دوئل دوباره غول های سنتی فوتبال اصفهان

لیگ برتر در حالی از فردا وارد هفته ششم می‌شود که در مهم‌ترین رقابت تیم‌های اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن به مصاف هم می‌روند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز:این دو رقیب سنتی که از اسفندماه سال پنجاه به‌عنوان دو مدعی همشهری قد برافراشتند و پرچم‌دار فوتبال باشگاهی اصفهان شدند در دوره جدید لیگ برتر هم سپاهان و ذوب‌آهن به‌حکم قرعه هر فصل دو بازی رفت‌وبرگشت را برگزار می‌کنند و فردا قرار است دیدار رفت این دو تیم در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شود. نبردی که در تمام این سال‌ها و حتی دهه‌ها، جدالی حساس و تماشاگرپسند از آب درآمده است. دوئلی که فصل پیش با توجه به حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت سپاهان نیمه استقلالی بود اما در نیم‌فصل دوم و با جایگزینی علیرضا منصوریان به‌جای امید نمازی به نبردی تمام استقلالی تبدیل شد. حالا دوباره این دو تیم در هفته ششم به هم رسیده‌اند و با هدایت دو اسطوره باشگاه استقلال مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند. این بازی تمام ویژگی‌هایی تبدیل‌شدن به مهم‌ترین بازی هفته ششم را در خود دارد هرچند جدال پدیده شهر خودرو با پرسپولیس هم‌نبرد بااهمیتی محسوب می‌شود.

برتری عددی سپاهان در تعداد پیروزی‌ها

تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن تاکنون در 64 دیدار رسمی با هم روبرو شده‌اند و زردپوشان اصفهانی با برتری در 24 بازی از رقیب همشهری که 18 بار موفق به کسب پیروزی شده است، دست بالا را در کسب موفقیت دارند. 9 بازی این دو تیم هم به‌تساوی به پیان رسیده است. نخستین رویارویی این دو تیم هم به‌پیش از انقلاب و لیگ تخت جمشید بازمی‌گردد. در دومین دوره برگزاری این رقابت‌ها که سال 53 برگزار شد دو تیم در چهارچوب هفته نهم این مسابقات به مصاف هم رفتند که آن بازی حاصلی جز تساوی بدون گل به دنبال نداشت. از آن زمان به بعد دو تیم هشت بار دیگر در چهارچوب همان لیگ تخت جمشید با هم پیکار کردند. پس از انقلاب هم به دلیل تعطیل شدن لیگ فوتبال باشگاهی تا سال 70 خبری از بازی‌های باشگاهی نبود اما با راه‌اندازی لیگ آزادگان این دو تیم 12 بار در چهارچوب همین رقابت‌ها با هم‌بازی کردند. از سال 80 هم‌تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن به‌عنوان دو تیم همیشه حاضر در لیگ برتر خلیج‌فارس هر فصل با هم روبرو شده‌اند جدا از این‌که در جام حذفی هم پنج بازی به مصاف هم رفته‌اند.

فروردین‌ماه 98 آخرین شهرآورد اصفهان

آخرین رویارویی رسمی تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن در فوتبال ایران به ششم فروردین‌ماه سال جاری بازمی‌گردد. دیداری که در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شد و با تساوی یک‌بریک به پایان رسید. در آن بازی سجاد شهباززاده در دقیقه 34 دروازه میزبان را گشود و تیمش را یک‌بر صفر پیش انداخت. این برتری تا پنج دقیقه مانده به پایان بازی پابرجا بود اما ارسلان مطهری با گل که به ثمر رساند بازی را برابر کرد تا بازی شصت و سوم این دو تیم برنده‌ای نداشته باشد.

بردهای پر گل سپاهان در لیگ برتر

در تاریخ رقابت‌های این دو تیم دو نتیجه عجیب و دور از ذهن هم دیده می‌شود که شامل بردهای چهار بر صفر دو تیم مقابل رقیب می‌شود. یک بازی نیز با برتری چهار بر سه سپاهان به پایان رسیده و تماشاگران هفت گل را در این دیدار نظاره‌گر شده‌اند. سپاهانی‌ها در همین نوزده دوره سپری‌شده از برگزاری لیگ برتر تاکنون دو بار موفق به برتری چهار بر صفر مقابل رقیب سنتی شده‌اند درحالی‌که ذوبی‌ها در لیگ آزادگان یک‌بار سپاهان را با همین نتیجه شکست داده‌اند.

رکورد شکست‌ناپذیری سپاهان

۱۶ مرداد ۱۳۹۴ سپاهان با پیروزی یک‌بر صفر در شهرآورد نصف جهان به رکورد پنج سال بدون شکست برابر رقیب همشهری رسید. البته این طلسم چهار ماه بعد توسط ذوبی‌ها شکسته شد جایی که سبزها در نیمه‌نهایی جام حذفی موفق به شکست رقیب همشهری شدند و با برتری در ضربات پنالتی به بازی فینال راه پیدا کردند.

شرایط متفاوت جدولی دو رقیب سنتی

دوئل شصت و چهارم تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن در حالی فردا برگزار می‌شود که دو تیم در جدول رده‌بندی شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند. از سویی سپاهانی‌ها که با برتری مقابل پرسپولیس در هفته پنجم به صدر جدول رسیده به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهند جایگاه نخست جدول را به تیم دیگری واگذار کنند و از سوی دیگر ذوبی‌ها هم به دنبال سه امتیاز بازی خواهند بود بلکه از پایین جدول جداشده و خودشان را تا میانه‌ها بالا بکشند. با این وضعیت به نظر می‌رسد هر دو تیم با تمام توان برای شکست رقیب وارد میدان شوند. دو تیمی که همین هفته در جام حذفی هم موفق به شکست تیم‌های مقابل شدند و با استراحتی چهل‌روزه باید در شهرآورد فوتبال اصفهان با هم پیکار کنند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار