انتقال ایدز از طریق سرنگ قند خون غیرممکن است

با سرنگ آزمایش قند، خون از بدن گرفته می‌شود، اما خونی به بدن وارد نمی‌شود

جنجال شیوع اچ‌آی‌وی در روستای چنار محمودی به دلیل آلوده بودن سرنگ آزمایش قندخون در حالی مطرح می‌شود که وزارت بهداشت صراحتا اعلام کرده درباره راه‌های انتقال بیماری در این منطقه هیچ ابهامی وجود ندارد و هیچ اقدام تشخیصی و بهداشتی، واکسیناسیون و غیره مطلقا عامل انتقال بیماری در منطقه نبوده است؛ اما باید پرسید علم پزشکی به ماجرای ایدز چگونه پاسخ می‌دهد، راه‌های انتقال بیماری چیست و نهایتا نیز آیا ایدز درمان دارد؟

دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ‌ انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق سرنگ آزمایش قند خون را غیرممکن دانسته و به ایسنا گفت: به دلیل عدم اطلاع درست از فرآیند و راه‌های انتقال ایدز موضوع لردگان بزرگ شد و مردم ترسیده‌اند. تا جایی که من می‌دانم یک سری افراد در این روستا که از سوی بهورز معاینه شدند، اچ‌آی‌وی مثبت بودند و زن و بچه‌هایشان نیز مبتلا شده‌ بودند. بر همین اساس حدود 28 نفر اچ‌آی‌وی مثبت در یک روستا شناسایی‌شده و به همین دلیل شلوغ شده و گفته‌شده که به دلیل سرنگ آزمایش قند خون انتقال ویروس اتفاق افتاده است.

3 راه انتقال HIV و لا غیر

او با بیان اینکه این افراد باید تحت درمان قرار گیرند، افزود: باید توجه کرد که راه انتقال اچ‌ای‌وی در درجه نخست رابطه جنسی محافظت نشده است. دومین راه نیز استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی است. باید بدانیم که با سرنگ آزمایش قند خون، خون از بدن گرفته می‌شود، اما خونی به بدن وارد نمی‌شود؛ بنابراین اصلا ممکن نیست کسی از این طریق به اچ‌آی‌وی مبتلا شود. درعین‌حال همیشه در تست قند خون از سرنگ یک‌بارمصرف استفاده می‌شود. این در حالی است که در معتادان تزریقی که از سرنگ مشترک استفاده می‌کنند و افراد معتاد هم اقدام به خون بازی می‌کنند؛ یعنی مقداری از خون را می‌کشند و دوباره مواد را تزریق می‌کنند. محرز با تأکید بر اینکه انتقال اچ‌آی‌وی از طریق سرنگ آزمایش قند خون نمی‌تواند اتفاق بیفتد و تاکنون در هیچ کجای دنیا چنین موردی گزارش نشده است، اظهار کرد: راه سوم انتقال از طریق مادر آلوده به اچ‌آی‌وی به جنین است؛ درصورتی‌که بیماری مادر کشف نشود و برایش کنترل‌های لازم انجام نشود، جنین هم آلوده می‌شود، اما اگر مادر تحت درمان قرار گیرد، می‌توان از ابتلای نوزاد پیشگیری کرد. رئیس مرکز تحقیقات ایدز با بیان اینکه برای انتقال ویروس اچ‌آی‌وی جز این سه‌راه، هیچ راه دیگری وجود ندارد، گفت: در منطقه لردگان مردم ترسیده‌اند و ماسک زده‌اند، اما همه این موارد به دلیل ناآگاهی است. او تأکید کرد: در حوزه اچ‌آی‌وی همان درمانی را که همه دنیا انجام می‌دهند، در کشور پیش می‌بریم. اگر بیماران به‌موقع تشخیص داده شوند و تحت درمان قرار گیرند، زندگی نرمالی خواهند داشت. بسیاری از افرادی که شناسایی‌شده‌اند، علائمی از پیشرفت اچ‌آی‌وی را ندارند و در صورت درمان، نه‌تنها از پیشرفت اچ‌آی‌وی جلوگیری می‌شود، بلکه درمان نیز خواهند شد و بیمار می‌تواند زندگی نرمالی داشته باشد. درمان اچ‌آی‌وی خودش نوعی پیشگیری است و اگر سطح ویروس در خون صفر شود، دیگر حتی بیماری از طریق تماس جنسی هم منتقل نخواهد شد.

مردم نگران نباشند

محرز تأکید کرد: مردم نگران نباشند. انتقال ویروس اچ‌آی‌وی در منطقه لردگان به دلیل استفاده از سرنگ قند خون نبوده است. درهرحال آنها تحت درمان قرار می‌گیرند و زندگی نرمالی خواهند داشت. درعین‌حال تأکید می‌کنم که بیماری اچ‌آی‌وی به‌هیچ‌وجه از طریق تماس‌های عادی مانند دست دادن، بوسیدن و حتی گزش پشه منتقل نمی‌شود.

رابطه جنسی محافظت نشده؛ شایع‌ترین راه انتقال اچ‌آی‌وی

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز دراین‌باره اظهار داشت: در پنج سال گذشته با تغییر الگوی اپیدمیولوژی بیماری‌ها در کشور ما، انتقال اچ‌آی‌وی از طریق سرنگ تزریقی مشترک در میان معتادان جایش را به روابط جنسی نامشروع داده و از پنج سال پیش به بعد عمده موارد جدید اچ‌آی‌وی در کشور به دنبال تماس جنسی اتفاق افتاده است؛ بنابراین باید برنامه‌های کشور را به سمتی متمرکز کنیم تا بتوانیم موارد انتقال ایدز به دنبال مقاربت جنسی محافظت نشده را کاهش دهیم. باید حتما به جوانانمان اعلام کنیم که از وسایل پیشگیری استفاده کنند و به مردانی که ازدواج کردند اعلام کنیم که به حریم خانواده احترام گذاشته و خارج از چهارچوب خانواده رابطه جنسی نداشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار