حفظ تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان با تامین حقابه

۹۷ درصد از خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی اصفهان با تامین حقابه رفع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، 97 درصد از این تالاب بین المللی را خشک دانست و گفت: حفظ این تالاب به تامين حقابه آن وابسته است که تاکنون محقق نشده است.
حسین اکبری، ريزگردهاي سمي ناشي از اين تالاب را تهدیدی برای سلامت ساکنان منطقه مرکزي ايران تا شعاع ۵۰۰ کيلومتري بیان کرد و افزود: براي حفظ کارکردهاي اکولوژي و زيست محيطي زاينده رود حداقل ۱۳۷ ميليون متر مکعب در سال و براي تالاب بين المللي گاوخوني ۱۷۶ ميليون متر مکعب در سال آب نياز است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون آبی به تالاب بین المللی گاوخونی نرسیده است گفت: آب رهاسازی شده برای کشت کشاورزان از سد زاینده رود تا سد رودشتین بوده و آبی به تالاب نرسیده است
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به افزایش خروجی سد رودشتین گفت: با افزایش خروجی این سد متغیر بین سه تا پنج مترمکعب بر ثانیه از روز چهارشنبه هفته گذشته آب به سمت تالاب بين المللي گاوخوني جاری شد.
حسن ساسانی افزود: سهم آب رودخانه و تالاب در مجموع ۱۷۶ میلیون متر مکعب در سال است.
تالاب بین المللی گاوخونی به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه قرار گرفته و این تالاب در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار