لزوم حمایت رسانه از سمن‌ها

در حال حاضر ۱۴ هزار سازمان و تشکل مردم‌نهاد در کشور فعالیت می‌کنند که ۶ هزار تشکل از این تعداد با وزارت کشور مرتبط است و سمن‌ها در مقایسه با دولت قبلی رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. رئیس اداره نظارت و ارزیابی فعالیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت ورزش و جوانان دراین‌باره گفت: کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد جوان استفاده می‌شود درحالی‌که آنها ظرفیت بالایی برای حل مشکلات جامعه دارند.

نورا... پاشا روز به ایرنا گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ تشکل مردم‌نهاد جوانان در کشور به ثبت رسید که در افزایش مشارکت اجتماعی جوانان و رفع چالش‌های جامعه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، محیط‌زیست، میراث فرهنگی، اوقات فراغت، اشتغال و کارآفرینی، ورزش و خدمات عام‌المنفعه نقش داشته‌اند. او بیان کرد: نهادهای دولتی و خدماتی کمتر به این تشکل‌ها اعتماد می‌کنند و بسیاری از ظرفیت‌های این نهادهای مدنی در جامعه و دستگاه‌های اداری ناشناخته مانده که اگر از پتانسیل آن‌ها برای رفع نیازهای جامعه استفاده شود بسیاری از مشکلات به آسانی رفع خواهد شد. رئیس اداره نظارت و ارزیابی فعالیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه جوانان با تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد دغدغه اجتماعی دارند، تصریح کرد: آن‌ها همراه با دوستان خود برای رفع مشکلات اجتماعی برنامه‌ریزی و فعالیت‌های مؤثری را به ثمر می‌رسانند که اعتماد به آنها و فعالیت‌های مؤثرشان قدرت بیشتری را برای راهبری فعالیت‌ها خواهد داد. او با بیان اینکه در چند سال گذشته سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان بیشتر از گذشته شناخته شدند، اظهار داشت: حمایت‌های دولت و توجه به تشکل‌های مردم‌نهاد موجب معرفی بیشتر آنها و افزایش کمیت و کیفیت در فعالیت‌های این تشکل‌ها شده است. او ادامه داد: با تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد زمینه مشارکت بیش از ۳۰۰ هزار جوان به صورت سازمان‌یافته و شناخته‌شده فراهم‌شده که این مشارکت به بیش از یک‌میلیون جوان نیز می‌رسد.

رسانه‌ها کمتر به فعالیت‌های سمن‌ها می‌پردازند

او اضافه کرد: با وجود افزایش فعالیت داوطلبانه و اجتماعی جوانان در قالب تشکل‌های مردم‌نهاد اما رسانه‌ها کمتر به اقدامات سمن‌ها می‌پردازند و در جامعه‌ای که نقش مشارکت اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است اما فعالیت رسانه‌ای در این حوزه انجام نمی‌شود. این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: کمتر در طول یک روز و یا یک هفته عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد از رسانه‌های کشور منتشر و به اطلاع مردم رسانده می‌شود و اگر به دنبال افزایش مشارکت اجتماعی در جامعه هستیم باید رسانه‌ها نیز کمک کنند. او با بیان اینکه ارتباط دوطرفه بین سمن‌ها و رسانه‌ها باید برقرار شود، یادآور شد: برخی از دبیران تشکل‌های جوانان قدرت و توانایی کار روابط عمومی و ارتباط‌گیری با رسانه‌ها را ندارند و باید برنامه‌ریزی جدی برای این موضوع انجام شود. او خاطرنشان کرد: دوره‌های توانمندسازی برای ارتقای روابط عمومی سمن‌های جوانان کشور انجام شده اما به همکاری و همدلی رسانه‌ها در انعکاس رویدادهای این حوزه نیاز است.

او با اشاره به اینکه ارزیابی این تشکل‌ها تا پایان امسال انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با ارزشیابی فعالیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد جوانان، نهادهای فعال، غیرفعال و نیمه فعال با درجه و امتیاز خاص خود شناسایی و معرفی می‌شوند که این اقدام در دریافت حمایت‌های دولتی و معرفی سمن‌های فعال به نهادهای مختلف اداری برای استفاده از ظرفیت‌های آنها جهت همکاری در انجام مأموریت‌ها واگذاری فعالیت‌ها به آنها انجام می‌شود. او با بیان اینکه این ارزشیابی سه سال یک‌بار انجام خواهد شد، گفت: دبیران و اعضای سمن‌های فعال رتبه خود را حفظ و سایر آنها برای ارتقای جایگاه سازمانی خود برنامه‌ریزی و اقدام خواهند کرد. به گفته رئیس اداره نظارت و ارزیابی فعالیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت ورزش و جوانان بیش از هزار سازمان مردم‌نهاد جوانان قادر به انجام مأموریت‌های سایر نهادهای اداری در راستای انجام فعالیت‌های اجتماعی خواهند بود.

توانمندسازی اعضای سمن‌های جوانان

او برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی اعضای این تشکل‌ها را جز برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد و گفت: آموزش به جوانان به صورت ویژه به اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از برنامه‌های مهم وزارت ورزش و جوانان است که سالیانه نزدیک به ۲ هزار دوره و کارگاه آموزشی برگزار می‌شود. او افزود: این دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلفی برگزار می‌شود که آموزش الکترونیکی یکی از برنامه‌های جدی تشکل‌های مردم‌نهاد است که با توجه به استانداردهای آموزشی اجرا می‌شود. پاشا هم‌افزایی و مشارکت بین تشکل‌های مردم‌نهاد جوانان و سایر تشکل‌ها را از دیگر برنامه‌های پیش رو در این حوزه بیان کرد و ادامه داد: مجمع ملی سمن‌های جوانان کشور محوریت این هماهنگی و هم‌افزایی را بین سمن‌های کشور دارد و در بین تشکل‌های مردم‌نهاد جوانان نیز همکاری و تعامل در قالب برگزاری برنامه‌ها وجود دارد. او دوری از فعالیت‌های جزیره‌ای را موجب تقویت فعالیت اجتماعی در کشور بیان کرد و گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد برای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های خود به هم‌افزایی بین سایر تشکل‌های مردم‌نهاد نیاز دارند و این تعامل در حال حاضر بین تشکل‌های جوانان و نهادهای اجتماعی میراث فرهنگی، محیط‌زیست، زنان و خانواده ایجاد شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار