روند افزایشی قیمت نان

درحالی که قیمت نان علی‌رغم برخی اظهارنظرهای گذشته روند افزایشی به خود گرفته است؛ می‌بینیم علی‌رغم اینکه همچنان قیمت نان ورم می‌کند مسئولان مربوطه بجای قبول مسئولیت مشغول پاسکاری و شانه خالی کردن از پاسخگویی به یکدیگر هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزگاری افرادی که قادر به خوردن غذاهای چرب و اعیانی نبودند شکم خود و اهالی منزل را با نان و پنیر یا نان و هرچه در منزل بود پر می‌کردند و از شرمندگی خانواده در می‌آمدند اما امروز چه شده که قشر ضعیف باید برای همان میزان قوت بیشتر تحمل زحمت کنند و تلاش را بیشتر.

می‌گویند اجاره بها، مزد کارگر و هزاران دلیل برای افزایش قیمت نان وجود دارد ولی باز هم، همه به نان و نوایی می‌رسند به جز قشر کم‌درآمد که هم از نان به خاطر گرانی می‌افتد و هم از نوا برای اجبار به کار بیشتر.

در ابتدا بیان شد که افزایش قیمت در بازار نان وجود ندارد و قیمت این نیاز مردم ثابت باقی خواهد ماند. اما بعد از اندکی مشخص شد که تورم به این کالای مردمی هم کشیده شده و قیمت نان نتوانسته خود را از بازار افزایش قیمت‌ها مصون نگه دارد.

بنا به گفته مسئولان در هر استان بسته به شرایط درونی، قیمت نان افزایش پیدا خواهد کرد، اما قیمت، بیشتر از تصور مردمی بالا رفت و بهانه‌ها شامل انواع نان‌ها شد. با توجه به نوع نان میزان افزایش متغیر است، در برخی از نانوایی‌ها حتی بیشتر از 40 درصد افزایش قیمت وجود دارد. البته که در ریاضی هم همین‌گونه است هرچه متغیر‌ها بیشتر شوند سردرگمی‌ها بیشتر خواهد شد. پس در این میان مسئولان نقشی پر‌رنگ‌تر باید بازی و کنترل را بیشتر کنند.

واکنش رئیس سازمان صمت اصفهان به افزایش قیمت "نان"

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره علت افزایش نرخ نان در نانوایی‌های سطح شهر اصفهان اظهار داشت: بحث نرخ نان در کارگروه آرد و نان و تنظیم بازار مطرح شده است و با ارزیابی پارامترهای قیمت تمام شده نان، جلسات کارشناسی متعددی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مختلف عضو این کمیته برگزار شده است.

ایرج موفق تصریح کرد: در برخی انواع نان‌ها بر اساس قیمت کارشناسی افزیش قیمت داشته‌ایم. مردم می‌توانند افزایش غیر متعارف قیمت نان را با شماره 124 بازرسی در میان بگذارند اما در این میان ممکن است با توجه به افزایش نرخ نان برخی از نانوایان قیمت‌ها را سلیقه‌ای تعیین کنند.

وی افزود: عواملی که در پارامترهای افزایش قیمت نان موثر بوده است کارشناسی شده است و به مصوبه تنظیم بازار و کارگروه آرد و نان ابلاغ شده و از طریق حوزه بازرگانی عملیاتی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درباره سهمیه آرد موجود در نانوایی‌ها خاطرنشان کرد: آرد موجود در بازار با 2 نرخ 665 تومان و 900 تومان به صورت یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای توزیع می‌شود و نانوایانی که آرد را با قیمت جدید خریداری کرده‌اند نان را نیز با توجه به مصوبه جدید کارگروه آرد و نان و تنظیم بازار با قیمت جدید به فروش می‌رسانند و این کار قانونی بوده است.

وی ادامه داد: برای قیمت جدید انواع نان سقف و جداولی تعیین شده و این در حالی است که در اصفهان نان کم‌تر از نرخ تعیین شده به فروش می‌رسد.

نرخ نان قیمت آنالیز شده‌ واقعی نیست

رئیس اتاق اصناف اصفهان در رابطه با اقدامات اخیر کمیسیون تنظیم بازار کشور پیرامون قیمت نان، اظهار داشت: باتوجه به افزایش هزینه‌های تمام‌شده‌ قیمت نان و عدم نرخ‌گذاری طی 5 سال گذشته، در نهایت کمیسیون تنظیم بازار و کمیته آرد و نان کشور مصوب کرد که هر استان بنا به فراخور و آنالیز تخصصی قیمت نان، این قیمت ‌را براساس میزانی که هست افزایش بدهد.

رسول جهانگیری افزود: کمیسیون تنظیم بازار و کمیته آرد و نان اصفهان هم تصمیم به افزایش قیمت گرفت و در آخر با انجام کارشناسی‌های ویژه قیمت آنالیز تمام‌شده‌ انواع نان در این کمیسیون‌ها ارائه شد که موارد آنالیز شده به‌دلیل قیمت‌های بسیار زیاد اصلاً قابل اجرا نبود، نهایتاً حداقل‌ها در نظر گرفته شده و افزایش 14.5 تا 40درصدی نان ابلاغ شد که قانونی بوده و مورد تایید بازرسان تغییرات وزارت صنعت و معدن و بازرسی اصناف ‌هم هست.

وی علت افزایش قیمت نان ‌را بالا رفتن هزینه‌های جانبی دانست و گفت: علت افزایش‌ قیمت نان، افزایش هزینه‌های جانبی ازجمله اجاره‌بها، هزینه‌های عوامل انرژی، بیمه‌ و حقوق کارگران و سایر موارد بوده ‌است که همه‌ این موارد لحاظ شده ولی بازهم قیمت تمام شده‌ نان، قیمت آنالیز شده‌ واقعی نیست و فقط حداقل‌ها در نظر گرفته شده است.

رئیس اتاق اصناف اصفهان از افزایش متفاوت قیمت انواع نان خبر داد و گفت: در نان‌های یارانه‌پز مانند نان تافتون افزایش 40 درصدی و در قسمت آزادپز مانند نان بربری و سنگک افزایش قیمت 14.5 درصدی صورت گرفته است.

وی با اشاره به نارضایتی نانوایان تصریح کرد: به‌دلیل اینکه شرایط و وضعیت مردم‌ هم درنظر گرفته شده‌ است، آرامش نسبی را بین نانوایان برقرار کرده‌ایم اما قیمت تمام ‌شده برای نانوایان بیشتر از این بوده و برای درنظر گرفتن شرایط مردم، از حق نانوایان کم شده‌ است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار