کاه و کلش را آتش نزنید!

نایب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان گفت:آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها علاوه بر اینکه چهره نازیبایی از طبیعت در حریم رودخانه زاینده رود نشان می‌دهند باعث بروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای اکوسیستم منطقه و مردم به همراه دارد.

میلاد موذنی با بیان اینکه حقوق شهروندی و اخلاق اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با یكدیگر دارند، اظهار کرد: اگر روی فرهنگ جامعه كار كنیم می توانیم انتظار بازخورد مثبت داشته باشیم و یکی از مسائلی که نیازمند فرهنگسازی است آتش زدن بقایای برنج در شالیزارهای شهرستان لنجان است.
وی با بیان اینکه در برخی مواقع سوزاندن خوشه‌های باقیمانده برنج در شالیزارها به مزارع همسایه آن زمین سرایت کرده و خسارت هایی را به همراه داشته است، افزود: آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها علاوه بر اینکه چهره نازیبایی از طبیعت در حریم رودخانه زاینده رود نشان می‌دهند باعث بروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای اکوسیستم منطقه و مردم به همراه دارد و در ایام پس ازبرداشت برنج شاهد گلایه مندی بسیاری از مردم هستیم.
نایب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان با بیان اینکه قبل از آتش زدن کاه کلش برنج باید به این مسئله اندیشید که گونه های حیوانی موجود در مزارع چگونه می توانند از این شعله ها در امان بمانند؟! تصریح کرد: سوزاندن بقایای گیاهی موجب کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه‌ها، کاهش ظرفیت نگهداری آب در خاک، کاهش راندمان مصرف آب، کاهش نفوذ پذیری خاک و کاهش فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک می شود.
وی با بیان اینکه طی سال های اخیر حجم سوزاندن کاه وکلش در سطح شهرستان لنجان تقلیل یافته است، ادامه داد: براساس قانون، اشخاص برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها جریمه نقدی می شوند اما قطعا فرهنگسازی بازخورد بسیار موثرتری نسبت به برخوردهای قهری دارد از این رو آموزش کشاورزان از طریق برگزاری همایش های کارشناسی، استفاده از ظرفیت رسانه ها، نصب بنر و تولید بروشور در پیشگیری از سوزاندن این پسماندها مؤثر خواهد بود.
موذنی اضافه کرد: از کشاورزان زحمتکش انتظار می رود برای حفظ حقوق دیگر شهروندان و سلامت همنوعان خود و همچنین حفظ چرخه طبیعی حیات گیاهان، حیوانات و خاک روش های دیگر را جایگزین این روش نامناسب کنند.
وی عنوان کرد: كاه و كلش برنج در صورت سرمايه گذاری كاربرد فراوان در صنعت مواد غذايی و صنايع وابسته به توليد كشاورزی همچون توليد شكر، كاه غنی شده، اسيداستيك واسيدلاكتيك، ماده اوليه اسيداريتوربيك، قندگزيلتول حاصل خيزكننده های خاك، كمپوست ، خميركاغذ ومقوا، نئوپان وتخته فيبر با سختي بالا و.. داشته باشد از این رو باید با زمینه سازی كشاورزان زا به سمت و سویی هدایت کرد که كاه برنج را به عنوان يك ثروت نگاه کرده و از آن به خوبی استفاده کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار