پیاده روی بزرگ اربعین در اصفهان

محمدرضا رجالی گفت: آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) اصفهان از سال ۱۳۷۵ تاکنون میزبان عاشقان امام حسین(ع) است که در روز اربعین با حرکت خودجوش با پای پیاده از میدان لاله اصفهان خود را به این آستان مقدس می رسانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ، «محمدرضا رجالی» در نشست خبری با اشاره به تجمع صدهزار نفری اربعین حسینی در آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) گفت: تمدن اسلامی در طی سال ها دستخوش تغییراتی شد که واقعه کربلا جلوی آن جریان انحرافی را گرفت و بعد از آن جریان اربعین در ماندگاری تمدن اسلامی و حسینی نقش کلیدی ایفا می کند.

عضو هیات امنای آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) افزود: پیاده روی بزرگ اربعین حسینی به عنوان بزرگترین حرکت خودجوش مردمی با همکاری دو کشور ایران و عراق هر سال با استقبال بیشتری برگزار می شود و این در حالی است که این برنامه با سانسور شدید خبری در کل دنیا مواجه است.

رجالی افزود: از 23 سال گذشته تا کنون عاشقان امام حسین(ع) با حرکت خودجوش و نمادین از میدان لاله اصفهان به سمت آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) معروف به شاه کرم با پای پیاده حرکت می کنند.

وی با اشاره به برگزاری بیش از 50 مراسم رسمی در طول سال در این آستان مقدس خاطر نشان کرد: از سال 1375 مراسم اربعین حسینی به عنوان برنامه شاخص این مجموعه فرهنگی و مذهبی هر ساله با اسقبال و مشارکت گسترده مردم برگزار می شود.

عضو هیات امنای آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) با اشاره به همکاری 20 نهاد رسمی در برگزاری این تجمع بزرگ حسینی گفت: برگزاری برنامه پیاده روی و عزاداری اربعین حسینی در امامزاده جعفر(ع) شامل دو مقوله مهم است. مباحث نرم افزاری به عنوان اولین موضوع مهم که در برگیرنده مباحث فکری و زیرساخت های اعتقادی پیرامون موضوع اربعین است و مقوله دوم خدمات سخت افزاری جهت برگزاری این مراسم است که به عهده خود مردم گذاشته شده است و آستان مقدس نیز با برگزاری جلسات متعدد با دستگاه های امنیتی،‌ نیروهای نظامی و انتظامی، استانداری،‌ فرمانداری، اورژانس‌،‌ آتش نشانی،‌ حمل و نقل درون شهری و شورای تامین استان با برنامه ریزی های لازم مقدمات و زیرساخت های مناسب جهت رفاه حال زوار را فراهم آورده اند.

رجالی یادآور شد:‌ بر اساس آمار سال های گذشته،‌ تعداد شرکت کنندگان در این تجمع عظیم قریب به 100 هزار تا 180 هزار نفر بوده که به‌صورت متراکم از ساعت 6 صبح تا غروب آفتاب در محل آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) حضور پیدا می کنند که بخش اعظمی از آن‌ها را بانوان به خود اختصاص می‌دهند.

استقرار مواکب در طول مسیر

عضو هیات امنای آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) با اشاره به استقرار موکب های پذیرایی در طول مسیر پیاده روی زوار در اتوبان فرودگاه اصفهان خاطر نشان کرد: در بیش از 20 نقطه در طول مسیر راهپیمایی و اغلب در خروجی روستاها موکب های مردمی به صورت خودجوش به زوار خدمات رسانی می کنند و به منظور حفظ امنیت جاده ای با هماهنگی اداره راه،‌ محل استقرار موکب ها به خصوص موکب های بزرگ را ساماندهی کرده ایم.

رجالی با اشاره به اینکه در طول سال های گذشته تا کنون موردی از توزیع مواد غذایی غیر بهداشتی توسط موکب های مردمی گزارش نشده است، افزود:‌ با توجه به تعداد زیاد زوار و اهمیت ایمنی غذا، در روز اربعین، پذیرایی متمرکز و اطعام ظهر نداریم و پذیرایی از زوار توسط 8 موکب در محوطه امامزاده و تحت نظارت آستان مقدس انجام می‌شود.

برنامه های آستان مقدس امامزاده شاه کرم در روز اربعین

وی با اشاره به برنامه های آستان مقدس در روز اربعین گفت: محور اصلی پیاده روی از میدان لاله اصفهان به سمت آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) از ساعت 6 صبح آغاز می شود و تا ظهر ادامه دارد و هیئات عزاداری هم از صبح تا ظهر به عزاداری در این مکان می پردازند و نماز جماعت ظهر به امامت حضرت آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان به عنوان نقطه اتصال زوار پیاده و عزاداران برگزار می شود.

رجالی ادامه داد: پس از برگزاری نماز جماعت ظهر، بزرگترین تعزیه رئال ایران با حضور بیش از 200 بازیگر که واقعه عاشورا را به تصویر می کشد، اجرا می شود.

وی با اشاره به برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی در حاشیه همایش بزرگ اربعین در آستان امامزاده جعفر(ع) افزود: برگزاری 3 نمایشگاه فرهنگی و مذهبی و اجرای برنامه های متنوع توسط فرهنگسرا ی آستان در محوطه امامزاده از برنامه هایی است که برای خدمات رسانی به زوار آماده شده است.

ساماندهی پارکینگ خودروها

رجالی با اشاره به نیاز بیش از 20 هزار خودرو سبک و اتوبوس شهری به پارکینگ در این روز تصریح کرد: با هماهنگی های انجام شده محل های جداگانه ای برای اسقرار خودروهای شخصی، اتوبوس‌های شرکت حمل و نقل درون شهری، خودروهای هیئات مذهبی و معلولین در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به جداسازی محور حرکت اتوبوس های درون شهری از زوار پیاده خاطر نشان کرد:‌ با تمهیدات صورت گرفته در صورت نیاز علاوه بر پارکینگ امامزاده جعفر(ع) پارکینگ فرودگاه شهید بهشتی نیز در اختیار زوار قرار خواهد گرفت.

ممنوعیت عبور و مرور خودروهای سنگین در روز اربعین در اتوبان فرودگاه

عضو هیات امنای آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) با اشاره به تراکم زیاد جمعیتی در مراسم پیاده‌روی و تجمع عزاداران روز اربعین تاکید کرد: آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) در مهمترین محور استراتژیکی اصفهان قرار گرفته است و تراکم زیاد جمعیت در این روز تاثیرات مستقیمی بر محور مواصلاتی فرودگاه شهیدبهشتی اصفهان و پایگاه های نظامی و محل گذر اتوبان دارد.

وی افزود: حمل و نقل زائرین یک چالش جدی است و برای کنترل بار ترافیکی و حفظ امنیت زوار پیاده،‌ در روز اربعین عبور و مرور خودروهای سنگین در این محور ممنوع بوده و تمهیدات لازم جهت اسقرار محورهای جایگزین رفت و آمد در اتوبان کارخانه قند به سمت خیابان جی پیش بینی شده است.

پروازهای فرودگاه شهید بهشتی در روز اربعین برقرار است

رجالی با اشاره به پروازهای هوایی در فرودگاه شهید بهشتی در روز اربعین تصریح کرد: برنامه آستان مقدس هیچ خللی در برنامه پروازهای داخلی و خارجی ایجاد نمی کند و مسافرین جهت تردد و دسترسی آسان به فرودگاه حتما اصل یا تصویر بلیط پرواز خود را به همراه داشته باشند.

عضو هیات امنای آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) با اشاره به حضور توریست های داخلی و خارجی در این مراسم گفت: هر ساله تعدادی از گردشگران داخلی و خارجی برای حضور در این برنامه به اصفهان می آیند و برنامه امزاده جعفر(ع) در طول این سال ها تبدیل به یک جاذبه توریستی و گردشگری شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران پیراموان بیمه زوار گفت: به حمدالله تا کنون حادثه ای اتفاق نیفتاده است اما هر ساله یک بیمه حوادث به صورت کلی برای زوار توسط آستان مقدس انجام می‌گیرد که پیش بینی های لازم برای روز اربعین و تجمعات بزرگ در آن لحاظ شده است.

شایعات در رابطه با سند و شجره نامه امامزاده جعفر(ع) اعتبار ندارد

رجالی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگاران پیرامون شایعاتی در رابطه با سندیت امامزاده جعفر(ع) و اینکه عده ای به‌دنبال بی اعتبار نشان دادن امامزاده جعفر هستند، گفت: این صحبت ها از زمانی که آیت الله فقیه امامی کلنگ بازسازی این امامزاده را زدند آغاز شد و این یک روال عادی است و به قول ایشان پشت هر کار خیری، حرف و حدیث زیاد هست. مثلا وقتی کسی مدرسه می سازند می گویند چرا بیمارستان نساختی، وقتی بیمارستان می سازند می گویند چرا مسجد نساختید و این شک و شبهه و زیر سوال بردن کارهای خیر امری طبیعی است و عده ای به دنبال ریختن کاسه آب سرد بر هر کار خیری هستند. این روش شیطان است که یک کار خوب را مانع از انجام کار خوب دیگر می کند.

وی افزود: در حادثه کربلا هم همواره شاهد شبهاتی بودیم،‌ این از خصلت انسان ها است و سوالات مردم از سر کنجکاوی است و این یک روند طبیعی است و فکر نکنم گروه خاصی به دنبال ایجاد شک و شبهه بین مردم در خصوص اعتبار امامزاده جعفر باشند و شواهد تاریخی در رابطه با تعداد فرزندان امام رضا(ع) به دو نقل اشاره می کند که علاقمندان با مراجعه به آن می توانند خود به درستی و سندیت این موضوع دست پیدا کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار