بازیهای بومی و محلی؛ بهانه‌ای برای گردشگری ورزشی

گردشگری صنعتی بکر و بی انتها که در سالهای اخیر مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و هر کشوری با نگاه به ظرفیت و پتانسیلی که دارد به دنبال درآمد زایی از این طریق است، گردشگری ورزشی نیز به عنوان یکی از بخشهای گردشگری به دلیل برگزاری رویدادها و مسابقات مختلف ورزشی که در سطح جهان برگزار می شود از اهمیت خاصی برخوردار است، این درحالی است که سازمان جهانی گردشگری شعار امسال خود را " گردشگری و مشاغل آینده ای بهتر برای همه" در نظر گرفته است.

به گزارش ایسنا، نگاه کوتاهی به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری اهمیت توجه به بحث درآمد زایی این صنعت را مشخص می کند در این زمینه با سورینا سهرابیان استاد حوزه گردشگری دانشگاه علمی کاربردی و کارآفرین این حوزه به گفت و گو نشستیم.

سهرابیان در خصوص گردشگری ورزشی گفت: گردشگری ورزشی حوزه بسیار مهم و خوبی دربحث گردشگری است، مبحث مهمی که در حال حاضر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است و از آن درآمد زیادی به دست می آورند.

وی افزود: در ابتدا باید بدانیم گردشگری ورزشی چیست؟ یکسری فعالیت‌های است که هدف اصلی گردشگران است که آن ها به صورت مشارکت فعال یا غیرفعال در ورزش‌های رقابتی یا تفریحی حضور دارند و یا برای تماشای رویدادهای ورزشی و یا ورزشکار مورد علاقه خود به سفر می روند. به عنوان مثال ورزشکار مورد علاقه من مسی است و من اگر فرصتی به وجود آید برای تماشای مسابقات وی سفر خواهم کرد پس به صورت غیر مستقیم درگیر گردشگری ورزشی می شوم.

وی با اشاره به گردشگری داخلی ورزشی که وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از نمونه های خوب گردشگری ورزشی داخلی بازی دربی فوتبال است که در زمان برگزاری آن طرفدران دو تیم استقلال و پرسپولیس از سراسر کشور به تهران می آیند. این به نوعی انگیزه درونی افراد و علاقمندی آن ها است که آن ها را به سفر واردار می کند.

این استاد حوزه گردشگری دانشگاه علمی کاربردی در خصوص اینکه گردشگران ورزشی چه کسانی هستند؟ گفت: در بخش گردشگران ورزشی ما با چند گروه مواجه هستیم، کسانی که در قالب تیم گنجانده می شوند؛‌ مثل مربیان، داوران و ورزشکاران. گروه دیگر طرفداران وعلاقمندان رویدادها و مسابقات ورزشی. هم‌چنین محققانی که در زمینه رویدادهای ورزشی فعال هستند. تجار و افرادی که از این طریق تجارت و کسب درآمد می کنند و در نهایت افرادی که برای یکسری تفریحات سفر می کنند، مثل صخره نوردی، کوه نوردی، آفرود و...

سهرابیان افزود: کشورهای اسپانیا، استرالیا، ترکیه، امریکا و فرانسه در این زمینه فعالیت خوبی داشتند. ترکیه در حال حاضر بسیار خوب کار می کند و البته این کشور در سال‌های اخیر در زمینه گردشگری کارهای زیر بنایی بسیار خوب همراه با سرمایه گذاری قوی کرده است.

وی در خصوص این وضعیت توجه به موضوع گردشگری در ایران تصریح کرد: ایران با توجه به پتانسیل و ظرفیت های خوبی که دارد، متاسفانه خیلی خوب در این زمینه خوب کار نکرده است‌ و به این موضوع ‌توجه نشده است. ما در زمینه گردشگری فرهنگی هم می‌توانیم خیلی قوی عمل کنیم؛ اما متاسفانه در این حوزه هم فعال نبودیم و توجهی نکردیم.

این کارآفرین بخش گردشگری اظهار کرد: در ایران کارهای زیادی می توان در این حوزه انجام داد و آن را گسترش و توسعه داد و تبدیل به برندهای بزرگ جهانی کرد.

وی افزود: در مورد جام جهانی و المپیک و دیگر بازی‌هایی که هر روز شاهد برگزاری آن هستیم، کشورهایی که میزبان این بازی‌ها می‌‎شوند؛ درآمدهای قابل توجهی از این راه به دست می‌آورند و متاسفانه این مساله‌ای است که در ایران مدت‌ها است روی این مساله کاری نشده است. در ایران اگر بخواهیم در این زمینه فعالیت کنیم حتما باید رویدادهای ورزشی قابل توجهی را تعریف کنیم که بتواند به توسعه این شاخه گردشگری در کشورمان کمک کند.

سهرابیان با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بالایی که ایران در زمینه بازی های بومی و محلی دارد، تاکید کرد: گستره بزرگ و پهناور جغرافیایی ایران و تنوع قومیت‌هایی که در ایران است، می‌تواند با برگزاری بازی‌های بومی و محلی به گردشگری ورزشی ما کمک کند. باید بتوانیم رویداد و جشنواره های مختلفی را در این حوزه تعرف و خلق کنیم و در ادامه با تبلیغات خوب گردشگران زیادی را به سمت این رویداها و جشنواره‌ها سوق دهیم.

وی اظهار کرد: نزدیکی فرهنگ و تاریخ ما با بسیاری از کشورهای همجوار و اسلامی می‌تواند به ما این فرصت را دهد که در گام اول بازی های بومی و محلی را در قالب کشورهای اسلامی یا منطقه برگزار کرده و بعد از آشنایی کشورها و تبلیغات خوبی که در این زمینه انجام می‌دهیم؛ زمینه گسترش آن را فراهم کنیم.

طراح اپلیکیشن گردشگری اوژن که برای نخستین بار در کشور خدمات مشاوره و راهنمایی گردشگری آنلاین ارایه می‌دهد، گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در زمینه گردشگری باید به آن توجه کرد و می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد، راه‌اندازی استارتاپ های گردشگری ورزشی است. در این راستا وزارت ورزش و جوانان و یا دانشگاهها می‌توانند متولی ‌باشند. لذا برای اینکه بخواهیم در حوزه گردشگری ورزشی پیشرفت کنیم باید همه دست به دست هم دهند و کمک کنند.

وی افزود: در گام نخست باید زیر ساخت‌های خوبی در این زمینه ایجاد کنیم و اتفاقات به صورت درست در کنار هم قرار گیرند. در این زمینه دانشگاه‌ها، وزارت ورزش و جوانان و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مثلثی هستند که باید در این بخش تعاملات بسیار خوبی داشته باشند تا این اتفاق در کشورما حداقل درست و علمی رقم خورد.

سهرابیان خاطرنشان کرد: در کشورمان زیر ساخت‌ها مناسب نیست. برای ورود و کار قوی در این حوزه نیازمند به اصطلاح "آدم‌های پای کار" داریم، تیمی که بتواند روی این بخش از پتانسیل کشور به خوبی کار کنند. به خاطر دارم زمانی فدراسیون فوتبال از ما تحقیقی در مورد فوتبال گل کوچک خواست که به آن ها ارائه دادیم اما نهایت کاری در این زمینه نشد اما کشوری مثل برزیل در این حوزه خوب و موفق عمل کرد. بنابراین باید به دنبال شناسایی و برنامه ریزی بر روی ظرفیت و پتانسیل کشورمان باشیم تا بتوانیم به خوبی در این مسیر گام برداریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار