کاهش ۱۴ درصدی زیان ذوب آهن در سال ۹۵

روند زیان دهی ذوب آهن اصفهان که از سال ۱۳۹۱ آغاز شده بود، سال گذشته متوقف شد و بر پایه بیانیه این شرکت «انتظار می رود در سال ۱۳۹۶ بهبود نسبی حاصل شود».

کاهش ۱۴ درصدی زیان ذوب آهن در سال ۹۵

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز سه شنبه یکی از سایت های خبری گزارشی با تیتر «ضرر و زیان بی سابقه ذوب آهن در ۱۵۰۰ روز گذشته» منتشر کرد.
روز گذشته (چهارشنبه) ذوب آهن اصفهان در بیانیه ای به این گزارش واکنش نشان داد و جزییات عملکرد خود را منتشر کرد.
به گزارش تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، ذوب آهن اصفهان در بیانیه خود نوشت: در چند سال گذشته به دلیل تحریم های بی سابقه، کشور با مشکلات زیادی روبرو شد که شرایط برای ذوب آهن اصفهان به دلیل استفاده از انرژی زغال سنگ سخت تر بود؛ زیرا زغال سنگ سهم مهمی در هزینه های انرژی و هزینه تمام شده تولید فولاد به روش کوره بلند دارد.
هزینه انرژی تامین شده از برق و گاز در صنایع فولاد مشابه، به دلیل قیمت مناسب داخلی، کمتر است.
این شرکت رکود ساخت و ساز مسکن در سال های گذشته را بر کاهش فروش محصولات ذوب آهن اصفهان شامل مقاطع فولادی، تیر آهن، میلگرد و... موثر ارزیابی کرد و افزود: بخش زیادی از بدهی ها و زیان انباشته این شرکت ناشی از بهره های بانکی است؛ در سال های گذشته تسهیلات گرفته می شد و باید تامین و پرداخت آنها از محل فروش صورت می گرفت اما به دلیل رکود بازار و فروش نامناسب داخلی این امکان تاکنون فراهم نشده است.
«بررسی صورت های مالی پنج سال گذشته ذوب آهن اصفهان گویای این است که شرکت زیان انباشته چهار هزار و ۷۱۷ میلیارد ریالی خود را در سال ۱۳۹۲ با رشد سود عملیاتی ۲.۹ برابری نسبت به سال ۱۳۹۱، به یک هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال کاهش داد اما در پایان سال ۱۳۹۲ و همزمان با رکورد مسکن، تحریم های ظالمانه، دامپینگ های چین و ترکیه و همچنین کاهش قیمت جهانی فولاد، با افت شدید قیمت ها به میزان ۳۰ درصد روبرو شد».
بر پایه این بیانیه، این شرکت در سال ۱۳۹۳ با وجود آنکه حاشیه سوددهی بالاتری نسبت به ۱۰ سال گذشته را در ازای هر تن محصول تجربه می کرد به دلیل مشکل نقدینگی و اخذ وام های دارای سود بالا با هزینه های بالای مالی روبرو شد و زیان انباشته روند صعودی به خود گرفت.
از این سال با وجود رکود حاکم بر بازار برای حفظ منافع معادن و اشتغال نزدیک به ۱۶ هزار نفر مستقیم و ۱۴۰ هزار نفر غیرمستقیم، روند تولید این شرکت با جدیت ادامه یافت اما ۱۱ هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال زیان تحمیل شد.
ذوب آهن اصفهان در این بیانیه افزود: در سال ۱۳۹۵ با تدابیر صورت گرفته مانند افزایش صادرات، روند زیان کنترل و ۱۴ درصد از آن کاسته شد. در همین سال بهای زغال سنگ با هدف حمایت از معادن ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد. در هر حال روند زیان شرکت در سال ۱۳۹۵ متوقف شد و انتظار می رود در سال ۱۳۹۶ بهبود نسبی حاصل شود.
«اکنون با برنامه ریزی های صورت گرفته و با وجود بسیاری از محدودیت های کنونی در بازارهای جهانی، بخش مهمی از تولیدات شرکت به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی صادر می شود؛ در حالی که در سال ۱۳۹۵ بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات این شرکت صادر شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ رشد ۱۰۰درصدی را نشان می دهد».
بر پایه اعلام ذوب آهن اصفهان، امسال صادرات بیش از یک میلیون تن از تولیدات شرکت برنامه ریزی شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار