لزوم انعطاف‌پذیری شهر دوستدار کودک

برای خلق شهر دوستدار کودک باید با کودکان مشورت شود

لزوم انعطاف‌پذیری شهر دوستدار کودک

امروز هفتمین جلسه شورای اجرایی شهر دوستدار کودک برگزار شد و در این نشست معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان بیان داشت برای خلق فضا و مکان مناسب در شهر دوستدار کودک در کنار مؤلفه‌های کیفی باید از نظرات کودکان استفاده کرده و با آنها مشورت شود .


به گزارش ایمنا ، سید احمد حسینی نیا اظهار کرد: موضوع شهر دوستدار کودک یکی از مباحثی است که به بعد کیفی شهر می‌پردازد و صرفا نگاه کمی یا کالبدی ندارد. او افزود: شهر دوستدار کودک اجرای سناریویی را دنبال می‌کند که در حوزه امنیت و آرامش فضایی مناسب را برای کودکان در محلات، مؤسسه‌های فرهنگی و ساختارهای ورزشی ایجاد کند که محیطی امن، شاد و متناسب با روحیات و خواسته‌های کودکان باشد. معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان و رئیس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک با بیان این که شهرداری اصفهان از سال ۱۳۹۷ موضوع ایجاد شهر دوستدار کودک را موردتوجه قرار داد و با پیگیری‌های انجام شده بهمن‌ماه سال گذشته نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک را دریافت کرد، افزود: در گام نهایی در یک برنامه دوساله تلاش می‌کنیم برنامه‌ریزی‌هایی را در ابعاد زیرساختی، کمی و کیفی انجام دهیم. او با بیان این که در حوزه کودکان باید فضاها منعطف باشد، تأکید کرد: حتی اگر قرار است میزی در مکانی تعبیه شود علاوه بر داشتن استانداردها باید از نظر جنس و متریال از کیفیت لازم نیز برخوردار باشد. حسینی نیا ادامه داد: برای خلق فضا و مکان مناسب در شهر در کنار مؤلفه‌های کیفی باید از نظرات کودکان استفاده و با آنها مشورت شود، اظهار کرد: در برنامه اجرایی شهر دوستدار کودک به عنوان اقدامی که تا سال ۱۴۰۲ دنبال می‌شود بر اساس ۱۳۷ اقدام حرکت می‌کنیم؛ این یک برنامه راهبردی است که مهمترین ویژگی آن انعطاف‌پذیری به شمار می‌آید که بر اساس شرایط، مؤلفه‌ها و اولویت‌ها تغییر می‌کند. او تصریح کرد: نیاز داریم از منظر کودکان بدانیم که چگونه باید به شهر بنگریم و بر اساس آن نگرش، طرح‌ها و برنامه‌ها را در یک فرآیند با مشورت کودکان برنامه‌ریزی و در حوزه اجرا دنبال کنیم. رئیس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک افزود: یکی از ارکان اصلی در ادامه روند برنامه اجرایی شهر دوستدار کودک شکل‌گیری شورای مشورتی بود که در اصفهان این اتفاق به خوبی رقم خورده است.


بی‌توجهی به نظر کودکان در اداره شهر معنا ندارد


در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بسیار خرسندم که در اصفهان به عنوان «شهر دوستدار کودک» شورای اجرایی تشکیل شده و افراد تصمیم گیرنده این شورا از جنس کودک و نوجوان هستند. فریده روشن با بیان این که بی‌شک با ایجاد شورای مشورتی بهترین اتفاقات برای اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک رقم خواهد خورد، تصریح کرد: قبل از برگزاری انتخابات شورای مشورتی درباره نحوه رأی‌گیری و ترکیب شورا، بر همه شمولی تأکید شده است زیرا به موضوع شهر دوستدار کودک نگاه مشورتی داریم. رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این که کودکان و نوجوانان در این‌گونه جلسات راهکارهایی برای بهبود کیفیت زندگی خود در شهر ارائه می‌دهند که باید موردتوجه قرار گیرد، گفت: نظر کودکان باید در اداره شهر لحاظ شده و موردتوجه قرار گیرد زیرا در شهر دوستدار کودک بی‌توجهی به نظر کودکان برای اداره شهر معنا ندارد. روشن گفت: اگر بخواهیم شورای مشورتی کودکان پابرجا باشد باید اعضای آن هر روز فعال‌تر و پویاتر باشند و در این صورت آینده بهتر و تأثیرگذارتری خواهند داشت. او تأکید کرد: باید حداقل یکی از طرح‌ها و ایده‌های مطرح شده از سوی اعضای شورای مشورتی کودکان به مرحله اجرا برسد تا کودکان برای استمرار فعالیت و تعامل انگیزه لازم را داشته باشند.


کودکان باید تعامل با یکدیگر را در شهر تمرین کنند


در این نشست همچنین رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر این که باید فرصت لازم برای شکوفا شدن استعدادهای کودکان ایجاد شود، اظهار کرد: فراهم کردن شرایط لازم برای تأمین زندگی مطلوب فرزندان مادران شاغل نباید منجر به غفلت از انجام وظایف مادری شود. شیرین طغیانی ادامه داد: در حوزه مدیریت شهری باید کودکان را برای کمک در برخی موضوعات به صحنه آورده و حتی به‌طور مثال برای رنگ کردن نرده‌های پارک به کودکان و نوجوانان شهر فرصت خطا بدهیم. رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر این که کودکان باید تعامل با یکدیگر را در شهر تمرین کنند، تصریح کرد: لازم است از کودکان برای ایجاد یک فضای تعاملی در شهر نظرسنجی کنیم و از آن‌ها بخواهیم که به مدیریت شهری بگویند چه فرصت‌هایی باید در شهر ایجاد شود تا خروجی فعالیت‌های خود را ببینند. طغیانی خاطرنشان کرد: شنیدن ایده نمایندگان کودکان شهر در شورای اجرایی شهر دوستدار کودک این فرصت را فراهم می‌کند که این قشر نقش خود را برای آینده تمرین کرده و از ظرفیت‌های در اختیار به خوبی استفاده کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار