محروم کردن "آقایی" وظیفه کمیته انضباطی بود یا اخلاق؟

بنا بر ماده ۷۱ مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال حتی مطالبی که بازیکنان و دیگر اهالی فوتبال در فضای مجازی منتشر می‌کنند توسط این رکن قضایی قابل پیگری است.

محروم کردن "آقایی" وظیفه کمیته انضباطی بود یا اخلاق؟

به گزارش ایسنا، سعید آقایی، مدافع تیم فوتبال سپاهان امروز (چهارشنبه) و ۲۴ ساعت قبل از مسابقه این تیم با پرسپولیس در تهران، در صفحه اینستاگرامش عکسی منتشر کرد که پرسپولیسی‌ها اعتقاد داشتند این تصویر توهین به باشگاه پرسپولیس است. به همین دلیل از آقایی شکایت کردند و کمیته انضباطی هم بلافاصله او را تا اطلاع ثانوی از حضور در میادین فوتبال محروم کرد.

باشگاه سپاهان در بیانیه‌ای که بعد از این محرومیت صادر کرد، به "قانون‌شکنی کمیته انضباطی" اشاره کرد و از کمیته اخلاق خواست در قانون شکنی‌ها و تبعیض کمیته انضباطی وارد شود. آن‌ها اعتقاد دارند که "آقایی عکسی را منتشر کرده که بارها در فضای مجازی و حتی خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده و در صورت تخلف دانستن حرکت آقایی، باید همه رسانه‌هایی که قبلا این عکس را منتشر کرده بودند جریمه شوند." آن‌ها همچنین معتقدند که "اگر هم بنا بود آقایی محروم شود، تشخیص آن بر عهده کمیته اخلاق بود نه انضباطی."

در ابتدای این بیانیه آمده است: "افراد یک جامعه بابت انتشار مطلب یا عکس در صفحه شخصی‌شان، در صورت ارتکاب جرم باید به پلیس فتا پاسخگو باشند."

به گزارش ایسنا، این موضوع از دو منظر قابل بررسی است.

اول اینکه بررسی تخلف احتمالی آقایی بر عهده پلیس فتاست یا کمیته‌های قضایی فدراسیون؟

با ذکر دو مثال خارجی و داخلی می‌توانیم بگوییم وظیفه پلیس فتا در بررسی تخلفات در فضای مجازی به جای خود باقی است اما ارکان قضایی نهادهای ورزشی به طور جداگانه می‌توانند چنین موضوعاتی را بررسی و در صورت لزوم رای صادر کنند.

پارسال بعد از بازی برگشت منچستریونایتد و پاری‌ سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا، نیمار، ستاره تیم فرانسوی که تیمش شکست خورده و حذف شده بود در صفحه مجازی خود پستی منتشر کرد و به یوفا و داوران آن مسابقه تاخت. او اعتقاد داشت که گل سوم منچستریونایتد که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید به خاطر اشتباه تیم داوری به دست آمده است. به خاطر همین پست بود که نیمار سه جلسه از همراهی تیمش در دور بعدی لیگ قهرمانان محروم شد و بعد از فرجام‌خواهی به دو جلسه کاهش یافت و جلسه اول محرومیتش هم همین چند روز پیش در بازی با رئال مادرید اعمال شد.

دومین مورد، ماجرای محمد امین اسدی، مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس و وقت تیم ملی امید است. او زمانی که به همراه تیم ملی امید در اندوزی و مسابقات بازی‌های آسیایی به سر می‌برد، پستی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که بلافاصله با واکنش منفی اهالی فوتبال روبرو شد. نکته جالب توجه اینجاست که اسدی در آن پست هیچ توهینی به هیچ شخص یا باشگاهی نکرده بود و صرفا تخطی از عرف جامعه باعث شد که کمیته اخلاق او را یک ماه از حضور در میادین فوتبال محروم کند.

حالا سوال این‌جاست که در ماجرای سعید آقایی کمیته اخلاق باید موضوع را بررسی می‌کرد یا کمیته انضباطی؟

قانونی که در اسفند ۹۷ و در مجمع فدراسیون تصویب شد پاسخی روشن به این سوال است. بنا بر ماده ۷۱ مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال ایران که اجرای آن هم بر عهده همین رکن است دقیقا به این موضوع اشاره شده که حتی اگر شخصی در فضای مجازی هم مطلبی را به دیگران نسبت دهد که مصداق توهین، هتک حرمت، افترا و نشر اکاذیب باشد می‌تواند مشمول مجازات تعیین شده‌ای قرار بگیرد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار