سهم هر دانش آموز 25 صدم مترمربع

در هفته تربیت‌بدنی 4 سالن ورزشی تخصصی ابتدایی دخترانه تجهیز و گشایش می‌شود

مینا عباسپور| «الآن سرانه ورزشی استان 25 صدم متر برای هر دانش‌آموز است که طبیعتا این میزان نسبت به متوسط کشوری آن کم است. بر اساس آمار موجود سرانه ورزشی برای دانش‌آموزان در این استان یک سوم استاندارد کشوری است که برای افزایش این مهم به تأکید کارشناسان به کمک و مشارکت خیران نیاز است.» معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش اصفهان با بیان این مطالب اظهار کرد: درباره افزایش کمیت و کیفیت فضای ورزشی سال‌های گذشته اقدامات مختلفی در ارتباط با ساخت سالن ورزشی و زمین چمن انجام‌شده و این در حالی است که اکنون سرانه ورزشی ما 25 صدم متر برای هر دانش‌آموز است اما با همکاری اداره نوسازی و تجهیز مدارس امسال بهره‌برداری از 23 زمین چمن مصنوعی پیش‌بینی‌شده که به‌زودی اجرا می‌شود. عبدالرضا رئیسی در مورد سرانه تجهیزات ورزشی افزود: مانند گذشته سرانه ورزشی نداریم ولی به‌صورت کلی وسایل ورزشی در 24 شهریورماه با مبلغ 500 میلیون تومان خریداری و در 41 منطقه توزیع شد که البته اولویت مناطق محروم بود. با توزیع این تجهیزات دانش‌آموز مقاطع متوسطه اول و دوم از این امکانات استفاده می‌کنند و موجب افزایش فعالیت حرفه‌ای و ایجاد نشاط اجتماعی خواهد شد. تجهیز مدارس به امکانات ورزشی در گذشته کمتر مورد توجه بود و به همین خاطر امکانات خوبی در این حوزه‌ نداشته‌ایم. در سال‌های گذشته ایجاد محیط‌های ورزشی و امکانات و تجهیزات در این حوزه مورد توجه قرار گرفت و خیران مدرسه‌ساز و اولیا دانش‌آموزان در این زمینه همکاری داشته‌اند. چنین اقداماتی به توسعه ورزش و فرهنگ‌سازی و کاهش آسیب‌های ناشی از نبود تجهیزات ورزشی را به دنبال دارد. رئیسی پیش‌بینی سالن و مکان‌های ورزشی برای فعالیت‌های این حوزه در مدارس را ضروری برشمرد و گفت: خیران مدرسه‌ساز و اداره کل نوسازی به این موضوع توجه دارند و پیش‌بینی و جانمایی این محیط در مدارس جدید انجام می‌شود.

آموزش تربیت‌بدنی به معلمان پایه

او ادامه داد: با وجود نیاز بویژه در مدارس ابتدایی امکان استخدام معلم تربیت‌بدنی برای ما وجود ندارد بر این اساس سال گذشته طرحی کشوری اجرا کردیم که بر پایه آن آموزگاران پایه و معلم ابتدایی که بیش از 3 هزار و 700 نفر را شامل می‌شدند آموزش‌های ضمن خدمت درس تربیت‌بدنی از سر گذراندند تا این کلاس را خود آنها برگزار کنند. در این راستا در مجموع بیش از 4 هزار معلم تحت آموزش تربیت‌بدنی قرار گرفتند. رئیسی در مورد شاداب سازی مدارس تصریح کرد: در سال‌های گذشته طرحی به نام حیات پویا در بیش از 95 درصد مدارس اجرا کردیم که با توسعه آن وارد سالن و راهروهای مدرسه هم شدیم و به این ترتیب مدارس پویا نام گرفت. بر اساس این طرح نقاشی و تصاویری کشیده می‌شود که دانش‌آموز را به فعالیت ترغیب می‌کند و معلمان آموزش می‌دهند که دانش‌آموز چطور این فعالیت را انجام دهد. برای انجام آن حتی نیازی به معلم متخصص هم نیست و در زمان‌های تفریح بدون هیچ خطری برای دانش‌آموزان قابل‌اجرا خواهد بود.

گشایش 4 سالن ورزشی تخصصی دخترانه در هفته تربیت‌بدنی

او گفت: در 26 مهر تا دوم آبان که هفته تربیت‌بدنی است 4 سالن ورزشی تخصصی ابتدایی دخترانه با بودجه‌ای بیش از یک میلیارد تومان تجهیز و گشایش می‌شود چرا که سیاست ما مدارس ابتدایی بویژه دخترانه است که محدودیت حرکتی دارند و بنا داریم این سالن‌ها را توسعه دهیم. رئیسی در مورد ایمنی مدارس گفت: به کمک آتش‌نشانی هرساله دوره‌های آموزشی ایمنی و آتش‌نشانی در مدرسه‌ها آموزش داده می‌شود؛ همین‌طور برای مدارسی که در حاشیه راه‌ها هستند با همکاری اداره کل راه و ترابری و پلیس راهور به‌منظور پیشگیری از حوادث آموزش‌های لازم ارائه می‌شود. این در حالی است که کلیه کپسول‌های آتش‌نشانی برای پیشگیری از حوادث در سال جاری شارژ شده‌اند. او در رابطه با فعالیت‌های بهداشتی افزود: همکاران ما در اداره بهداشت امسال برای نخستین بار طرح ضربتی آموزش سالک را در دستور کار داشتند. هرسال در مهرماه با توجه به بحث شپش سر در تمام مدارس معاینه انجام می‌شود و امسال سالک را هم به‌صورت ضربتی معاینه کردیم چون اگر دانش‌آموز نیش خورده زودتر شناسایی شود می‌توان با درمان به‌موقع از آسیب‌های این بیماری کاست.

پلمپ بوفه‌های متخلف مدارس

رئیسی تصریح کرد: بهداشت از بوفه‌های مدارس نیز بازدید کرده و بعضا بوفه متخلف با فروش مواد غذایی ناسالم پلمپ می‌شود. به اضافه این‌ها کلیه کلاس‌هایی که در استان هستند دارای سفیر سلامت بوده به این ترتیب که 3 نفر در هر کلاس آموزش داده می‌شوند تا در کلاس و خانواده خود به آموزش موارد بهداشتی بپردازند. معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش اصفهان در مورد پیشگیری از حوادث به طرح دادرس اشاره کرد و گفت: این طرح یعنی «دانش‌آموز آماده در شرایط سخت» و امسال در همکاری با هلال‌احمر استان اصفهان بیش از 290 گروه 14 نفری از دانش‌آموزان آموزش داده می‌شوند تا کمک‌های اولیه یاد گرفته و در مواقع موردنیاز به افراد دیگر کمک کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار