نجات یک بهله عقاب صحرایی در نزدیکی تالاب گاوخونی

دوستداران محیط زیست ورزنه یک بهله عقاب صحرایی را که به علت شکستگی بال توان پرواز نداشت، به سر محیط‌بانی تالاب بین‌المللی گاوخونی تحویل دادند.

نجات یک بهله عقاب صحرایی در نزدیکی تالاب گاوخونی

گونه در معرض خطر انقراض عقاب صحرایی عصر روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین در حاشیه رودخانه زاینده رود شهر ورزنه پیدا شد.
شهروندان دوستدار محیط زیست ورزنه این عقاب را که از ناحیه بال آسیب دیده بود و به علت شکستگی بال قدرت پرواز نداشت، نجات داده و به سرمحیط‌بانی تالاب بین المللی گاوخونی تحویل دادند. عقاب مصدوم برای مداوا به اداره کل محیط زیست استان منتقل می‌شود.
عقاب صحرایی (عقاب استپ) یک پرنده شکاری از تیره عقابیان است و این پرنده در ایران به صورت مهاجر یافت می‌شود.
عقاب صحرایی از پرندگان حفاظت شده محسوب می‌شود و شکار و نگهداری آن منع قانونی دارد.
این پرنده شکاری بزرگ با ۷۵ سانتی‌متر طول، دارای سینه‌ای پهن و پر و بالی به رنگ قهوه‌ای است که طیف وسیعی از تنوع در رنگ بال و پرش مشاهده می‌شود؛ شاهپرهای اولیه اش سیاه رنگ و بقیه پرهای بالش به رنگ قهوه‌ای است. عقاب ماده کمی از پرنده نر بزرگ‌تر است و بین یک تا سه تخم می‌گذارد.
عقاب صحرایی پروازی سنگین دارد و زیستگاه اصلی این پرنده در استپ های باز، نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، کوهپایه‌ها، نزدیک تالاب‌ها و حوالی شهرهای بیابانی است و آشیانه خود را روی درخت‌های بلند می‌سازد.
در سالهای اخیر به دلیل شرایط نامساعد حیات وحش این گونه به سمت محل دفن پسماندهای انسانی تمایل پیدا کرده است به همین جهت آمار بیماری و مسمومیت در این گونه بالا رفته است که این امر حیات این نوع عقاب را در معرض انقراض قرار داده است.
به علت وجود تاغزارهای بسیار در کویر شرق اصفهان و حاشیه ورزنه در سال‌های اخیر شمار جوندگان از قبیل موش به شدت افزایش یافته که وجود پرندگان شکاری از جمله عقاب‌ها در این منطقه می‌تواند به کنترل طبیعی جمعیت جوندگان کمک کند.
استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، ۲ پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.
پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در جنوب شرقی شهر اصفهان واقع شده است؛ مساحت این بیش از ۴۷ هزار هکتار است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار