سند 2030 در آموزش‌وپرورش هیچ جایگاهی ندارد

جوهره و چکیده سند تحول بنیادین، تبدیل مدرسه به پایگاه تربیتی است

مینا عباسپور| «اگرچه در برخی واحدهای آموزشی کم لطفی شده و به سند 2030 پرداخته‌اند اما با قاطعیت اعلام می‌کنیم این سند هیچ جایگاهی در آموزش‌وپرورش ندارد و ما تنها در مسیر تحقق سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش قدم برمی‌داریم.»

روز گذشته محمد اعتدادی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در نشستی با اصحاب رسانه با بیان این مطلب بار دیگر به تأکید این سازمان بر اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اشاره داشت. یکی از مهمترین اسناد تدوین‌شده در حوزه تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است؛ این سند کامل‌ترین سند و نقشه راه آموزش‌وپرورش به شمار می‌رود که با مشارکت بسیاری از دغدغه مندان و اندیشمندان و متفکران حوزه تعلیم و تربیت تدوین و در 36 صفحه و شش زیر نظام، ابلاغ و شروع به کار کرده است، برنامه اجرایی آن در سند ششم توسعه مورد توجه قرارگرفته و اجرای آن به همت مسئولان و فرهنگیان برمی‌گردد. سند تحول در 36 صفحه شامل هشت فصل است که کلیدواژه‌های مختلف در آن تعریف و گزاره‌های بخش‌های مختلف در راستای نظام تعلیم و تربیت تبیین می‌شود، بیان اهداف و راهبردهای سند و ذکر هدف‌های عملیاتی و در نهایت چارچوب نظام آموزش‌وپرورش ازجمله بخش‌های است که در سند تحول مورد توجه است. همچنین سند تحول شش ساحت دارد و تنها بر مبانی ایدئولوژی بسنده نکرده است، ساحت‌های آن عبارت‌اند از ساحت تربیت دینی و اخلاقی، ساحت سیاسی و اجتماعی، ساحت تربیت علمی و فناوری، ساحت اقتصادی و حرفه‌ای، ساحت هنری و زیبایی‌شناختی و در نهایت ساحت زیستی و برنامه‌ریزی؛ هرکدام از این شش ساحت نشان از نگاه کامل سند در عرصه‌های مختلف دارد.

چرخش از مدرسه حافظه محور و منجمد به مدرسه کارآمد و پویا

بر همین اساس اعتدادی بنای عملکرد این سازمان را تحقق سند تحول بنیادین عنوان کرد و در مورد عملکرد آموزش‌وپرورش استان اصفهان در سال تحصیلی جاری اظهار داشت: امروز آموزش‌وپرورش استان اصفهان نقشه راه خود را اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش قرار داده و تربیت تمام ساعتی در دستور کار ماست چرا که مطالبه جامعه از ما اجرای این سند است که مهمترین مؤلفه آن چرخش‌های تحول‌آفرین خواهد بود. او درباره این چرخش‌ها توضیح داد: چرخش از دیدگاه سنتی یعنی اینکه مدرسه‌ای که صرفا مکان آموزشی حافظه محور و منجمد بوده به محل کسب تجربه‌های تربیت تبدیل‌شده و مدرسه‌ای کارآمد و پویا باشد. درواقع روح حاکم بر سند تحول اعتقاد دارد باید مدال را بر گردن دانش‌آموزشی انداخت که به دنبال گرفتن مسئولیت اجتماعی در مدرسه است. اعتدادی تصریح کرد: جوهره و چکیده این سند تبدیل مدرسه به پایگاه تربیتی است و بر این اساس استلزامات و ویژگی‌ها را به دانش‌آموز می‌دهد که به فردی متدین، انقلابی و وطن‌پرست تبدیل شود. تمام هدف این سند اینهاست و ما به دنبال رسیدن به این چکیده با مؤلفه‌هایی که اشاره شد هستیم. او افزود: اگرچه در اثر کم لطفی در برخی واحدهای آموزشی به سند 2030 پرداخته شد اما اعلام می‌کنم این سند هیچ جایگاهی در آموزش‌وپرورش ندارد و ما تنها در مسیر تحقق سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش قدم برمی‌داریم.


روح حاکم بر سند تحول اعتقاد دارد باید مدال را بر گردن دانش‌آموزشی انداخت که به دنبال گرفتن مسئولیت اجتماعی در مدرسه است


خط قرمز ما کلاس بدون معلم بود

او در ادامه اظهار داشت: در مهرماه سال جاری 56 هزار نیروی فرهنگی کار تعلیم و تربیت بیش از 920 هزار دانش‌آموز را در تمام مقاطع در 7 هزار و 40 واحد آموزشی و بیش از 37 هزار کلاس درس آغاز کردیم. همان‌طور که قبلا اشاره شده بود با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه بودیم به‌این‌ترتیب که بیش از 12 هزار و 700 کسری نیرو کار مضاعفی را می‌طلبید و این نیاز به انجام اقدامات مؤثر برای شروع مهرماه داشت که در ادامه توانستیم با اتخاذ تدابیر و سیاست‌های مناسب بر اساس قانون از پتانسیل دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 نیروهای خرید خدمت و حق‌التدریس به همراه بازنشستگان شاغل و سرباز معلمان و نیز جذب نیروهای آموزشیار سوادآموزی بهره گرفته و این چالش بزرگ را با تمام سختی‌هایی که داشت پشت سر بگذاریم تا اکنون بتوان با جرئت و صراحت گفت که با وجود کاستی‌های موجود هیچ کلاسی در مهرماه بدون معلم تشکیل نشد. کلاس بی معلم خط قرمز ما بود که به لطف خدا و همت همکاران مشکل آن برطرف شد.

بهره‌برداری از 93 پروژه ساختمانی در طول مهر 98

اعتدادی اظهار داشت: در استان اصفهان که به‌زعم همه برخوردار است، در آموزش‌وپرورش بویژه در حوزه نیروی انسانی و فضای فیزیکی نواقص و کمبودهای شدید وجود دارد اما توانستیم هم مسئله نیروی انسانی را مدیریت کرده و هم در زمینه فضای فیزیکی برنامه‌ریزی بهره‌برداری از 93 پروژه آموزشی و پرورشی را انجام دهیم که از ابتدا تا انتهای مهرماه جاری تکمیل می‌شود. این پروژه‌ها شامل 482 کلاس درس و 57 واحد آموزشی است که سالن ورزشی، نمازخانه، کتابخانه و سایر فضاها را شامل می‌شود. او افزود: در آموزش‌وپرورش استان 13 مدرسه کانکسی وجود دارد که 12 تا در فریدون‌شهر و یک مورد آن در چادگان بود و مدارس خشت و گلی نیز به‌طورکلی در استان حذف‌شده‌اند. در حال حاضر 39 مدرسه سنگی وجود دارد که با کمک سازمان نوسازی مدارس آنها را نیز از رده خارج خواهیم کرد. این در حالی است که تاکنون 11 مورد از این مدارس را از سیستم حذف کرده و دانش‌آموزان آن را به مدارس دیگر منتقل کردیم. این مدارس نیز در فریدن، سمیرم، کاشان و چادگان واقع‌شده‌اند. اعتدادی تأکید کرد: در سال جاری تمام مدارسی که علمک گاز درب آن وجود داشت در طول 3 ماه تابستان گاز کشی کرده و به بخاری گازی تجهیز کردیم. در نهایت ماه مهر با تمام این نارسایی و مشکلات به‌ویژه در حوزه نیروی انسانی آغاز شد و جریان عظیم و ظرفیت بزرگ شکل گرفت که بر اساس آن توانستیم خانواده‌ها را از دغدغه کسری نیرو مدارس فارغ کنیم. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش نیازمند تعامل دستگاه‌های دیگر است، اظهار کرد: در ۴۱ ناحیه و منطقه آموزشی مشکلات آموزش‌وپرورش را در حوزه آموزشی و فیزیکی برطرف کردیم و در سطح استانی و ملی کمبود نیروی آموزش‌وپرورش را جزء اولویت‌های جلسات مسئولین استانی و کشوری قرار دادیم تا این معضل را کاهش دهیم. هم‌چنین در هشت ماه گذشته قریب به ۸۰ درصد وقت‌ خود را صرف تأمین نیروی انسانی آموزش‌وپرورش کردیم و وزارت آموزش‌وپرورش متعهد شد اختصاص نیروها برای پنج استان به‌طور ویژه‌تر انجام شود و مطابق سهمیه‌بندی نیروها در سال‌های آینده استان اصفهان جزو این لیست قرار می‌گیرد. اعتدادی تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ آمار بازنشسته‌ها افزایش می‌یابد و با تخصیص نیرویی که صورت می‌گیرد، کمبود نیروی انسانی آموزش‌وپرورش جبران خواهد شد همچنین در مورد رتبه‌های کنکور باید گفت صداوسیما معمولا رتبه یک تا 10 را اطلاع‌رسانی می‌کند اما در مجموع قبولی‌ها جایگاه اصفهان در کنکور سراسری رتبه سوم است و از نظر شاخص‌های ارزیابی مشکلی نداریم. ضمن اینکه شهرستان آران و بیدگل در کنکور رتبه دورقمی کسب کرد و اصفهان در رتبه‌های دورقمی کنکور جایگاه بسیار خوبی داشته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار