رینگ چهارم پاسخگوی ترافیک آینده اصفهان

به تازگی نخستین هم‌گردی اهالی رسانه اصفهان به‌صورت بازدیدی از پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح شهید سردار سلیمانی برگزار شد.

رینگ چهارم پاسخگوی ترافیک آینده اصفهان

در این هم گردی معاون عمران شهری شهرداری اصفهان به‌طور مفصل بخش‌های مختلف این پروژه‌های معرفی و مراحل پیشرفت آن را توضیح داده و تشریح کرد. ایرج مظفر ابر پروژه حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان را یکی از بزرگترین پروژه‌های شهری نه‌تنها اصفهان بلکه کشور عنوان کرد و گفت: پروژه حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان از سال 89 به تصویب رسید و در دوره‌های مختلف مدیریت شهری قرار بود این پروژه احداث شود اما به دلیل سختی کار و مسائلی که در مسیر اجرای این ابرپروژه وجود داشت اقدام درخور توجهی انجام نشد. مظفر افزود: گرچه در برخی مقاطع به‌طور همزمان پروژه‌ای داشتیم و با این پروژه تداخل داشت (از جمله میدان استقلال؛ تقاطع شهدای اشکاوند و بلوار رضوان) اما سعی شد تقاطع‌هایی که ایجاد می‌شود بر اساس طرح حلقه حفاظتی باشد در نهایت به‌صورت ویژه این طرح در سال 97 و در دوره جدید مدیریت شهری آغاز شده و به پنج اولویت تقسیم شد. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان اولویت نخست این پروژه را کیلومتر صفر تا ۹ آن عنوان کرد و گفت: این بخش اتصال رینگ به ادامه بلوار فرزانگان را شامل می‌شود که از نیمه دوم سال ۹۷ با تمام سختی‌هایی که این پروژه از جمله آزادسازی که در مناطق ۱۴، ۱۰ و بویژه ۱۵ داشت این حرکت بزرگ باعث شد مشکل بیست و پنج‌ساله‌ای که شهر و شهرداری اصفهان داشت رفع شود. به‌این‌ترتیب که حضور کامیون‌ها در خیابان بعثت، سه‌راه نقشینه و چهارراه عاشق و میدان که به گزارش پلیس دست‌کم هرماه یکی دو تصادف منجر به مرگ داشت با همتی که شد رفع شد چرا که در مدت ۱۵ ماه ۶ کیلومتر مسیر فرزانگان در منطقه ۱۴ و تقاطع آفتاب ایجاد کردیم و در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید و تمام کامیون‌هایی که از خیابان بعث می‌آمدند حذف شدند. مظفر ادامه داد: در واقع با ایجاد این تقاطع توانستیم از ورود کامیون‌ها جلوگیری کنیم و از ابتدای سال ۱۴۰۰ حرکت کامیون‌ها به منطقه ۱۵ نمی‌رود. همچنین تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی 15 حرکت را در جهات مختلف پوشش می‌دهد، با تمهیدات پیش‌بینی‌شده 14 حرکت این مسیر تحت ترافیک قرار می‌گیرد و تنها یک حرکت جنوب به شمال به دلیل عدم آزادسازی‌های مسیر همچنان بسته است اما سایر حرکات مانند شمال به شرق، شرق به جنوب، غرب به شرق و غیره به‌صورت غیرهمسطح برای عبور خودروهای سبک و سنگین باز است. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان بیان داشت:‌با ایجاد این پل توانستیم حرکت‌های ورودی میدان میوه تره‌بار که معضل بزرگی برای خروجی داشتند را با ایجاد ورودی غربی که جزو این پروژه بود مدیریت کنیم و هزینه زیاد آن محدود شد در این حد که رقم ۱۰۰ میلیاردی آن به ده میلیارد کاهش یافت. او ادامه داد: همزمان با این پروژه حدود یک کیلومتر رینگ در قسمت جنوب این تقاطع ایجاد کرده و ۶۰۰ متر هم از طرف شمال ایجاد کردیم در واقع ۱۶۰۰ متر همزمان در این پروژه با هم انجام می‌دهیم که باید گفت در حال حاضر این ابر پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های شهری نه‌تنها اصفهان که ایران است چرا که از نظر فنی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ بویژه ستون‌های «وی» شکل که فاصله دو ستون ۱۲ متری آن به این سبک خاصی ساخته شده و از نظر سازه‌ای هم در زمان و هم در هزینه باید صرفه‌جویی می‌شد ولی سختی این کار را به جان خریدیم تا خروجی قابل قبولی داشته باشیم.

مظفر بیان داشت: همان‌طور که گفته شد اولویت نخست کیلومتر صفر تا ۹ بود که اقدامات مربوط به آن شروع شده و اکنون کیلومتر ۴ تا ۷ به میزان ۶۵ درصد پیشرفت کرده و آزادسازی‌های آن عمدتا صورت گرفته است. برنامه‌ای که در نظر داریم آزادسازی کیلومتر ۶۰۰ تا هزار و برقراری اتصال با تعریضی که از کیلومتر یک تا دو و نیم است که به‌صورت موقت انجام می‌دهیم. همچنین از کیلومتر دو و نیم تا چهار و چهار تا هفت هم ظرف ۵ ماه آینده بنا داریم این مسیر به‌گونه‌ای طراحی شود تا ترافیکی که از تقاطع آفتاب به سه‌راه فرودگاه رفته و به خیابان جی رسیده و پس از ده -بیست کیلومتر به اینجا می‌رسد را در بیست متر آخر به هفت کیلومتر کاهش دهیم. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: باید اشاره داشت در این ابرپروژه برای اجرای فنی مشکلی نداریم اما انجام پروژه‌های عمرانی مستلزم ایجاد بستر بويژه در آزادسازی و تأمین منابع مالی هستند که حتما و انصافا در سی سال فعالیتم در شهرداری و پنج دوره مدیریت شهری همیشه کار و فعالیت داشته‌ام اما پشتیبانی این دوره مدیریت شهری متفاوت بوده است.

تعامل با ارتش و سپاه برای تکمیل اولویت دوم رینگ حفاظتی

مظفر با اشاره به اولویت‌های بعدی این پروژه بیان داشت:‌ اولویت دوم حلقه حفاظتی ۴۶ کیلومتر در اصفهان و مابقی در ۶ شهر اطراف اصفهان قرار دارد. برنامه‌ریزی کردیم اولویت دوم ما از جنوب غرب تا جنوب ادامه پیدا کند یعنی از کیلومتر ۴۵ تقاطع اتوبان ذوب‌آهن با حلقه حفاظتی مجاور زندان مرکزی است، کیلومتر ۶۳ هم تقاطع شهید دستگردی با رینگ بوده و در مجاورت سیتی‌سنتر یعنی از کیلومتر ۴۵ تا ۶۳ که ۱۸ کیلومتر می‌شود، اولویت دوم ماست. او افزود: برای آزادسازی آن با دو سازمان سپاه و ارتش و مقداری هم با شهرداری شهر ابریشم تعامل داریم. آن قسمتی که در محدوده شهر اصفهان قرار دارد را با ارتش و سپاه مکاتباتی انجام دادیم و توافقاتی داریم که مسیر آزاد شود و در ادامه شاهد خواهیم بود تمام کامیون‌هایی که از تقاطع شهید اقارب پرست وارد مسیر پارک صفه و ترمینال صفه می‌شود تماما مانند مسیر شمال و آنچه گفته شد به بخش دیگری انتقال داده شوند. فقط مسیر غرب باقی می‌ماند که در محدوده شهرستان خمینی‌شهر اولویت سوم ماست و برای آن نیز برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌ایم. او ادامه داد: اولویت چهارم ما از سیتی‌سنتر تا کیلومتر صفر است که البته اینجا کار خیلی راحتی داریم چرا که خیلی از مسیر پروژه‌های اجرا شده و با ایجاد تقاطع روشن دشت، تقاطع‌های مسیر تقریبا انجام شده است. اولویت پنج هم شمال شرق است و ادامه رینگ در منطقه چهارده که به بلوار فرزانگان اتصال دادیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی که انجام شده و حمایت مسئولان، شهرهای اطراف که توان آزادسازی و بودجه لازم را ندارند توسط دولت حمایت شوند و با پیگیری‌های لازم این پروژه به نحو احسن تکمیل شود.

رینگ چهارم پاسخگوی ترافیک سال‌های آینده اصفهان است

در ادامه مدیر پروژه رینگ چهارم با بیان اینکه پروژه رینگ چهارم تا سال‌های آینده می‌تواند پاسخگوی ترافیک شهر اصفهان باشد گفت: رینگ نخست حفاظتی شهر اصفهان هسته مرکزی شهر مانند خیابان‌های نشاط، هاتف، مسجد سید و دور بافت تاریخی را شامل می‌شود، رینگ دوم شامل خیابان‌های بزرگمهر، باهنر، رباط، بخشی از خرم و خیام بوده و رینگ سوم شامل اتوبان آقابابایی و چمران، خرم و خیام، اقارب پرست و صیاد شیرازی است . همچنین رینگ چهارم حفاظتی شهر اصفهان در حدود 80 کیلومتر دور تا دور اصفهان اجرا می‌شود و شهرداری‌های اصفهان، دولت‌آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه، میمه، فلاورجان، شهر ابریشم نیز درگیر این پروژه بوده و حدود 40 کیلومتر این پروژه با شهرداری اصفهان است . سید سلمان قاضی عسگر بیان داشت: 28 پل مانند پل‌های تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی، تقاطع آفتاب، میدان استقلال، روشن دشت، تقاطع اتوبان ذوب‌آهن و غیره در رینگ چهارم حفاظتی شهر اصفهان وجود دارد که این پل‌ها یا ساخته شده یا در ادامه ساخته خواهند شد . او با بیان اینکه پروژه شهید سلیمانی شامل پنج پل است که این پل‌ها از کیلومتر صفر، مثبت هفت و مثبت 14 اجرا شده است، پل شماره یک به طول 493 متر بزرگترین پل این پروژه بزرگ است که با پایه‌های منحصربه‌فرد بار ترافیکی شرق به جنوب را پوشش می‌دهد . پل شماره دو مسیر شمال به جنوب رینگ حفاظتی را تأمین می‌کند و افرادی که از سمت شمال یا خاتون‌آباد به مست سیتی‌سنتر قصد حرکت دارند می‌توانند از این پل استفاده کنند. پل شماره سه مسیر جنوب به شمال را تأمین می‌کند، کسانی که قصد حرکت از سمت سیتی‌سنتر به سمت خاتون‌آباد، اتوبان فرودگاه، دولت‌آباد و غیره را دارند از این پل می‌توانند استفاده کنند . قاضی عسگر اضافه کرد: پل چهارم کندروی پل سوم محسوب می‌شود و کسانی که از سمت شهر رویاها و میدان میوه و تره‌بار قصد وارد شدن به رینگ را دارند برای عدم تداخل با مسیر تندرو از این مسیر استفاده کرده و در ادامه به مسیر تندرو ملحق می‌شوند . او بیان داشت: در کل مسیر حلقه حفاظتی سرعت 120 کیلومتر تأمین شده است و در پل چهارم افرادی که قصد دارند از سمت اصفهان به‌طور مجدد به سمت اصفهان بازگردند می‌توانند روی این پل دور بزنند . همچنین خودروهایی که از شمال به سمت شرق یعنی از سمت خاتون‌آباد به سمت یزد و باغ رضوان قصد حرکت دارند می‌توانند از این پل که به‌صورت زیرگذر است استفاده کنند . این در حالی است که بخشی از رینگ چهارم حدفاصل کیلومتر صفر تا هفت در حال ساخت بوده و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، همچنین بخش‌هایی از کیلومتر صفر تا چهارم که در حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اکنون در مرحله توافق با پیمانکار است. قاضی عسکر همچنین بیان داشت: تاکنون برای ایجاد این پروژه، بخش فضای سبز، جا به جایی تأسیسات و روشنایی آن حدود ۲۱۷ میلیارد تومان هزینه شده است . پس از کیلومتر هفتم رینگ، خیابان‌های تابان و آسمان ساخته شده و در ادامه از سمت شمال به اراضی دولت‌آباد و سپس به اتوبان معلم امتداد می‌یابد . مدیر پروژه رینگ چهارم با بیان اینکه با توجه به تداخل رینگ و اتوبان ذوب‌آهن جلساتی با کمیته فنی شهرداری و شورای سیاست‌گذاری طرح‌های عمرانی شهرداری برگزار شده تا بتوانیم تا دو ماه آینده پل طراحی شده را در این محدوده اجرایی کنیم، گفت: مسیر رینگ در محدوده اراضی ارتش، شهر ابریشم و جنوب سپاهان شهر با عرض ۷۶ متر شامل دو مسیر تندرو با عرض 20 متر و دو مسیر کندرو اجرا می‌شود .









ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار