آتش زیرخاکستر ویروس‌ جهش یافته و پیک جدید/ عبور بسیار شکننده از پیک چهارم / بازگشایی زودهنگام مشاغل نگرانی عمده در کلانشهرها+ نقشه و نمودار

درحالی به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روند ابتلا در پیک چهارم سیر نزولی خود را در بسیاری از مناطق کشور اغاز کرده اما ورود ویروس جهش یافته آفریقایی و هندی-کالیفرنیایی در واقع آتش زیر خاکستر ویروس منحوس برای آغاز پیک پنجم است.

آتش زیرخاکستر ویروس‌ جهش یافته و پیک جدید/ عبور بسیار شکننده از پیک چهارم / بازگشایی زودهنگام مشاغل نگرانی عمده در کلانشهرها+ نقشه و نمودار

بررسی آمارهای منتشر شده از شرایط همه‌گیری ویروس منحوس در پیک چهارم بیانگر این نکته است که سیر نزولی این پیک در بسیاری از مناطق آغاز شده و تنها سه استان همچنان در پیچ پیک چهارم گرفتار شده‌اند؛ اما اغلب کارشناسان با درنظر گرفتن ورود انواع جهش یافته ویروس به داخل کشور و البته جهش‌های احتمالی ویروس داخل خود کشور تاکید دارند عبور از پیک چهارم بسیار شکننده است وباید مراقب آتش زیر خاکستر ویروس منحوس و احتمال آغاز پیک پنجم باشیم.
در این زمینه نگاه دقیق به میزان ابتلا و سرعت بسیار کند کاهش نرخ ابتلا در استان‌های آذربایجان شرقی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان تاکیدی براین واقعیت است که درصورت بی‌توجهی به این کانون‌های آلودگی احتمال بروز مشکل در سراسر کشور دور از انتظار نیست چون قدرت سرایت و البته قدرت بیماری زایی در انواع جهش‌یافته ویروس بسیار بالاتر از گذشته شده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: با توجه به آمارهای موجود شواهد نشان می‌دهد درحال عبور از پیک چهارم هستیم اما در سه استان آذربایجان شرقی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان همچنان باید مراقب اوضاع باشیم.
علیرضا رئیسی همچنین درباره موضوع احتمال گسترش ویروس جهش یافته هندی-کالیفرنیایی یا آفریقای جنوبی تاکید کرد: اگرچه اقدامات مناسب و به موقعی در این زمینه انجام شده اما رصد و دقت در میزان آلودگی یا نوسان‌های آماری در استان‌های جنوب شرقی کشور، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان تعیین کننده است تا درصورت بروز مشکل با سرعت وارد عمل شد و برای جلوگیری از گسترش بیماری در سایر نقاط گام‌های موثری برداشت.
البته نگاه دقیق به نمودار‌های نرخ ابتلا در پیک‌های گذشته و همچنین تعداد افرادی که هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری هستند به این واقعیت تاکید دارد که شکننده بودن شرایط بالاست و درصورت عادی‌انگاری یا هرگونه بی‌توجهی بخصوص از سوی هموطنان به‌زودی هنوز شرایط پیک چهارم تمام نشده باید خودمان را در پیک پنجم با خسارات بسیار بالاتر و بیشتر تصور کنیم.
بررسی آمارها و البته تحلیل نقشه‌های قله‌ها و سیرصعودی تعداد بیماران در پیک‌های گذشته واقعیت نگران کننده آینده درصورت بی‌توجهی به پروتکل‌ها را کاملا شفاف و واضح مقابل دیدگان نه تنها مسئولان بلکه جامعه قرار داده است که باید دقیق برای آن برنامه‌ریزی داشته و عمل کنیم.

این درحالی است که به گفته کارشناسان بهداشت و درمان پاشنه آشیل اجرای چنین برنامه‌ای نه تنها بیماریابی هوشمند و دقیق بلکه اجرای مناسب قرنطینه برای بیماران بستری در منزل است، چون براساس شواهد گذشته تعداد بسیار زیادی از این بیماران که از مراکز درمان برای ادامه دوره درمان به منزل فرستاده شده بودند بدون اینکه توجهی به خطر تردد آزادانه در شهر داشته باشند نه تنها در شهر و معابر عمومی تردد داشتند بلکه سرکارشان هم حاضر شده‌اند.
کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند این گروه از بیماران و حتی گروهی که هیچ علامتی ندارند در واقع بمب‌های ساعتی و متحرک در جامعه هستند که با درنظر گرفتن بازگشایی‌های زودهنگام فعلی در اصناف، ادارات و البته مراکز ارایه خدمات مختلف می‌تواند مشکلی بسیار بزرگ و نگران کننده‌تری در یکی سه هفته آینده برای کادر درمانی ایران ایجاد کنند.
نگرانی عمده این گروه از متخصصان اینجاست که اکنون همه مراکز غربالگری کرونا در کشور امکان شناسایی انواع جهش یافته ویروس کرونا را نداشته و با درنظر گرفتن غلبه 80 درصدی ویروس جهش یافته انگلیسی و ورود نوع هندی و آفریقای جنوبی کرونا اگر بگوییم تقریبا بخش عمده‌ای از بیماران احتمالی که به این نوع از ویروس‌ها آلوده شده‌اند غیر ممکن است دور از واقعیت نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار