منتقد سینما : «زیرخاکی» با زیرلایه طنز منتقل کننده نکات مهمی است

علی زادمهر گفت: آثاری همچون «زیرخاکی» در زیر لایه داستان و ماجرا‌های خنده‌دار خود تلاش می‌کنند تا پیام‌های مهمی را به مخاطب منتقل کنند.

منتقد سینما : «زیرخاکی» با زیرلایه طنز منتقل کننده نکات مهمی است

این روز‌ها از شبکه اول سیما فصل دوم مجموعه تلویزیونی «زیر خاکی» در حال پخش است و توانسته مخاطبین خوبی جذب کند. معمولا وقتی سریالی در فصل اول به موفقیت می‌رسد ساخت فصل دوم آن بسیار سخت‌تر از فصل اول آن است، از همین رو تعداد سریال‌هایی که توانسته‌اند در چند فصل به موفقیت خود ادامه بدهند، بسیار کم هستند؛ و می‌توان به سریال‌هایی همچون «نون خ»، «پایتخت» و «زیرخاکی» اشاره کرد.
علی زادمهر روزنامه نگار، منتقد و فعال سینمایی پیرامون فصل دوم سریال «زیرخاکی» گفت: سریال «زیرخاکی» فصل اول را با قدرت به پایان رساند و به درستی در فصل دوم با فضای روز و داستانی معاصر به سراغ ماجرا‌های جدید در ادامه قصه پیشین رفت. نکته‌ای که باعث می‌شود تا برخی سریال‌ها همچون «زیرخاکی» و «نون خ» از سایر سریال‌های طنز متمایز شوند نوع طراحی فضای کمدی آنهاست که بسیار خوب با رعایت خط قرمز‌ها و اصول فرهنگی - اعتقادی کار‌ها آماده شده است.
وی در همین راستا ادامه داد: این آثار در زیر لایه داستان و ماجرا‌های خنده‌دار تلاش می‌کنند تا غیرمستقیم پیام‌های مهمی را منتقل کنند به طور مثال فصل سوم «نون خ» توانسته بود به خوبی مباحثی همچون لزوم حفظ بیت المال، مردم‌داری و دینداری را مطرح کند. سریال «زیرخاکی» نیز توانسته چنین مضامینی را در زیر لایه داستان خود به خوبی نشان دهد.
زادمهر پیرامون نکات ویژه سریال «زیرخاکی» تاکید کرد: نکته‌ای که سریال «زیرخاکی» به خوبی به آن پرداخته نشان دادن دو خط انحراف است که برای کشور و جامعه ضرر زیادی دارند و به نوعی دو لبه یک قیچی هستند آنچه کشور ما همیشه از آن آسیب دیده حضور افراد نفوذی است. گاهی اوقات برخی انسان‌ها دلسوز کشور و انقلاب هستند، اما آن کیاست لازم را ندارند و به سادگی فریب می‌خورند. برخی افراد سودجو این نقطه ضعف را یافته و به طرق مختلف از آن‌ها سوء استفاده می‌کننده نمونه بارز این موضع در سریال تلویزیونی «زیرخاکی» به خوبی به تصویر کشیده شده است.
وی درباره بازی‌های بازیگران در فصل دوم «زیرخاکی» اظهار داشت: پژمان جمشیدی بازیگری که امروز کاملا به عنوان یک کمدین اثبات شده توانسته نقش یک آدم ساده لوح که نیت خوبی دارد، اما زیرکی لازم را ندارد را ایفا کند و بیننده دائم سو‌ء استفاده‌هایی که از او می‌شود را می‌بیند. گروه دومی که این سریال به آن پرداخته افرادی هستند که در ظاهر همه مسائل را رعایت می‌کنند، اما در باطن نفوذی هستند.
این منتقدر سینما در همین راستا خاطرنشان کرد: نماد این گروه در سریال، شخصیت اسکندر است شخصی که تا دیروز بله قربان‌گوی حکومت پهلوی بوده و حالا که رژیم عوض شده لباس یک فرد انقلابی را پوشیده و با نفوذ در دستگاه‌های مختلف دولتی و با حفظ ظاهر، منویات خود را پیش می‌برد. هر دوی این افراد برای جامعه بسیار مضر هستند به نظر می‌رسد باید افراد نفوذی را در هر جایی شناسایی کرد و برای شناسایی این افراد باید زیرکی خاصی داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار