کاشت ۳۰۰ هزار هکتار درخت تاغ در نایین

رئیس منابع طبیعی نایین گفت:با توجه به اعتبارات صندوق توسعه ملی شاهد ۳۰۰ هزار هکتار پروژه بیابان زدایی خواهیم بود.

کیوان لوکی رئیس منابع طبیعی نایین در گفت گفتگوباشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ویژگی‌های منحصر به فرد درختچه تاغ و ضرورت کاشت آن در این منطقه موجب شده تا شاهد کاشت ۳۰۰ هزار هکتار از این درختچه در پروژه بیابان زدایی سال ۹۸ باشیم.

او محور ترانزیتی نایین-مشهد الرضا را دومین کانون بحران درجه یک استان اصفهان برشمرد و گفت:با توجه به اهمیت مسیر مذکور، عمده فعالیت‌های بیابان زدایی امسال در این منطقه خواهد بود.

لوکی افزود:کاشت درخت تاغ یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب است چراکه بیشترین فعالیت کشت آن مربوط به دهه ۵۰ شمسی است و در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به همت جهاد سازندگی و اداره منابع طبیعی کشت شده است.

رئیس منابع طبیعی نایین در پایان درباره عوامل تهدید گونه گیاهی تاغ گفت:آنچه باعث می‌شود تا این گونه گیاهی در معرض خطر قاچاق قرار بگیرد، تولید ذغال مرغوب از چوب آن است که خوشبختانه این موضوع در نایین به ندرت اتفاق می‌افتد.

گفتنی است پس از تغییرات شدید آب و هوایی در سال ۸۶، تاغ تنها گونه گیاهی است که مقاومت کرده و به جا مانده است چراکه گرمای بالای ۷۰ درجه سانتی گراد و سرمای زیر ۳۰ درجه سانتی گراد را تحمل کرده و توان استفاده از حداقل رطوبت خاک را دارد.

همچنین جلوگیری از فرسایش بادی، طوفان شن و بیابان زایی از مهم‌ترین ویژگی‌های درخت تاغ است که تا کنون بیش از ۱۴ هزار هکتار از جنگل‌های دست کاشت نایین را بچه خود اختصاص داده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار