‌ها پلاک‌های شفافی از جنس پلاستیک پزشکی هستند که با اعمال نیرو‌های برنامه ریزی شده به تدریج دندان‌ها را در مسیر مناسب حرکت می‌دهند.
بهترین سن ارتودنسی /چگونه بفهمیم به ارتودنسی نیاز داریم؟
طاهری مقدم ضمن بیان مزایای آلاینر‌های شفاف و نامرئی تاکید کرد: آلاینر‌های شفاف مختص افرادی است که می‌خواهد از نظر زیبایی براکت ها‌ی دندانهایشان دیده نشود،همچنین آلاینر‌ها حدود ۱۸ ساعت در روز در داخل دهان می‌ماند و هیچ نیازی به ویزیت مکرر ندارد، زیرا توسط خود بیمار در داخل دهان گذاشته می‌شوند و حتی در هنگام صحبت کردن تداخلی ایجاد نمی کنند.
اگر هرکدام از شرایط زیر را دارا هستید، می‌بایست به پزشک متخصص مراجعه کنید:

1_ناهنجاری اوربایت حالتی است که دندان‌های بالایی در ردیف جلو، بیش‌ازحد از دندان‌های پایینی جلوتر قرار دارند.
ناهنجاری اوربایت
2_ناهنجاری آندربایت حالتی که دندان‌های بالا بیش‌ازحد عقب بوده یا دندان‌های پایین بسیار جلو قرار دارند.
ناهنجاری آندربایت

3_در کراس بایت، دندان‌ها در هنگام روی‌هم قرار گرفتن به هم فشار وارد می‌آورند و دندان‌های بالا به‌صورت عادی بر روی دندان‌های پایین قرار نمی‌گیرند.
در کراس بایت
4_در ناهنجاری اپن بایت یک فضای خالی بین دندان‌های بالا و پایین قرار دارد.
اپن بایت
5_در این ناهنجاری، فرد فک باریکی دارد و فضای کافی برای تمامی دندان‌ها موجود نیست.
فضای کم دندانی
6_دندان های نا متقارن :وقتی دندان‌های بالا با دندان‌های پایین تطابق ندارند و در زمان بسته بودن دهان فرد، دندان‌ها دیده می‌شوند.
دندان های نا متقارن
7_دندان های جلو آمده: در ناهنجاری دندان‌های جلو آمده به‌طورکلی دندان‌های فرد، جلوتر از حد معمول قرار دارند.

دندان جلو امده
8_فضای بین دندانی : در ناهنجاری فضای اضافی بین دندان ها، در بین دندان‌های فرد، شکاف یا فاصله افتاده است.

فضای بین دندانی
برای این که درمان ارتودنسی را انجام دهید، در ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک وضعیت دندان های شما را بررسی کند. برخی از ناهنجاری های دندانی، با روش های غیر از ارتودنسی قابل درمان اند. دندانپزشک با بررسی دندان هایتان می تواند در جلسه اول، نیاز یا عدم نیاز شما را به این عمل بیان کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار