توقف شیب نزولی بستری در کشور/ ثبت رکوردهای تازه مرگ در ۳ استان + نقشه و نمودار

حسن روحانی ابتدای هفته درحالی سخن از بهبود اوضاع همه‌گیری کرونا گفت که تنها دو روز بعد یکباره تغییر جهت آمارها ثابت کرد آتش زیر خاکستر ویروس منحوس آنهم با نوع جهش یافته هندی همچنان شعله‌ور است.

توقف شیب نزولی بستری در کشور/  ثبت رکوردهای تازه مرگ در ۳ استان + نقشه و نمودار

بررسی‌های آماری روی کاغذ تا همین چند روز قبل حکایت از ادامه روند نزولی همه‌گیری کرونا در پیک‌چهارم داشت و برخی از مسئولان ابراز خرسندی از این روند کردند؛ اما تغییر معنادار آمارها در کنار واقعیت‌های منتشر شده از سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر نشان می‌دهد ویروس منحوس با نوع جهش یافته هندی همچنان مشغول یکه‌تازی است.
ثبت رکوردهای تازه در استان‌های یاد شده بخصوص در افزایش قابل توجه موارد بستری و البته مرگ و میر ناشی از کرونا نشان می‌دهد کشور در آستانه بحرانی تازه به نام پیک پنجم کرونا با نوع جهش یافته ویروس هندی است، ویروسی که در چند ماه گذشته در خواستگاهش یعنی سرزمین عجایب صدها هزار نفر را به کام مرگ کشید و درصورت تثبیت در کشورمان بدون تردید می‌تواند عامل ایجاد یک اتفاق تراژیک در دوره همه‌گیری کرونا باشد.
کارشناسان بهداشت درمان دراین زمینه هشدار می‌دهند درصورتی بی‌توجهی مسئولان مربوطه به خطرات تثبیت ویروس هندی در ایران قطعا چالش‌های بسیار بزرگترین نسبت به پیک چهارم خواهیم داشت و رسیدن امار مرگ و میر به سطوح بیشتر از 1000 نفر در روز دور از انتظار نیست و البته این‌بار مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نمی‌توانند ادعا کنند مثل آغاز پیک قبلی غافلگیر شده‌اند.
این گروه تاکید دارند از ابتدای سال جاری با شکل‌گیری بحران در هندوستان با ویروس جهش یافته بارها هشدار داده شده که مراودات مرزی و البته دریایی می‌تواند پاشنه آشیل بروز بحران در ایران باشد بخصوص اینکه در شرق ایران مرزها با کشور پاکستان و افغانستان همواره فعال بوده و تردد‌های مرزی در این دوره ادامه داشته است و هرچند مسئولان مرزی خبر از غربالگری مسافران دادند اما بازهم دیدم که ویروس خود را به ایران رساند و اکنون در نوار جنوبی و جنوب شرقی ایران فعالیت قابل توجهی دارد.
به‌هرحال فارغ از این اظهار نظر کارشناسان به تایید سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روند نزولی همه‌گیری در پیک چهارم متوقف شده در مقایسه تعداد بیماران سرپایی شاهد افزایش 4 درصدی نسبت به هفته گذشته بوده‌ایم.
سیما لاری همچنین درباره کانون‌های جدید بیماری در کشور تصریح کرد: هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، هرمزگان، بوشهر و یزد دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بوده‌ و این روند می‌تواند زنگ خطری برای مناطق همجوار باشد.

لاری در ادامه افزود: نمودار موارد بستری شدگان کووید 19 در استان سیستان و بلوچستان همچنان با شیب تندی رو به افزایش است، به طوری که میزان بروز موارد مثبت بستری در این استان برای اولین بار طی یک سال گذشته به میزان متوسط کشور رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: همچنین در هفته‌ای که گذشت، استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

دکتر لاری بیان کرد: طبق آخرین گزارش‌های واصله، استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، همدان، آذربایجان‌غربی‌ و ایلام دارای کمترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.
مناطق ییلاقی و پایتخت در خطر بالقوه
در همین حال، کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به اهمیت جلوگیری از جابه‌جایی جمعیت در شرایط فعلی تاکید دارند مسئولان مربوطه باید نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند، چون براساس شواهد بین‌المللی میزان سرایت‌پذیری ویروس جهش یافته جدید بسیار بالاتر از گونه‌های قبلی بوده و هر فرد بیمار که در کانون جمعیتی قرار گیرد قابلیت انتقال بیماری به 8 تا 12 نفر را دارد که این روند تصاعدی موارد بستری در یک بازه زمانی 14 روزه را ایجاد می‌کند.
این گروه معتقدند تعطیلی مدارس و البته گرمای هوا در بسیاری از مناطق بخصوص شهرستان‌ها باعث شده تا مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا از جمله سواحل شمال و جنوب کشور در صدر مقاصد قرار داشته باشند و همین نکته می‌تواند مشکلات را دو چندان کند چون براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت اتفاقا در این مناطق شاهد کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته‌ایم.
البته گفته این گروه از کارشناسان بهداشت و درمان دور از واقعیت نیست چون علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز دقیقا به همین موضوع اشاره کرده و پایتخت را به دلیل حجم بالای تقاضای سفر یکی از مناطق بالقوه آلودگی معرفی کرده که درصورت بروز همه‌گیری با ویروس جهش یافته هندی یا همان دلتا نتایج متفاوتی نسبت به پیک قبلی را تجربه می‌کند.
هرچند زالی با اشاره به نوع جهش یافته دیگری از ویروس دلتا که از آن به عنوان دلتا پلاس یاد می‌شود
بستری 95 بیمار جدید کرونایی در استان کرمان
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، از 23 شهرستان استان کرمان، 5 شهرستان بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان در وضعیت قرمز، 7 شهرستان راور، کوهبنان، انار، فهرج، ریگان، نرماشیر و رابر در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.
مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 485 مورد است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 248 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 33 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 136 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 35 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 33 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 95 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 23 هزار و 263 مورد رسیده است.
وی به فوت 6 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 91 نفر رسیده است.
شفیعی تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار