۶۰ درصد عشایر سمیرم به قشلاق کوچ کردند

رییس اداره امور عشایر سمیرم گفت: حدو د ۶۰ درصد از عشایر این خطه ییلاقی به استان‌ها و مناطق قشلاقی جنوب کشور کوچ کرده‌اند.

علی اکبر نادری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: این تعداد عشایر در مقایسه با کوچندگان سال گذشته ۳۰ درصد بیشتر است.

به گفته وی شرایط خشکسالی در گرمسیر در سال ۹۷ به گونه‌ای بود که تعداد زیادی از خانوارهای عشایری تا نیمه های مهرماه و بیشتر در ییلاق ماندند و به مرور کوچ کردند اما امسال شرایط بهتر از پارسال است.

وی با اشاره به بارندگی های خوب فصل بهار و سرسبزی مراتع و عرصه‌های طبیعی افزود: این موضوع علاوه بر رعایت بهتر تقویم کوچ بهاره و دیرتر آمدن عشایر به ییلاق تاثیر داشت و هم امروز در کوچ پاییزه و کوچ کردن خانوارهای عشایر به مناطق گرمسیری موثر بوده است.

رییس اداره امور عشایر سمیرم ادامه داد: بخشی از این خانوارها به دلیل وجود علوفه فراوان در استان های جنوبی و بخشی نیز به علت تحصیل فرزندان خود زودتر کوچ کرده اند و بقیه باید به سرعت به قشلاق بروند.

نادری با بیان اینکه شرایط آب و هوایی در سمیرم به گونه ای است که سرمای هوا روز به روز تشدید می شود، بنابراین عشایری هم که باغ و محصول سیب دارند باید خانوارهایشان را به گرمسیر بفرستند و تنها یکی دو نفرشان برای نگهبانی، چیدن و فروش محصول باغ خود در منطقه حاضر باشند.

این مسوول ابراز امیداری کرد عشایر و دام های آنان هر چه زودتر از منطقه سمیرم خارج شوند تا با مشکلاتی همچون جریمه یگان حفاظت منابع طبیعی و یا ایجاد مشکل در صورت بارندگی و سرمای هوا برای خودشان و نهادهای امدادی مواجه نشوند.

بر این اساس، نخستین گروه های عشایر کوچنده از ییلاق مربوط به مناطق مرکزی سمیرم از جمله 'چالقفا ' و ' پشمکان ' و از طایفه چوپانکاره ایل قشقایی هستند.

استان اصفهان دارای ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری شامل ایل های بزرگ قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه است که بیش از ۶ ماه از سال را در خطه ییلاقی و کوهستانی سمیرم و شهرستان های غربی این استان زندگی می کنند.

عشایر سمیرم حدود ۷۵۰ هزار دام وارد این منطقه می کنند که بیش از نیمی از آنها مازاد بر پروانه چَرا، وسعت مراتع و پوشش گیاهی منطقه است.

شهرستان سمیرم با قرار گرفتن در جوار زاگرس میانی و ارتفاعات دنا، با افزون بر ۱۰۰هزار جمعیت عشایری و ثابت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار