امروز تولید در کشور بسیار دشوار است

معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد گفت: داشتن دانش و استاندارد به خودی خود مزیت نیست، بلکه جاری شدن آن در پیکره اجتماع، موجب پیشرفت می‌شود.

به گزارش ایسنا، مسلم بیات در آیین تجلیل از منتخبان اداره کل استاندارد استان اصفهان هم‌زمان با روز جهانی استاندارد، اظهار کرد: در سال ۱۹۴۵، بیست‌وپنج کشور صنعتی جهان گرد هم آمدند و سوالی برای آنان مطرح شد که بهترین راه برای انجام یک کار چیست؟ در سال‌های بعد این سؤال منجر به ایجاد سازمانی به نام استاندارد جهانی شد.

او ادامه داد: این اعتقاد وجود دارد که روش‌ها و ساختار متعددی برای انجام هر فعالیتی وجود دارد که با توسعه این دیدگاه در قرن جاری، سازمان‌های استاندارد بیش‌ازپیش به انجام فعالیت‌های خود در عرصه‌های جهانی می‌پردازند.

معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه امروز دامنه حوزه استاندارد بسیار گسترش یافته است، تصریح کرد: استاندارد با ارائه اسناد، دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌ها مشخص می‌کند که چگونه از اهداف بااهمیت مطلع شویم.

او با بیان اینکه سازمان بین‌المللی استاندارد دارای چهار رکن اساسی است، گفت: رکن نخست این است که در تهیه و تدوین استانداردها باید به ذی‌نفعان توجه کنیم، در دنیا ۱۶۲ کشور در حال تدوین قوانین استاندارد است و بر این اساس باید در عرصه تولید، بر قوانین استاندارد که حاصل تحقیق و بررسی است، تکیه کنیم.

بیات با بیان یکی دیگر از ارکان استاندارد گفت: استفاده از کارشناسان فنی و باتجربه در تدوین قوانین استاندارد بسیار حائز اهمیت است و نخستین نتیجه استانداردسازی کمک به قانون‌گذار است، امروز استاندارد در حوزه تجارت، ابزاری استراتژیک است و بدون استاندارد هیچ کشوری قادر به تجارت نیست.

معاون ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد گفت: استاندارد همواره به توسعه پایدار کمک می‌کند تا هرچه زودتر به جهانی بدون فقر دست یابیم و در کنار این امر، محیط زیستی را مدیریت کنیم تا به دور از هرگونه ناپاکی باشد.

بیات با اشاره به میزان استفاده از استاندارد در کشور، گفت: در حال حاضر، از بسیاری استانداردها بهره نگرفته‌ایم و باید گفت داشتن دانش و استاندارد به خودی خود مزیت نیست بلکه جاری شدن آن در پیکره اجتماع، موجب پیشرفت می‌شود.

او با بیان اینکه امروز تولید در کشور بسیار دشوار است، تأکید کرد: اگر کسی امروز تندیس استاندارد می‌گیرد باید از آن به‌عنوان قهرمان ملی یاد کرد، چراکه بسیاری از مواد اولیه که در کشور تولید نمی‌شوند از دسترس مدیران واحدها به دور است و آن‌ها با استفاده از استانداردها پیشرفت کرده‌اند.

*به دنبال ایجاد منطقه علم و فناوری هستیم

استاندار اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: همواره شاهد تغییر و تحولات بزرگی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی هستیم، در رابطه با این امر یکی از مسائل حائز اهمیت، رشد و پیشرفت علم و فناوری است.

عباس رضایی ادامه داد: یکی از وظایف مدیران این است که خود را با کاروان علم که با سرعت در حال پیشروی است، تطبیق دهند تا در این عرصه مهم جهانی برنده باشند، چراکه ساختارهای اقتصادی هر روز در حال دگرگونی است و لازمه پیشرفت به‌روزرسانی تمام عرصه‌ها است.

او با بیان اینکه در حال حاضر با دانایی محوری مواجه هستیم که یکی از اصول مهم همه جوامع است و لزوم بهره‌وری از فناوری به‌عنوان یک تکلیف مشخص برای هر مدیر است، افزود: امروز در اصفهان به دنبال ایجاد منطقه علم و فناوری هستیم که در سال‌های گذشته مطرح شده بود، اما به دلیل کم لطفی در سال‌های اخیر رها شد، اما امروز با پیگیری درصدد راه‌اندازی این منطقه هستیم.

استاندار اصفهان افزود: برای نخستین بار شورای سیاست‌گذاری و دبیرخانه اجرایی منطقه علم و فناوری را راه‌اندازی کرده‌ایم تا در ابعاد مختلف توسعه و به پیشرفت برسد، آنچه که مسلم است، نیروی انسانی به‌عنوان اصلی‌ترین مسئله در بحث آموزش بسیار حائز اهمیت است.

او با بیان اینکه فضای امروز ایجاب می‌کند تا مدیران خود را با دانش روز تطبیق دهند، گفت: نگرش توسعه همه جانبه یکی از مسائلی است که باید با عمل به دستورالعمل‌های مشخص، کشور را به پیشرفت رساند.

رضایی خاطرنشان کرد: همواره از اصفهان به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور انتظار می‌رود بیشتر از سایر استان‌ها پیرو استاندارد و تولید باشد و با کمی تلاش بیشتر این مهم امکان‌پذیر است و نباید پتانسیل‌های این استان را نادیده بگیریم.

*برخی در شرایط تحریم به دنبال کنار گذاشتن استانداردها هستند

مدیرکل سازمان استاندارد استان اصفهان گفت: برخی از افراد بر این اندیشه هستند که در شرایط تحریم باید استانداردها را کنار بگذاریم، اما این تفکر غلط است، چراکه مردم مورد ستم قرار می‌گیرند و حق‌شان از بین می‌رود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شفیعی نیز در این آیین و هم‌زمان با روز جهانی استاندارد، اظهار کرد: بر این باور هستیم ارتقا رشد کیفی محصولات سبب رونق تولید، اشتغال‌زایی در کشور و همچنین رقابت‌پذیری در عرصه بازارهای جهانی خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه یکی از دلایل از دست دادن بازارهای صادراتی، صادر کردن کالاهای بی‌کیفیت است، افزود: کالای بدون کیفیتی که از ایران صادر می‌شود، به نام ایران تمام خواهد شد، نه شرکت صادرکننده؛ بنابراین باید سعی کرد در کشورهای خارجی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مدیرکل سازمان استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان واحدهایی موجود است که محصولات خود را با بهترین کیفیت صادر می‌کنند، تصریح کرد: در کشور باید شعار اصلی سازمان استاندارد پیاده‌سازی شود، شعار امسال استاندارد، «استانداردهای ویدئویی خالق صحنه‌های جهانی» است، شاید این شعار در حال حاضر ملموس نباشد اما با توجه به تاریخ دیرینه ایران، تصویرسازی و رسانه اهمیت بسیاری در دوران کهن داشته و همچنان دارد.

شفیعی تأکید کرد: فعالیت‌های ویدئویی و تصویری در عرصه امروز زندگی بشر نفوذ کرده و این سبب دگرگونی زندگی مردم شده است و با استفاده از این ابزار می‌توان به بسیاری از پیام‌ها دست یافت و یا آن را مخابره کرد.

او با اشاره رتبه سازمان ملی استاندارد در جهان، گفت: ایران در دنیا رتبه بیست‌ویک را دارد و امیدواریم به جایگاه بالاتری دست یابیم، همچنین سازمان استاندارد در آسیا رتبه سوم، در میان کشورهای اسلامی رتبه نخست و در ایزو جهانی از پانزده کرسی جهان، یک کرسی از آن ایران است.

مدیرکل سازمان استاندارد استان اصفهان افزود: در حال حاضر ۸۰۰ کارشناس در کشور فعال هستند و بیش از ۱۰۰ استاندارد بین‌المللی در ایران نوشته شده که قابل استفاده است، همچنین ۳۳ هزار استاندارد ملی در ایران نوشته شده که شرکت‌های ملی ملزم به رعایت آن در بخش‌های مختلف هستند.

او با اشاره به جایگاه سازمان استاندارد استان اصفهان در کشور نیز، گفت: استان اصفهان با تلاش و همکاری فعالان استاندارد از سال ۱۳۹۰ تاکنون، در جشنواره شهید رجایی همواره رتبه اول و دوم را کسب کرده است، همچنین سازمان استاندارد استان اصفهان همواره در شاخص‌های عمومی رتبه نخست قرار دارد.

او با بیان اینکه ۱۶ مهرماه واحدهای نمونه کشوری انتخاب شدند، اظهار کرد: استان اصفهان از ۱۸ واحد نمونه ۳ واحد را به خود اختصاص داد که از نظر اداره استاندارد استان اصفهان عدد کمی است و نیاز است واحدهای اصفهان بیش از این فعال باشند.

مدیرکل سازمان استاندارد استان اصفهان یادآور شد: مسئولان کنترل کیفیت و مدیران واحدهای تولید باید بیش‌ازپیش تلاش کنند که نمره منفی در پرونده خود ثبت نکنند، چراکه واحدهای بزرگی با کسب نمره منفی از سیستم حذف شده‌اند.

او، سازمان ملی استاندارد را به‌عنوان تنها صادرکننده مرجع حلال معرفی کرد و گفت: تنها سازمان استاندارد می‌تواند پروانه استاندارد حلال را صادر کند. پروانه حلال مختص مواد غذایی نیست و واحدهای تولیدی باید دقت داشته باشند که نشان حلال در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بسیار حائز اهمیت است، چراکه این علامت نشان‌دهنده سلامت اجناس است.

شفیعی از فعالیت نوین در اصفهان خبر داد و تصریح کرد: فعالیتی به‌تازگی در اصفهان راه‌اندازی شد که بحث پیش بسته‌بندی و همچنین و حجم و وزن محصولات را مورد بررسی قرار می‌دهد تا مبادا مردم متضرر شوند.

او خاطرنشان کرد: برخی افراد بر این اندیشه هستند که در شرایط تحریم باید استانداردها را کنار بگذاریم، اما این تفکر غلط است چراکه مردم مورد ستم واقع می‌شوند و حق آنان از بین می‌رود، در شرایط سخت تحریم باید با مردم باشیم و کیفیت محصولات خود را بالا ببریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار