تخفیف ویژه پست برای سوغاتی‌های اصفهان

مدیرکل پست استان اصفهان گفت: در راستای حمایت از تولید داخل تولیدکنندگان و مردم می‌توانند گز اصفهان، عسل خوانسار، سیب سمیرم و عرقیجات کاشان را با 40 تا 50 درصد تخفیف به سایر نقاط ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمید باقری پیش از ظهر امروز در نشست خبری اداره کل پست استان اصفهان به مناسبت هفته جهانی پست اظهار کرد: تاریخچه پست در ایران به 3 هزار سال پیش و دوران هخامنشیان بازمی‌گردد اما پست در ایران در دوران امیرکبیر به‌طور رسمی تشکیل و برای خدمات پستی تعرفه وضع شد.

مدیرکل پست استان اصفهان ادامه داد: اتحادیه جهانی پست (UPU) در سال 1253 تشکیل شد و ایران سه سال بعد به این اتحادیه پیوست، این اتحادیه هم‌اکنون 190 عضو دارد و یکی از اتحادیه‌های زیر نظر سازمان ملل است.

وی یادآور شد: پس از انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی ارسال مرسولات رایگان شد و رزمندگان می‌توانستند نامه‌های خودشان را بدون هزینه ارسال کنند، حتی از ظرفیت‌های لجستیکی این شرکت برای ارسال کمک‌های مردمی به جبهه استفاده می‌شد.

پیام مجازی هم مرسوله است

باقری عنوان کرد: در سال 95 طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی پست به یک شرکت ملی تبدیل شد که وظایف جدیدی را بر عهده داشت، در تعریف جدید «هر چیز قابل ارسال فیزیکی و مجازی که دارای نشانه گیرنده و فرستنده باشد» مرسوله پستی محسوب می‌شود.

مدیرکل پست استان اصفهان تصریح کرد: تنظیم راهبردها، سیاست‌ها و اهداف کلان و برنامه‌های اجرایی شرکت جهت بهبود و توسعه خدمات پایه پستی و خدمات غیرپایه پستی در مناطق محروم کشور از وظایف شرکت ملی پست ایران است.

وی خاطرنشان کرد: دقت، سرعت و امنیت سه رکن اصلی برنامه‌های پست است که در اساسنامه جدید استطاعت‌پذیری نیز به آن‌ها اضافه‌شده تا افراد و سازمان‌های بیشتری از خدمات این شرکت استفاده کنند.

باقری اضافه کرد: پست سازمانی است که بر اساس نیاز مردم شکل گرفته و توانسته خدماتی را بر اساس نیاز مردم و صنایع طراحی و اجرا کند، سرویس‌هایی که در حال حاضر در پست استان ارائه می‌شود ارسال عادی، سفارشی، پیشتاز، امانت، ویژه، جواب قبول، مستقیم و دو قبضه است.

مدیرکل پست استان اصفهان عنوان کرد: سازمان‌های امور مالیاتی، املاک و مستغلات کشور، ثبت شرکت‌ها، صندوق بازنشستگی و ثبت‌احوال، از جمله استفاده‌کنندگان خدمات پست و صدور فیش حقوقی بازنشستگان نیروهای مسلح، سامانه آنی‌یاب و سامانه جامع تاکسیرانی از جمله خدمات الکترونیکی شرکت پست به سازمان‌ها است.

وی افزود: رهگیری مرسولات خارجه، مرسولات سازمانی، وب آگهی، چاپ و ارسال کارت پستال، تمبر یادبود و تمبر اختصاصی، پست الکترونیکی، اعتبارسنجی نشانی ایرانیان و صندوق پستی مجازی از جمله خدمات پست به عموم مردم است.

برخی دوست دارند ارباب رجوع حضوراً مراجعه کند تا اداره فعال به نظر برسد

باقری با اشاره به این‌که بیش از 100 خدمت به غیر از خدمات نیابتی سایر سازمان‌ها در پست انجام می‌شود، بیان کرد: اجرای صحیح دولت الکترونیک بدون استفاده از خدمات الکترونیک ممکن نیست اما به نظر می‌رسد برخی سازمان‌ها تمایل دارند که حتماً تردد ارباب رجوع در سازمانشان را ببینند و به همین دلیل از ظرفیت‌های موجود استفاده نمی‌کنند.

چرا مردم مرسولاتشان را به جای پست به اتوبوس‌رانی می‌دهند؟

مدیرکل پست استان اصفهان ضمن طرح این سؤال که چرا سهم شرکت پست در بازار تبادل کالا و مرسولات کم است تصریح کرد: دلالان و بازارهای موازی دارای خدمات یکپارچه نیستند و حقوق مصرف‌کننده را رعایت نمی‌کنند، از سوی دیگر میانگین هزینه حمل و نقل در زنجیره تولید در دنیا حدود 6 درصد و در ایران حدود 12 درصد است، مجموع هزینه ارسال کالا در بازارهای غیررسمی مانند شبکه اتوبوس‌رانی از هزینه ارسال پستی بیشتر است اما چون در آن نوع از تبادل فرستنده و گیرنده هزینه یک سمت را پرداخت می‌کنند مبلغ کم‌تر به نظر می‌رسد.

وی تأکید کرد: کسب و کار پستی استاندارد یعنی کسب و کاری که در آن عملیات حمل و نقل از فرستنده تا گیرنده انجام می‌شود اما کسب و کارهای رقیب پست تنها زنجیره میانی ارسال را انجام می‌دهند و حلقه اول آخر آن‌ها معیوب است، به‌عنوان مثال زنجیره ارسال تعداد زیاد مرسولات که توسط اتوبوس‌رانی جابجا می‌شود معیوب است چرا که یک نفر در مبدأ باید کالا را تحویل اتوبوس‌رانی داده و در مقصد فرد دیگری آن را دریافت کند که بهره‌وری لازم در تبادل کالا را کاهش می‌دهد.

باقری در تشریح برنامه‌های شرکت ملی پست اظهار کرد: توسعه پایگاه مدیریت نشانی مکان محور و اجرای طرح تحول دیجیتال و پیاده‌سازی معماری پلتفرمی کسب و کار شرکت پست در راستای رونق کسب و کار الکترونیکی از برنامه‌های این شرکت در سال 98 است.

مدیرکل پست استان اصفهان در تشریح پروژه پایگاه مدیریت نشانی مکان محور به‌عنوان یک پروژه اقتصاد مقاومتی بیان کرد: برقراری ارتباط سیستمی اطلاعات مکانی کلیه بانک‌های اطلاعاتی کشور و اتصال اطلاعات مکانی بر اساس نقشه‌های شهری و قراری ارتباط برخط برای ارتباطات بین سازمانی از اهداف توسعه پایگاه مدیریت نشانی مکان محور یا همان GNAF (Geo Coded National Address File) است.

فعالیت بیش از هزار واحد پستی در استان اصفهان

وی در ادامه به بررسی وضعیت شرکت ملی پست در استان اصفهان پرداخت و گفت: پست استان اصفهان با 1026 واحد پستی سهمی 7 درصدی از تعداد کل واحدهای پستی کشور را دارد و یکی از استان‌های شاخص در شبکه پستی محسوب می‌شود و درمجموع 52 درصد واحدهای پستی در شهر و 48 درصد در روستا مشغول به فعالیت هستند.

باقری ادامه داد: در استان اصفهان بر اساس شاخص جمعیت به ازای هر 4 هزار و 991 نفر و بر اساس مساحت به ازای هر 102 کیلومترمربع یک واحد پستی داریم، این در حالی است که میانگین کشوری در شاخص‌های جمعیت و مساحت به ترتیب یک واحد پستی به ازای هر 5 هزار و 829 نفر و 115 کیلومترمربع است که نشان می‌دهد در گسترش مراکز عملکرد خوبی داشته‌ایم.

اصفهان بزرگ‌ترین مرکز مبادله کشور پس از تهران

مدیرکل پست استان اصفهان یادآور شد: پست استان با 602 نفر کارکنان سهم 5 درصدی از شبکه پستی دارد که 43 درصد آن‌ها در بخش نامه‌رسانی فعالیت می‌کنند و برای 1060 نفر نیز در بخش غیردولتی اشتغال ایجاد کرده‌ایم، با توجه به موقعیت استان و قرارگرفتن در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب با 10 استان مبادله پستی داریم و بعد از مرکز مبادله تهران بزرگ‌ترین مرکز مبادله کشور به هستیم.

سالی 300 میلیون برای 126 خط ارتباطی

وی اضافه کرد: در حال حاضر 126 خط ارتباطی درون و بیرون استانی داریم و روزی دو بار به هر شهرستان و هر هفته سه بار به هر روستا ارسال کالا انجام می‌شود که برای نگهداری خطوط سالانه 3 میلیارد ریال هزینه می‌کنیم.

باقری بیان کرد: در 6 ماهه اول سال جاری به‌طور میانگین روزانه 28 هزار مرسوله به استان وارد و 34 هزار مرسوله از استان صادر شده که سهم 4.5 درصدی از ترافیک کل کشور را در برمی‌گیرد، تا پایان شهریورماه 5 میلیون و 80 هزار و 215 فقره مرسوله به استان وارد و 6 میلیون و 214 هزار و 586 فقره مرسوله از استان خارج شده که رشد ترافیک 5 درصدی را نشان می‌دهد.

361 فروشگاه خرید اینترنتی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند

مدیرکل پست استان اصفهان پیرامون فروشگاه‌های خرید اینترنتی استان افزود: 361 فروشگاه خرید اینترنتی در استان فعال هستند که تعداد آن‌ها نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش‌یافته و تعداد مرسولات خرید اینترنتی وارده به استان با 226 هزار و 931 فقره نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

روزانه 4 هزار گذرنامه را توزیع می‌کنیم

وی با اشاره به این‌که 92 هزار گذرنامه در 6 ماهه اول سال 98 توزیع شده، عنوان کرد: در ایام منتهی به اربعین روزانه 4 هزار گذرنامه وارد استان می‌شود، هیچ محدودیت زمانی برای توزیع گذرنامه نداریم و نامه‌رسان باید گذرنامه‌های تحویلی را تا پایان همان روز به دست گیرنده برساند، افرادی که به دلیل آدرس غلط یا عدم حضور گذرنامه خود را دریافت نکرده‌اند در شهر اصفهان تا ساعت 18 و در شهرستان‌ها تا ساعت 16 می‌توانند به باجه‌های معطله مراجعه کنند.

باقری تصریح کرد: افتتاح و راه‌اندازی اولین دفتر تخصصی بسته‌بندی صنایع دستی در میدان امام خمینی (ره) در راستای حمایت از تولید داخل، انعقاد تفاهم‌نامه با کمیته امداد امام خمینی در خصوص ایجاد بستر مناسب جهت فروش تولیدات مددجویان و کسب رتبه دوم کشوری در شاخص‌های کیفی از جمله اقدامات این اداره کل در استان اصفهان است.

ارسال چهار کالای استراتژیک استان با تخفیف 50 درصدی

مدیرکل پست استان اصفهان ادامه داد: در راستای حمایت از تولید داخل سرویسی برای ارسال چهار محصول استراتژیک استان اصفهان ایجاد کرده‌ایم و تولیدکنندگان و مردم می‌توانند گز اصفهان، عسل خوانسار، سیب سمیرم و عرقیجات کاشان را با 40 تا 50 درصد تخفیف به سایر نقاط ارسال کنند.

وی در تشریح نحوه نظارت بر محتوای مرسولات پستی بیان کرد: تمام مرسولاتی که از خارج از کشور به داخل و یا بالعکس ارسال می‌شود از فیلترهای گمرک می‌گذرد و توسط اشعه ایکس بررسی خواهد شد، در مرسولات داخلی نیز بسته‌بندی باید در حضور کارمند پست انجام شود و در صورت نیاز بسته‌های پستی باز می‌شود که کشفیاتی نیز از این طریق داشته‌ایم.

باقری در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر ارسال شوکر و اسلحه از طریق یکی از شرکت‌های مشابه پست تأکید کرد: نظارت بر سایر اوپراتورهایی که خدماتی مشابه پست ارائه می‌کنند بر عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و پست نظارتی بر آن شرکت‌ها ندارد.

مدیرکل پست استان اصفهان تصریح کرد: در شرایط فعلی و تا قبل از اجرای طرح تحول در پست این شرکت بسته‌هایی با طول ضلع بیشتر از یک متر را تحویل نمی‌گیرد و محدودیت وزن مرسوله در صورتی که قابل تفکیک نباشد حداکثر 40 کیلوگرم و در صورتی که قابل تفکیک باشد حداکثر 30 کیلوگرم است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار