کاهش تخلفات در حوضه‌آبریز زاینده‌رود نیازمند همکاری همه نهادهاست

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: همکاری همه نهادها و سازمان‌ها به کاهش تخلفات در حوضه‌آبریز زاینده‌رود مانند تصرف و برداشت‌های غیرمجاز منجر می‌شود.

احمدرضا صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جلوگیری از تخلفات مختلف، رفع تصرف و عدم اجازه به برداشت‌های بی‌رویه تنها با تلاش این شرکت میسر نیست و در این راستا دستگاه‌ها بویژه نهادهای نظارتی باید حساسیت و همکاری خود را افزایش دهند.

بر اساس آمار موجود در پنج سال گذشته تاکنون ۲۱۱ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود رفع تصرف و آزادسازی شده است.

وی با بیان اینکه نبود حفاظت موثر در دهه‌های گذشته وضعیت آبی در استان اصفهان را با مشکل روبه رو کرد، ادامه داد: موضوع آب مقوله ای چند وجهی محسوب می‌شود، بنابراین حفظ منابع آبی و استفاده صحیح از آن وظیفه همگان است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: این شرکت در اوایل دهه ۹۰ رویکرد خود را در موضوع حفاظت از منابع آبی تغییر داد و به صورت حرفه‌ای وارد عمل شد و این رویکرد تاکنون همچنان ادامه داشته است.

صادقی اضافه کرد: شناسایی ابعاد مختلف تخلفات و توجیه دستگاه‌های مختلف توانست در حدود نیمه‌های دهه ۹۰ حجم تخلفات در این منطقه را کاهش دهد و رفع تصرفات به صورت گسترده‌تری انجام گیرد.

وی تاکید کرد: اگرچه فشارهای اجتماعی در برخی مقاطع برای جلوگیری از طرح‌های ساماندهی و رفع تصرف‌های غیر قانونی افزایش می‌یابد، اما این شرکت برای پیشبرد اهداف خود که البته سود همگانی را در پی دارد، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره ضرورت انجام استعلام از این شرکت برای کسانی که قصد ساخت و ساز در نزدیکی زاینده‌رود را دارند اشاره کرد و ادامه داد: به غیر از افراد حقیقی، نهادهایی مانند شهرداری‌ها لازم است در این ارتباط با آب منطقه‌ای هماهنگی کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: محدوده‌های مطالعاتی حوضه آبریز زاینده رود به طور کامل رصد شده است و نقشه های هوایی و حدنگاری آن را بطور دقیق در سامانه حدنگاری کشور قرار دادیم تا تفکیک پذیری حوضه برای صدور سند برای دیگر مالکان و جلوگیری از دست اندازی به اموال دولتی و عمومی میسر شود.

زاینده رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است.

حوضه آبریز زاینده‌رود واقع در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری ۳۱ هزار کیلومتر مربع وسعت و بالغ بر ۲۵۰ کیلومتر سرشاخه دارد.همچنین از سال ۱۳۹۵ تاکنون ۴۵ کیلومتر از حریم رودخانه آزادسازی، ۵۰ کیلومتر بستر رودخانه ساماندهی و لایروبی و برای ۵۰ درصد از مسیر رودخانه جاده سازی شده است

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار