کارشناسان: حوزه فرهنگی و اجتماعی اصفهان نیازمند نقشه راه است

مسائل اجتماعی و سیاسی نباید تبدیل به مباحث امنیتی شود، نبود نقشه راه مشخص برای غلبه بر مشکلات فرهنگی و اجتماعی از جمله چالشی است که به اعتقاد کارشناسان حاضر در جلسه شورای مشورتی توسعه پایدار اصفهان با موضوع نقش مباحث فرهنگی در توسعه پایدار به شدت احساس می‌شود و به عنوان واقعیت پذیرفت و باید چاره ای برای حل آن یافت.

توسعه پایدار (Sustainable development) مفهومی است که به واسطه پیامدهای منفی محیط زیستی و اجتماعی ناشی از رویکردهای توسعه یک جانبه اقتصادی بعد از انقلاب صنعتی و تغییر نگرش بشر به مفهوم رشد و پیشرفت پدید آمد، این مفهوم تلاش دارد که با نگاهی جدید به توسعه، اشتباهات گذشته بشری را تکرار نکند و توسعه ای همه‌جانبه و متوازن را رقم بزند.

این مقوله فرایندی است که آینده‌ای مطلوب را برای جوامع بشری متصور می‌شود که در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظام‌های حیاتی، نیازهای انسان را برطرف می‌سازد، هدف توسعه انسانی پرورش قابلیت‌های انسانی محسوب می‌شود. توسعه پایدار به عنوان یک فرایند در حالی که لازمه بهبود و پیشرفت است، اساس بهبود وضعیت و رفع کاستی‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع پیشرفته را فراهم می‌آورد و باید موتور محرکه پیشرفت متعادل، متناسب و هماهنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمامی جوامع و به ویژه کشورهای در حال توسعه باشد.

رخی جامعه شناسان، فرهنگ را با عنوان نیروی عمده ای تعریف می‌کنند که عناصر گوناگون جهان اجتماعی یا به تعبیر خودشان نظام کنش را به هم متصل می سازد، فرهنگ این قابلیت ویژه را دارد که دست کم تا حدی به بخشی از نظام های دیگر تبدیل شود.

به باور کارشناسان این بخش توسعه عرصه های گوناگون جامعه بدون توسعه فرهنگ نه می تواند مدوام و پایدار باشد و نه می تواند در جهت خودشکوفایی و تکامل انسانی موثر واقع شود، در دهه های اخیر دولتمردان و برنامه ریزان در سراسر دنیا به این نتیجه رسیدند که تنها با توجه به مقوله فرهنگ و توسعه فرهنگی است که می توان زمینه توسعه دیگر بخش های جامعه را فراهم آورد.

آسیب های خانواده و کاهش درجه پایداری و استحکام آن یکی از مشکلات اصلی جامعه است که در سال های اخیر مورد توجه پژوهشگران، سیاستگذاران و مدیران اجتماعی واقع شده است، بسیاری از مسائل جامعه را به خوبی مدیریت کرد و از رشد و گسترش آن جلوگیری به عمل آورد.

استان اصفهان نقشه راه برای حل آسیب‌های اجتماعی ندارد

در همین ارتباط هشتمین شورای مشورتی توسعه پایدار استان اصفهان روز پنجشنبه با موضوع نقش مباحث فرهنگی در توسعه پایدار با حضور اعضا در محل استانداری برگزار شد.

استاندار اصفهان در این نشست با تاکید بر توجه هرچه بیشتر به موضوعات فرهنگی و اجتماعی اظهارداشت: مسایل اجتماعی و سیاسی نباید تبدیل به مسایل امنیتی بشوند، زیرا در این صورت شرایط حل آنها سخت و حتی غیر ممکن می‌شود.

عباس رضایی ادامه داد: نبود نقشه راه مشخص برای غلبه بر مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی در این استان به شدت احساس می‌شود و این را باید به عنوان واقعیت بپذیریم.


وی تصریح کرد: نگاه واقع گرایانه به آسیب‌های اجتماعی مانند تَن فروشی، اعتیاد، طلاق و مباحثی از این دست، ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود و در این ارتباط باید دیدگاه علمی به آن‌ها داشت.

استاندار اصفهان بر ایجاد کمیته ای با مسوولیت جامعه شناسان دانشگاه اصفهان با مدیریت شهلا آکوچکیان روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه برای بررسی آسیب‌های یاد شده بویژه روسپیگری تاکید کرد.

مسوولان برای حل مسایل اجتماعی نگاهی به سایر ملل جهان بیندازند

یک تحلیلگر اجتماعی و سیاسی در این نشست با اشاره به تقدم پیشگیری نسبت به درمان در موضوعات اجتماعی و فرهنگی، گفت: هرچه به درمان متمرکز شویم، اما برنامه ای برای پیشگیری نداشته باشیم در طرح‌ها و در رفع مشکلات موفق نخواهیم شد.

عبدالحسین ساسان تصریح کرد: مسوولان کشور باید نگاهی به سایر نقاط جهان بکنند که ملل دیگر چه کارهایی برای امور فرهنگی و اجتماعی مردم داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به موضوعات مرتبط با آسیب‌ها همچون مواد مخدر و اعتیاد باید نگاه علمی داشت در غیر اینصورت مشکلات هر روز بیشتر و فراگیر تر می‌شود.


حسن قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان در این نشست گفت: تشکیل کارگروه و ارایه راهکار باید بصورت علمی و تخصصی باشد، اما متاسفانه شاهد هدررفت منابع و حل نشدن موضوعات در کشور بوده ایم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در این جلسه با تاکید بر داشتن نگاه علمی و خرد محور به جای احساسی برای عبور از معضلات، اظهارداشت: آسیب‌های اجتماعی مانند تَن فروشی در تمامی کشورها وجود دارد، اما رویکرد مسوولان برای حل آن باید منطقی و کارشناسانه باشد.

نعمت الله اکبری اضافه کرد: عدم نگاه علمی و زیرساختی به این مسایل باعث رخ دادن عوارضی فراگیرتر در صحنه اجتماع خواهد شد و حل آن‌ها را سخت تر خواهد کرد.

آموزش مهارت ها، نقش اساسی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست بر ضرورت توجه به آموزش اشاره و تصریح کرد: این امر باید در دوران ابتدایی و در مدارس نهادینه شود و ما مسایل اجتماعی را به فرزندان بیاموزیم.

شهلا آکوچکیان با تاکید بر آموزش درست و اصولی اضافه کرد: آموزش‌های مهارت‌های اجتماعی در دنیای امروزی بسیار مهم است، ولی در کشورمان کمتر به آن بها داده شد.

وی ادامه داد: شاید بجای ساخت مسجد و حسینه باید جای مراکز فرهنگی و اجتماعی ساخت تا فقر فرهنگی موجود تا حدی جبران شود.


استاندار اسبق و عضو شورای مشوری توسعه پایدار استان اصفهان در این جلسه اظهارداشت: متاسفانه در هر دوره ای برنامه‌های مقطعی و دوره ای، کاری از پیش نبرده و با وجود سال‌های سال کشور در این عرصه نتوانسته سربلند باشد.

رسول زرگرپور ادامه داد:کار علمی چند وجهی و پخته در این زمینه نیاز است تا راه حل‌های کاربردی را بتوان شناسایی و اجرا کرد.

استاندار اسبق و عضو شورای مشورتی توسعه پایدار استان اصفهان در این نشست گفت: برخورداری از نگاه همه جانبه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی امری ضروری به شمار می‌رود.

سید محمود حسینی اضافه کرد: معتقدم یک خلا جدی در موضوع نشاط و شادی در اصفهان وجود دارد و همین امر می‌تواند زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی باشد.

منبع ایرنا
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار