رشد چند برابری هزینه نگهداری آزادراه اصفهان - کاشان دلیل افزایش عوارض
0 -

رشد چند برابری هزینه نگهداری آزادراه اصفهان - کاشان دلیل افزایش عوارض

رشد چند برابری هزینه نگهداری آزادراه اصفهان - کاشان دلیل افزایش عوارض
23 مهر 1398, 16:35 / کد خبر:76529
مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان - کاشان گفت: هزینه‌های نگهداری آزادراه و تأمین مواد اولیه آن بسیار فراتر از درآمدها رشد کرده و برای مثال، قیمت قیر در یک سال حدوداً 3 برابر شده است.

محمد کاظم‌زاده امروز در گفت‌وگو با فارس، درباره برخی انتقادات نسبت به افزایش قیمت عوارض آزادراه اصفهان - کاشان اظهار کرد: نرخ عوارض آزادراه‌ها هر ساله در هیأت وزیران با نظر به شرایط هزینه‌های نگهداری، بازسازی و برنامه‌های توسعه راه‌ها، تعدیل می‌شود و در سال جاری نیز این اتفاق برای 18 آزادراه بزرگ کشور رخ داد که آزادراه اصفهان-کاشان نیز یکی از آن‌ها بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان-کاشان در ادامه افزود: هر ساله این نرخ‌ها در اردیبهشت‌ماه تعدیل می‌شد، اما در سال جاری به دلیل رعایت وضعیت اقتصادی مردم، این اقدام در شهریور ماه صورت گرفته و برای خودروهای عمومی نظیر ون، تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس در حد 5 درصد و برای سایر وسایل نقلیه به طور متوسط 16 الی 18 درصد بوده است.

وی یادآور شد: این در حالی است که هزینه‌های نگهداری آزادراه و تأمین مواد اولیه آن بسیار فراتر از این اعداد رشد کرده و برای مثال، قیمت قیر در یک سال حدوداً 3 برابر شده است و آسفالت، گارد ریل، برچسب‌های شب نما و روشنایی نیز همگی رشد قیمت قابل توجه داشته‌اند.

کاظم‌زاده یادآور شد: تصور اشتباهی که وجود دارد این است که چون بخش خصوصی در این آزادراه‌ها سرمایه‌گذاری کرده، تمامی درآمد آن به حساب بخش خصوصی واریز می‌شود و سرمایه‌گذاران در افزایش نرخ‌ها دخیل هستند، اما واقعیت این است که 75 درصد از این درآمد توسط دولت برداشت شده و به حساب استهلاک سرمایه سرمایه‌گذار منظور می‌شود و قاعدتاً همه این درآمد نمی‌تواند صرف بازسازی راه شود.

وی ادامه داد: سود مشارکت سرمایه‌گذار در این پروژه‌ها مشخص است و قرارداد مشارکت نیز بلندمدت تنظیم شده و این افزایش نرخ عوارض بیشتر به نفع وزارت راه و شهرسازی است تا با پوشش سریع‌تر استهلاک سرمایه، شرایط را برای انجام پروژه‌های جدید خود مهیا سازد.

کاظم‌زاده خاطرنشان کرد: درآمد بخش خصوصی از عوارض این آزادراه سالانه 7 میلیارد است که کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و همین امسال برای آسفالت 12 کیلومتر از این راه، 8 میلیارد تومان قرارداد امضا شده است و اگر همکاری دولت در تأمین قیر و تهاتر بدهی‌ها نبود، این بازسازی‌ها قابل انجام نبود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر 10 درصد از این درآمدها صرف هزینه‌های جاری و 15 آن صرف نصب تابلو، بهبود روشنایی و نگهداری می‌شود که این هزینه‌ها در سال جاری به شدت رشد داشته و برای مثال هر متر تابلوی شب رنگ از 400 هزار تومان به 800 هزار تومان رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان-کاشان، مهم‌ترین مشکل در حال حاضر، افت ترافیک این آزادراه و کاهش 12 درصدی رفت‌وآمدهای آن در سال جاری است و با نظر به اینکه منبع اصلی درآمد آزادراه برای تأمین هزینه تعمیرات، ماشین‌های سواری هستند، با وجود افزایش نرخ متوسط 17 درصدی و رشد شدید هزینه‌ها، شرایط برای بازسازی آزادراه سخت‌تر از قبل است.


ارسال دیدگاه

نظر خود را با سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید

عکس خوانده نمی شود
روزنامه اصفهان امروز پنج شنبه 21 آذر ۱۳۹۸، شماره 3678 ؛ 21 آذر 1398
روزنامه اصفهان امروز پنج شنبه 21 آذر ۱۳۹۸
  • آخرین ها
  • پربحث ترین
  • پرمخاطب ترین